Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Två snabba frågor!

• Två snabba frågor!

Publicerad av gurra1978 på 7 juni, 2004 vid 13:54

1. Idag köpte jag en RDM mast. Hur ska det se ut när det är riggat med lattorna nära masten? De verkar ju inte nudda som vid en vanlig mast, ska det vara så? Något annat man ska tänka på?

2. Hur påverkars brädans seglingsegenskaper om man har en fena som kan flyttas fram och tillbaka? Dvs långt fram = ? långt bak = ?

gurra1978 svarade 20 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • adde

Medlem
    7 juni, 2004 vid 14:01

1. Tänk på att du oftast behöver lägga på några cm på uthal och nedhal då du har RDM (jmf SDM) om seglet är sytt efter SDM vill säga. Eftersom mastfickan ”dras ut” så kommer ju lattorna aldrig vara så nära masten som med en vanlig mast. Dock så har ju olika segeltillverkade olika sätt att sy sina segel, vissa har lattorna bakom masten medans andra har lattorna på sidan osv. Vad är det för segel och mast?

/adde

• gurra1978

Medlem
    7 juni, 2004 vid 14:13

K-Onda med tillhörande mast. Det seglet är ju sytt för RDM.

• sunkan_

Medlem
    7 juni, 2004 vid 14:44

För att svara på 2:an så ska det väl vara så att fenan längre fram gör brädan mer lättsvängd och ev. livligare medans längre bak borde göra det lättare att ta höjd hålla planingen samt borde väl gå fortare tycker jag.

Detta är bara vad jag läst mig till, min vågis ligger fortfarande bara och skräpar i källaren, men ska ev. prova den imorgon.

• endy

Medlem
    7 juni, 2004 vid 18:41

Vilken mast har du?

Jag kör K’Onda med skinny 100 4,00 o 4,30
    Det tar lite tid innan du lär dig rigga seglen helt fullt ut, mitt tips är dra ”lagom” nedhal, fladder men inte så där extremt då blir det väldigt lite buk, dåligt drag och väldigt stum känsla.

Dra översta lattan nästan 3/4 och sen uthalet beroende på vindförhållanden, K’Onda har väldigt stort vindregister och kan trimmas väldigt mycket, men börja med 3/4 på nedhalet och spänn uthal vart efter.

Grymma segel och master!
    Alltid Järnet!

Ang. lattrotationen så ligger den utanför.

• gurra1978

Medlem
    7 juni, 2004 vid 18:55

Ok, jag ska testa det imorgon. Jag köpte 65% kol. Provriggade idag och det kändes skumt med den tunna masten men man lär sig nog. Det ska bli riktigt kul att testa seglet imorgon.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Två snabba frågor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.