-
Trött på internet explorer?
Hittade en rätt bra guide eller vad man ska säga till mozilla firefox. Säkert många som redan kör med det men för er som inte gör det. Jag bytte idag och det är fan mycket bättre än explorer.
…webläsare.
Nu har jag äntligen fått tummen ur och skall härmed presentera en av de bästa webläsarna för er; Mozilla Firefox.Varför skall man ha Mozilla till att börja med. Jo, Internet Explorer har en obehaglig förmåga att dra på sig massor av Spywares, sk. Search- och Toolbars, få in mängder med virus och inte minst popups.
Explorer anser jag vara ett tråkigt och ej användarvänligt program. Mozilla har massa smarta finsesser som jag skall presentera sedan. Även tabben är bland det bästa Mozilla har.Börja med att tanka Mozilla Firefox 1.0.6 från http://download.mozilla.org/?product=firefox-1.0.6&os=win&lang=sv-SE
Följ installationsinstruktionerna och välj sedan att använda Firefox som standardwebbläsare och kopiera alla cookies m.m. Släng därefter alla ikoner som har med Internet Explorer att göra. Starta nu Firefox.
Under adressfältet ser ni att det finns s.k Favorites. Högerklicka på alla dessa och välj ”Ta bort”. Surfa nu in på alla sidor du vill, och dra sedan ikonen före webadressen ner till Favorit-fältet. Du har nu direktlänkar till dina sidor.
Du är van att använda kommandot ”Ctrl + N” för att få fram ett nytt Explorer-fönster. Fördelen med Firefox är att du nu slipper ha menyn längst ner på skärmen full med Internet Explorer-fönster. I Mozilla använder du istället ”Ctrl + T” och du har nu öppnat en helt ny tabb i programmet. Du slipper även dra musen upp till adressfältet och rensa detta. Tryck helt enkelt Ctrl + T och skriv in adressen du vill besöka. Smidig och bra.
När du skall klicka på länkar, använd inte vänster musknapp.. Klicka med rollerhjulet och öppna därmed länken i en ny tab, stället för ett nytt fönster. Du slipper än en gång hela startmenyfältet fullt med fönster.
Som ni ser ovan har jag skrivit in direktlänken till nerladdningskällan. Detta gjorde jag inte genom att klicka på länken, och kopiera länkadressen i adressfältet. Nej, utan jag bara högerklicka på länken, och valde ”Kopiera länkadress”. Samma gäller bilder. Surfar du på t.ex google, och vill ha direktlänken till en bild, för att sedan ladda upp den i en tråd. Högerklicka på bilden, och välj ”Kopiera bildadress”. Nu kan du enkelt IMG-tagga den utan att behöva tanka ner bilden, ladda upp den på upl.silentwhisper.net och sedan länka den därifrån. Redan sparat några minuter.
Längst upp i höger finns en google-searchbar. Denna har Mozilla inbyggd, och kommer inte av sig själv som alla andra searchbars i Internet Explorer. Typ yahoo-searchbar osv.
Firefox får heller inga popups, eller en spywares. Kör du ad-aware dagligen får du säkert hundratals spywares med Interner Explorer. med Mozilla får du kanske 5-10. Jag själv har ingen brandvägg, inga virusprogram, inget sådant alls. Bara en D-linkrouter. Hade jag haft Internet Explorer hade min dator redan varit förstörd.
Mozilla har även ett motsvarande program till Outlook Express. Dock inget jag använt, men hört lovord om det.
Till Firefox finns mängder av så kallade ”Plugins” med en Gmail-notifier, en all-in-one-gestures-funktion där du kan styra webläsaren med bara musen, samt en html- och bbcode-funktion där du enkelt kan markera en adress, högerklicka och sedan välja att det skall vara en bild. Då kommer automatiskt IMG-taggar på var sida om adressen. Samma gäller ord, du kan välja teckenstorlek, färg, fetstil, kursiv, understruken och massor av andra saker.
Nu blir säkert denna text osammanhängande, men jag hoppas att sjävla budskapet har kommit fram. Är du trött på spywares, virus? Trött på ett segt osmidigt programm? Trött på att hela starmenyfältet är fullt av Internet Explorer-fönster? Då är Mozilla FireFox det enda valet.
Jag har övertalat alla lärare i skolan att få installera Mozilla på deras och skolans datorer. För mig är detta det självklara valet. Vill än en gång hänvisa till denna bilden
Hoppas jag lyckas övertala någon. Det är inte besvärligt att installera Mozilla, och ni kommer inte ångra er. Tack för mig.
Logga in för att svara.