Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Triple X vs JP Super-X?

• pulver

Medlem
    30 mars, 2006 vid 09:31

Det krånglar väl bara till allt och jag håller med alla föregående talare angående storleksglapp, du borde köpa en bräda kring 90 liter men… JP Super X är underbar! Har bara provat en polares några gånger men jag älskar den. Snabb och ändå ganska livlig och framförallt tyckte jag den var superskön att gippa med, förstår inte var de negativa gippomdömena kommer ifrån.

För att ytterligare krångla till det så kan du ju byta ut din F2 mot en Super Cross 105 eler om det nu är 106, håller inte koll på årsmodellskiftena exakt. Den kan funka som största bräda och planar ganska tidigt. Du kan till och med hänga på större segel än ditt 6.7 om du vill bredda registret. Sedan köper du en begagnad vågis eller freestylewave kring 80 liter och har vips täckt in mängder av härliga förhållanden. Lycka till med ditt funderande!

• jester

Medlem
    30 mars, 2006 vid 09:48

För att förtydliga: Det är bara radikala våg-killar o feta speed-gubbar som behöver extremt små brädor. Väldigt sällan som en medel-svensson behöver en 70-liters bräda.

• Knatte

Gäst
    30 mars, 2006 vid 14:37
    Jester wrote:
    För att förtydliga: Det är bara radikala våg-killar o feta speed-gubbar som behöver extremt små brädor. Väldigt sällan som en medel-svensson behöver en 70-liters bräda.

De radikala speedgubbarna då?? Jag kände med precis lite utanför. med min 70-litare 271 RRD racing. Jag är ju varken vågkille eller fet ännu 😀

• sode

Medlem
    30 mars, 2006 vid 18:00
    Pulver wrote:
    Det krånglar väl bara till allt och jag håller med alla föregående talare angående storleksglapp, du borde köpa en bräda kring 90 liter men… JP Super X är underbar! Har bara provat en polares några gånger men jag älskar den. Snabb och ändå ganska livlig och framförallt tyckte jag den var superskön att gippa med, förstår inte var de negativa gippomdömena kommer ifrån.

För att ytterligare krångla till det så kan du ju byta ut din F2 mot en Super Cross 105 eler om det nu är 106, håller inte koll på årsmodellskiftena exakt. Den kan funka som största bräda och planar ganska tidigt. Du kan till och med hänga på större segel än ditt 6.7 om du vill bredda registret. Sedan köper du en begagnad vågis eller freestylewave kring 80 liter och har vips täckt in mängder av härliga förhållanden. Lycka till med ditt funderande!

Pulver, kul att du gillar super-X:en, det gör jag också (rent teoretiskt… :)) Skulle kanske underlätta för mig att känna till din nivå…? Är ju själv ingen gippare ännu, men satsar på att bli… F2:an kan få bli kvar som största ett tag, man kan som tidigare nämnts nöta in gipparna på den… så frågan är ju, 96 eller 106 liters modellen av Super-X i såfall…? (Det retoriska svaret är väl att 96 passar bättre i kombination med 115, men 106:an om man siktar på att ”byta ner sig i storlek” på största brädan…)

• jester

Medlem
    30 mars, 2006 vid 19:24
    Knatte wrote:
    Jester wrote:

De radikala speedgubbarna då?? Jag kände med precis lite utanför. med min 70-litare 271 RRD racing. Jag är ju varken vågkille eller fet ännu 😀

Man är ingen radikal speedare om man inte är fet… Fat is fast! 😀

Men annars finns det ju något som heter undantaget som bekräftar regeln… 😉

• Knatte

Gäst
    30 mars, 2006 vid 20:25
    Jester wrote:
    Knatte wrote:
    Jester wrote:

Man är ingen radikal speedare om man inte är fet… Fat is fast! 😀

Men annars finns det ju något som heter undantaget som bekräftar regeln..

Fast jag börjar ju bli oroväckande rund, om midjan nu 😡 Så jag kanske kvalar in i FAT klassen innan jag kan segla igen..:smirk:

• jester

Medlem
    30 mars, 2006 vid 20:58

That’s the spirit! Låg tyngdpunkt är ju bra för väghållningen oxå… 😉

• rasmus_w

Medlem
    30 mars, 2006 vid 21:37
    Jester wrote:

Jag tycker inte 70 liter är extremt litet. Om jag inte missminner mig så såg du ut att väga uppåt 90-100 pannor sist jag såg dig, jag väger 70. En 100-litare för dig är som en 70-litare för mig. För mig är 100-litaren nåt jag kör med typ 5.5 och större i mellanvind, även en på 85 liter känns rätt stor när jag har fullt tryck i 5.7:an.

Ä det fullt drag i 4.5 eller mindre seglar jag absolut helst min urgamla cls, volym okänd men med tanke på att jag sjunker till midjan i vindhålen är det nog rätt lite. Och jag seglar den mest fram och tillbaka på plattvatten, så hela vitsen med det hela är att allt blir så mycket enklare med en riktigt liten bräda. Riktigt tunna kanter som inte studsar eller pressas upp ur vattnet när jag går in i gippen med fullt drag i 4.5:an.

Om det fanns freerides med lika lite volym som cls:en, skulle jag nog fundera på att köpa en. Det är ju trots allt vanligare med 20-25 m/s än med 3-4 meter höga vågor.

• pulver

Medlem
    30 mars, 2006 vid 21:50

Tja nivå… Jag har seglat några år. Vattenstarten är mitt enda riktigt fina trick… Kommer upp utan problem i ytterst lite vind. Gippar gör jag också, jo. Med stora brädan sitter väl i stort sett alla men med realtivt nya minstingen (bytte ut en gammal härlig Air på 95 l mot en Switch på 87) missar jag några då och då. Seglar gärna vågor men är inte speciellt bra på det. Vill gärna bli bättre på att rida, vågor alltså. Hade några ganska sköna sessions i Mellbystrand i somras men kan bli oerhört mycket bättre. Följer mest med vågen rakt fram och ofta inte ens det. Är dock ganska snabb tror jag men det handlar ju mycket om material.

Angående Super X:en, den är inte svårseglad på något vis även om det förstås går att få ut olika mycket av dess potenitial beroende på kapacitet. Har en annan polare som kör en ganska stor Triple X (typ 135 l). Den känns också helt ok men jag föredrar defenitivt Super X:en.

Och avslutningsvis det här med Knattes vikt. Jag har alltid hört att han är en tjockis och så kommer först det chockerande beskedet att han inte kvalar in som speedfetto och några timmar sedan dementin; ”jo jag börjar lägga ut” Man vet varken ut eller. Lika svårt det här med Knatte som att välja brädor…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications