Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trimmproblem

• Trimmproblem

Publicerad av anonym-anvandare på 25 juni, 2002 vid 06:30

Har ett Simmer Zero Five 5.9 00:a. Rekommenderad luff 447 boom 187 mast 430 med 18cm förlängare. Skall jag följa det så hänger akterliket ända ner till bomen. Orkar fö. inte dra så mycket i nedhalet. Har rätt mast. Hur mycket skall masten sticka ut i toppen? Nu sticker det inte ut någonting. Någon annan med samma problem? Tacksam för svar.

ola-h svarade 23 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ola-h

Medlem
    25 juni, 2002 vid 07:03

Med rätt mast skall det inte sticka ut någon mast i seglets topp. Olika segelmakare menar lite olika saker med sin mastlängd. Det är i allmänhet bättre att testa. Varför inte släppa lite på nedhalet och känna. Du kan också prova att släppa lite uthal, det stabiliserar också akterliket lite. Mycket nedhal med superslappt akterlik i kombination men lite uthal är ett trimm många (dock inte jag) gillar i lättvind.

Ring annars och fråga någon på SP som kan Simmer om hur mycket löst du skall ha. En visuell tumregel är i allmänhet bättre än ett absolut mått på mastlängden. Nedhal kan bedömmas i hur lång ned och hur långt fram i seglet det lösa går innan uthal läggs på. Uthal kan bedömmas med hjälp av hur lattorna, speciellt lattan över bommen, ligger an mot masten (eller hur långt bakom i vissa fall).

• ola_p

Medlem
    25 juni, 2002 vid 09:44

hmmm…intressant. jag har rakt motsatt på mitt zero-7. Det verkar som om måttangivelserna är helt åt skogen. aldelles för små.
    Ska testa om jag hittar rätt idag.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juni, 2002 vid 10:11

Jag har samma problem med mitt Zero 6.1 från 99… Jag användet inte lika mycket förlängning av masten bara…

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juni, 2002 vid 11:42

Tack för era svar. Man kan ju undra varför Simmer anger måtten när de ändå inte stämmer. Har ringt SP och hört. De svarade att det ska vara ganska mycket nedhal. Löst akterlik till andra, tredje lattan beroende på vind. Om jag skulle följa rek. slaviskt kunde de inte svara på. Olika från segel till segel. Är det så här på alla Simmers segel tro? Kan man inte följa trimmrekomendationerna?

• ola-h

Medlem
    25 juni, 2002 vid 14:11

Det är svårt att skriva ut exakta mått eftersom det är flera variabler utanför segelmakarnas kontroll som påverkar. T.ex. spelar masten böjkurva och även diameter in en del. De utskrivna måtten på bommen stämmer inte alltid heller. Om man kör med t.ex. NP segel, rekomenderad NP mast och NP bom, då finns det en chans att det kan stämma.

Personligen rekomenderar jag, som sagt, att träna på att trimma segel och lära sig känna och se vad som funkar istället. Rätt trim gör oerhört mycket, mycket mer än t.ex skillnaden mellan årsmodeller i allmänhet. SKall man vara riktigt noga skiljer sig dessutom det ”bästa” trimmet sig åt beroende på vilken bräda och fena man kör mm, så att verkligen kunna sina segel är A och O.

En annan synpunkt är förståss att det är väldigt praktiskt att bara kunna läsa av värdena i seglet, ställa in mast och bom, dra lite och sedan ge sig ut och köra och att massa experimenterande bara tar tid. En läggningssak, helt enkelt.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications