Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trippelblock med krok/schackel.

• Trippelblock med krok/schackel.

Publicerad av sunh på 21 september, 2009 vid 15:30

Har en polare som vill prova på att prova på att vindsurfa och jag har en 200l 80-tals pråm med segel som ligger. Jag har lyckats slarva bort trippelblocket som på denna årgång inte sitter i seglet utan är bara ett löst block med en krok som man hakar i en ögla som sitter på seglet. Någon som vet var man tänkas hitta ett trippelblock med krok eller som kan fästas med en liten shackel i detta hål.

Mvh Oskar

rasmus_w svarade 15 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • patriks

Medlem
    21 september, 2009 vid 15:41
  • alexasu

Medlem
    21 september, 2009 vid 16:24

eller så trär man tampen genom öglan, precis som man trär den på ett tvärställt nedhalsblock. funkar finfint.

• patriks

Medlem
    21 september, 2009 vid 19:28
    alexasu;577504 wrote:
    eller så trär man tampen genom öglan, precis som man trär den på ett tvärställt nedhalsblock. funkar finfint.

Sjukt mycket friktion = väldigt tungt att dra…

• carl-r

Medlem
    21 september, 2009 vid 21:16
    PatrikS;577572 wrote:

Äh, inte heller, det är väl ingen formula eller?

• alexasu

Medlem
    22 september, 2009 vid 20:14
    PatrikS;577572 wrote:

hade ett par segel för några år sedan som jag drog på det viset. nemas problemas om man trär rätt.

• patriks

Medlem
    22 september, 2009 vid 20:32
    Carl R;577609 wrote:
    Äh, inte heller, det är väl ingen formula eller?

Jag känner mig nedröstad, får nog bli att göra lite fler armhävningar istället 😉

• sunh

Medlem
    22 september, 2009 vid 20:42

Blir ett sådant trippelblock. Provat utan block och det funkar verkligen inte, seglet är faktiskt ett gammalt 5,2 freerace från -90 med två camber så lite kraft behövs ändå:)

• rasmus_w

Medlem
    22 september, 2009 vid 21:17

Jag är helt övertygad om att alla 1990 års segel gick att dra med handkraft och utan krok. De lösa akterliken hade just precis börjat dyka upp och jag drog ofta för mycket nedhal på den tidens segel. Ligg på marken med rak rygg och pressa riggen bort från dig med foten så får du mycket kraft. Att köra samma rörelse som i kabelrodden på gymmet funkar också bra.

• carl-r

Medlem
    22 september, 2009 vid 21:38

Givetvis är det ju bättre med block eftersom det förhoppningsvis inte äter sig igenom linan, men till nöds som sagt är det bara att ta i. Annars har man haft otur med hur linan ligger.

• sunh

Medlem
    23 september, 2009 vid 19:54

Då har jag otur med hur linan ligger, öglan ganska liten och förlängaren vill ju att man ska dra där tre gånger. Öglan är rätt liten och kommer bara genom öglan 2 gånger innan det tar tvärstopp. Är variotopp och kör med 465 mast till den så måste dra mer för för att få en böj på masten för att kunna få dit de två camberna. När jag hade blocket gick det fint att dra lagom nedhal. Klarar att rigga mina moderna segel med riktigt nedhal så känna inte som det är jag som är svag.

• booman

Medlem
    24 september, 2009 vid 07:27

Tjena! Har några gamla block liggandes till ingen nytta, så om dessa kan vara intressanta, så hör av dig med ett PM…

Har haft dem till äldre segel, så nåt kanske passar… även för små öglor…

Mvh

//BooMan

Pris = Porto

• rasmus_w

Medlem
    24 september, 2009 vid 07:53

Ska man ha ett block så kan man lika gärna skaffa ett kullagrat streamline på en gång.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trippelblock med krok/schackel.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.