Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Två hundkrokar?
-
WakeNils;685897 wrote:true, verkar som kurser med cabs lär ut eremitbeteendet
Ehh, nu hänger jag inte med på vad cabs är (beror på åldern kanske). Jag sätter alltid en krok i backen, väl uppmärkt, även om vi är flera på stranden. Jag gör det därför att jag kanske inte alltid säkert vet hur länge dom andra är kvar, ibland kör man ensam in och dom andra är ute och kör, om jag skulle behöva hjälpa någon annan i vattnet och först behöver landa min kite, har även varit med om att ingen har sett mitt upprepade tecken för landning :confused2:, men självklart hjälper man annars varandra vid launch-landning före krok.
Det skulle nog inte vara fel att man vid kurs, får lära sig använda krok, eftersom dom flesta förr eller senare gör det ändå -
Bra, krok är kanon när man vill in och pausa, eller för den som kommer sist. Annars ska man självklart hjälpa varandra både vind- och kitesurfare både av och på vattnet. I början direkt efter skola bör man nog inte starta utan hjälp inte helt fel och ha en extra person bakom sig. Krok i skola nja.
-
Jag tycker bara att det är bra om kurserna speglar verkligheten så mycket som möjligt. Att använda krok ensam, är så klart inte det säkraste, men dom flesta gör det, då det inte finns alternativ. Jag anser att det är bättre att man tar upp detta och liknande saker på kursen, för att minska osäkerheten, då man ska efter avslutad kurs, stå och trixa med det själv.
-
Håller med Pelle.
Det kan ju i alla fall nämnas på kursen att det är fullt möjligt att starta/landa med krok men att man ska prioritera hjälp av någon annan.Jag hade själv ett jäkla huvudbry med just denna fråga innan jag sökte här på forumet.
-
Tack för alla svar, har köpt två hundkrokar nu så nu får vi se hur det går! Tänkte att det var lika bra att ha två ifall det oväntade händer, åker den ena upp sitter den i alla fall fast med leachen.
En annan sak jag har funderat på är hur ni har fäst kabinhaken med hundkrokenkroken. Jag har sett videos där de använder sig av ett starkt rep eller inte haft någon kabinhake alls utan använt sig av en leach att fästa chickenloopen med, men vad är egentligen bäst? Hur långt ska anståndet mellan kabinhaken och hundkroken vara?
Och vad menar du Viktor med att ”Koppla in kiten längst ner mot marken och inte i toppen av skruven”?
-
I regel sticker skruven upp en del över marken vilket ger en hävstångseffekt om kiten kopplas i toppen av skruven och den riskerar att dras upp. Se till att ha en skruv där det går att koppla på kiten precis över markytan så blir det säkrare.
-
Jag har sett att vissa sätter sitt rep i den lilla öglan som är gjord för att sätta fast små astmatiska handväskehundar i. Inte att rekommendera.
-
sourra;685879 wrote:+1 på den. Kroken är en nödlösning som ska användas när ingen annan finns där för att hjälpa till. Sjukt störigt när det är krokar överallt bara för att Bertil Enstöring och hans eremitpolare vägrar ta hjälp av andra surfare på stranden.
självklart en nödlösning! kommunikationen på stranden är viktigast av allt..och trevligt!
Logga in för att svara.