Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tull/moms hur funkar det?

• Tull/moms hur funkar det?

Publicerad av eketeket på 3 oktober, 2006 vid 05:56

Om man beställer något från t ex USA, kan man då dra av momsen när man lämnar landet, enligt http://www.globalrefund.com? Är tanken då oxå att man ska betala svensk moms när man kommer in i Sverige? Är det samma sak om man handlar i Schweiz? Om det inte är så att man ska lägga på svensk moms när man kommer till Sverige, varför åker man då på att betala importtull/-moms (?) när man beställer varor via nätet från länder utanför EU?

Vore glad om nån kunde klargöra hur det funkar och hänger ihop.

eketeket svarade 19 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • skotten

Medlem
    3 oktober, 2006 vid 06:11

Ask Hugo…. he know much.

• luuddee

Medlem
    3 oktober, 2006 vid 08:51

handlar du i ett land utanför för eu på resadne fot kan du behöva betala moms och tull på det när du kommer till sverige med det. svensk moms.. men har du använt det du köpt innan du komemr till sverige behöver du itne göra detta.. vad gäller Schweiz har jag ingen aning. men i stort sett gäåller det att du betaler tull och moms på grejjor somkommer utanför Eu.

• aka_kalle

Medlem
    3 oktober, 2006 vid 17:17

har skickat som gåva från usa flera gånger och det har alltid fungerat fint utan massa tjafs från tullen

• luuddee

Medlem
    3 oktober, 2006 vid 17:49

mm det fungerar ju om man itne bestälelr stora grejjor från ett lite större företag. .

• tomw

Medlem
    3 oktober, 2006 vid 20:19

Jag är amerikan och har överlevt 22 vintrat här. Beklagar om jag slaktar språket.

1. Köper utanför EU betalar du Moms på priset på produkten OCH frakten, plus ev tull avgift, ung. 1,7% på en kite.

2. Köper du en kite utomlands och använder det ÖVER 1 ÅR utomlands får du importera det som ”personal effects”.

3. Köper du en kite utomlands och använder det en vecka, eller helt ny, kan du resa in i Svedala med den på flyget och slippa moms (läs: smuggling). Ingen kommer på dig om du tar av all evidens att den är köpt utomlands. Tullen har bättre saker att göran än jaga fattiga kitare. För att inte riskerar att SÄPO läser detta talar inte om hur många ggr jag gjört detta…

4. Får du en kompis att skicka kiten till dig som gåva, value under 50usd, du kanske slipper moms/tull.(olaglig)Med det finns en liten risk här,har åkt på det, fast på en riktig gåva från systern till min påg.

5. Har du ett företag, och snackar till det, kan ett annat förtag skickar produkten till ditt förtag som ”samples-no commercial value” och då slipper du moms. (olaglig)

För att alla ska veta: moms är en regressiva skatt: dem som har minst pengar, betalar mest av sin inkomst till moms. Det sjukast och mest orättvist skatt i världen. Och Sverige ska vara en ”rättvisans land”….ha.

TW

• marcel_101

Medlem
    3 oktober, 2006 vid 23:04

mm sverige e bra men samtidigt jevligt värdelöst =)

• eketeket

Medlem
    4 oktober, 2006 vid 10:58

Man tackar!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications