• Tung rigg..

Publicerad av anonym-anvandare på 25 juli, 2000 vid 17:34

Hej.
    Jag är amatörsurfare som har hållit på länge men inte så ofta.

Nyss kom jag hem från en vecka på Karpathos i Grekland. Där var det massor av vind. Seglade på 3.6 – 5.0 hela veckan. Denna sorts vind och dessa små segel och brädor var en helt ny erfarenhet för mig – en god sådan.

Idag gav jag mig ut på min egen utrustning, Gecko 298 och Gaastra Flow 3x 7.0. Allting kändes hopplöst tungt och tråkigt.

Nu undrar jag följande:
    – Finns det lätthanterliga 7.0-segel?
    – Är det cambrarna som gör riggen tung?
    – Ni som seglar på mindre brädor och segel i Stockholm: Hur många windsurfingdagar får ni ìhop? Det blåser ju aldrig 🙁

Just nu känner jag bara för att sälja hela skiten å lägga pengarna på flera Greklandsresor istället =(

Tacksam för uppiggande kommentarer..
    //Michael Sageryd

johansson svarade 25 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    26 juli, 2000 vid 06:37

Jag bor i Gästrikland och har precis varit tre veckor på danska västkusten med perfekt sidvind och vågor och känner just nu lite lika.
    Fast faktum är att det inte är så dumt att segla slalom hemma heller. Det är lite som att åka skidor i Kungsberget när man precis haft offpiståkning i Åre.
    Hellre segla än klippa gräset. Så fort det blåser lite drar det i surftarmen.
    Jag köpte ett nocam 8.0 NP Supersonic förra året med en 100% kolfibermast och har denna säsong seglat i snitt 2-3 dagar/vecka maj-juni hemma trots heltidsarbete. Riggen är mycket lättare än min gamla UP 7.1 med två cambers, inga problem med vattenstart och det går att träna duckjibes, clew-first mm.
    Helt enkelt OK, sälj grejorna och satsa på större nocamsegel. Det går att hålla dessa rätt stort också.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juli, 2000 vid 15:18

Det är väl inte enbart camberna som gör tyngden i seglerna.