Jag är amerikan och har överlevt 22 vintrat här. Beklagar om jag slaktar språket.
1. Köper utanför EU betalar du Moms på priset på produkten OCH frakten, plus ev tull avgift, ung. 1,7% på en kite.
2. Köper du en kite utomlands och använder det ÖVER 1 ÅR utomlands får du importera det som ”personal effects”.
3. Köper du en kite utomlands och använder det en vecka, eller helt ny, kan du resa in i Svedala med den på flyget och slippa moms (läs: smuggling). Ingen kommer på dig om du tar av all evidens att den är köpt utomlands. Tullen har bättre saker att göran än jaga fattiga kitare. För att inte riskerar att SÄPO läser detta talar inte om hur många ggr jag gjört detta…
4. Får du en kompis att skicka kiten till dig som gåva, value under 50usd, du kanske slipper moms/tull.(olaglig)Med det finns en liten risk här,har åkt på det, fast på en riktig gåva från systern till min påg.
5. Har du ett företag, och snackar till det, kan ett annat förtag skickar produkten till ditt förtag som ”samples-no commercial value” och då slipper du moms. (olaglig)
För att alla ska veta: moms är en regressiva skatt: dem som har minst pengar, betalar mest av sin inkomst till moms. Det sjukast och mest orättvist skatt i världen. Och Sverige ska vara en ”rättvisans land”….ha.
TW