• Tung rigg..

Publicerad av anonym-anvandare på 25 juli, 2000 vid 17:34

Hej.
    Jag är amatörsurfare som har hållit på länge men inte så ofta.

Nyss kom jag hem från en vecka på Karpathos i Grekland. Där var det massor av vind. Seglade på 3.6 – 5.0 hela veckan. Denna sorts vind och dessa små segel och brädor var en helt ny erfarenhet för mig – en god sådan.

Idag gav jag mig ut på min egen utrustning, Gecko 298 och Gaastra Flow 3x 7.0. Allting kändes hopplöst tungt och tråkigt.

Nu undrar jag följande:
    – Finns det lätthanterliga 7.0-segel?
    – Är det cambrarna som gör riggen tung?
    – Ni som seglar på mindre brädor och segel i Stockholm: Hur många windsurfingdagar får ni ìhop? Det blåser ju aldrig 🙁

Just nu känner jag bara för att sälja hela skiten å lägga pengarna på flera Greklandsresor istället =(

Tacksam för uppiggande kommentarer..
    //Michael Sageryd

johansson svarade 25 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    26 juli, 2000 vid 06:37

Jag bor i Gästrikland och har precis varit tre veckor på danska västkusten med perfekt sidvind och vågor och känner just nu lite lika.
    Fast faktum är att det inte är så dumt att segla slalom hemma heller. Det är lite som att åka skidor i Kungsberget när man precis haft offpiståkning i Åre.
    Hellre segla än klippa gräset. Så fort det blåser lite drar det i surftarmen.
    Jag köpte ett nocam 8.0 NP Supersonic förra året med en 100% kolfibermast och har denna säsong seglat i snitt 2-3 dagar/vecka maj-juni hemma trots heltidsarbete. Riggen är mycket lättare än min gamla UP 7.1 med två cambers, inga problem med vattenstart och det går att träna duckjibes, clew-first mm.
    Helt enkelt OK, sälj grejorna och satsa på större nocamsegel. Det går att hålla dessa rätt stort också.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juli, 2000 vid 15:18

Det är väl inte enbart camberna som gör tyngden i seglerna.
    Nya segel är lättare rent allmänt. Framför allt stabilare och smidigare, köp ett nytt nocam segel och upplev en nytändning på seglingen…

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juli, 2000 vid 16:21

OK,
    då blir det väl ny rigg då..$$$..
    Är det ett 8.0 NP Supersonic (heter väl Diablo nu) jag ska köpa? Andra förslag? Behöver jag en större fena då? Nuvarande är 370mm.

Min mast är en Fiberspar 3000, 490cm. Är det en tung mast?

Vad behöver man för vindstyrka ungefär för att plana med detta segel och min Gecko 298?

Någon som vill köpa ett Gaastra Flow 3x 7.0?

• racer

Medlem
    27 juli, 2000 vid 09:30

Jag sålde min Reflex 4000 490 och köpte en 5000 460 och ett Diablo 7.7, det var det största de hade till 460 och nu seglar jag mer än innan och har dessutom mindre prylar med mig. Supersonic finns fortfarande vill jag påpeka, skillnaden är antalet lattor om man jämför det med Diablo. Om du hade en 490 Reflex 3000 så är det en tung mast, jag har en kompis som har en 3000 460 och det skiljer nästan ett kilo mot min 460 5000 och över ett kilo mot 6000. Grym skillnad när man håller i grejorna. Satsa på lätt mast, tycker i allafall jag, ha en blåsig sommar 🙂 /Thomas i Halmstad

• Knatte

Gäst
    28 juli, 2000 vid 07:45

Ifall du skall segla med ett 8.0 kvm segel så behöver du nog en större fena, då 37 cm inte lär räcka till. Själv har jag 42 cm fena till ett 7.4 Kvm segel.
    Fanatic själva skriver, att upp till 44 Cm borde användas till en Gecko 298 och omkring 8 Kvm.

• johansson

Medlem
    28 juli, 2000 vid 18:35

En gissning med mer nedhal får du bättre balans i riggen.

• racer

Medlem
    29 juli, 2000 vid 11:58

Jag använder 35 och 39cm till 7.7 på min 290 och det funkar utmärkt, det går lite trögare med 39 men å andra sidan planar man ju tidigare, men ett råd är att skaffa nåt strax över 40, borde ju funka, annars så tycker jag man ska köra med så liten fena som möjligt det går MYCKET fortare… Borde dock tilläga att min bräda är relativt smal för att vara 290, 56cm

MVH Thomas

• anonym-anvandare

Medlem
    29 juli, 2000 vid 19:26

Ledsen att behöva ställa en så dum fråga, men…
    Vad är nedhal?

Om det är hur mycket jag har dragit åt vid mastfoten så hjälper det inte. Jag har provat att dra mig blå. Jag har även provat olika lägen på bommen samt olika mastfotslägen.

//Micke

• johansson

Medlem
    30 juli, 2000 vid 09:28

Mastfoten (nedändan) ta rör eller något så får mer kraft att dra sen beror det på utväxlingen i kroken 1:3 är vanligast.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications