Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › UDS Revolution? Öh…
- 
		UDS Revolution? Öh…Publicerad av psychonauten på 5 december, 2003 vid 10:28Varför all denna hysterin om UDS? 
 Ett system som du själv kan tillverka för en 200 kronor med vanliga segelbåtstillbehör på din gamla bom?
 Eller är det jag som missuppfattat hela grejjen?Så här tänker jag mig det hela. Fäst vid lina 3-4 (de som går till chickloopen) där de delar sig upp mot draken, en leash till din hängsele, roterande delar finns att köpa, samt en säkerhetsrelease ögla precis invid selen. Oj. 
 Nu har fi på ett litet kick grejjat en UDS!Med min begränsade kite erfarenhet vet jag inte om det är nåt annat hremligt med UDS som gör den så bra, men på beskrivningarna har jag i alla fall förstått det som att man skotar ut 200% (enl. naish då) genom att skapa en fast punkt mellan selen och dessa 2 linor. 
 har jag fel?Väre konstigt om jag hade rätt, tycker jag….  gugge svarade 21 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 29 Svar gugge svarade 21 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 29 Svar
- 
			29 Svar
- 
Gör du så och berätta hur det gick sedan. själv sitter jag just nu och myser med en UDS, ser bra ut måste jag säga. Tack Huber. /H 
- 
Vad är skillnaden mellan UDS och det jag beskrev? 
 Jag fattar inte.
- 
Just det faktum att du inte fattar kanske gör att du inte skall experimentera själv. 1000kr för att konvertera sin befintliga bom till en UDS tycker inte jag är mycket att bråka om. Då är den förhoppningsvis utprovad och fungerar till skillnad från något hemmabygge som man gör illa sig av. 
- 
Jag får ju inga svar på mina frågor. bara massa irrevlevant krafs. 
 Behöver man förresten inte en Naish sele för att den ska passa ?
- 
Håller med dej. 
 Varför skulle man inte kunna göra en själv?
- 
kan kan man väl men blir det lika bra, nja… revolution är väl fel ord mest skrämmande att de haft så pisssiga system innan att folk kört utan leash… 
- 
Roterande leash finns ju många som har fixat på det sätt som du beskriver ovan, och det brukar nog funka. (Jag har förresten sett Naish X3 original ofunka, men jag fattar inte hur det gick till). 
 Saker som är svåra att få till när man meckar själv är nog snarare release-mecket. Förutom QR-funktionen på chickenloopen ska du ju även ha två release-grejer på din ”leash”-lina om du vill få till ett UDS-system. Detta förutsatt att jag fatta UDS rätt, förstås.
 Personligen tycker jag mest UDS verkar vara en tillkrånglad version cabrinhas powerlock-system. Visserligen med lite freebar-känsla, men jag är skeptisk i alla fall. Dyker tillfället upp, så provar jag gärna, men jag tänker inte köpa utan att ha provat först, och jag tänker inte anstränga mig för att prova./Rasmus 
 PS. Nej, det krävs inte en Naish-sele för UDS.
- 
jo det krävs en naish-sele eller så får du bygga om. 
- 
nope krävs inte naish sele  …. ….
 men en naish spreader bar eller en som funkar likadant tex
 ett hemmabygge
- 
Svar till: 
 Varför all denna hysterin om UDS? [/ QUOTE ] 
 Sen är det väl ingen direkt hysteri 
 e väl mest Patrikol som bejublar systemet 
 men jag tänker absolut testa vid något tillfälle
 så vad säger du Patrikol får man chans o känna på det om vi e på samma spot nån gång???  
- 
Det är väl kanske inte riktigt så lätt som du beskriver det men visst det går och bygga själv… hemligheten sitter i kroken (íaf. den snurrande delen), och sen är leash snöret betydligt kraftigare än vad vi är vana vid… funkar inte med typ vanligt snöre det är en gummi slang men ändå inte… Min fråga är varför uppfinna hjulet igen? köp din kite utan bom och lägg pengarna på ett UDS det spar mycket tid och framförallt så vet du att det kommer och fungera när du behöver det!!! 
 Eller om du som jag hellre vill använda din märkes bom, köp konverterings kittet..//Pan 
- 
Naish ”Spreader bar” menar ni selen kan vara vilken som helst. Du får en sådan med i paketen. 
- 
Tycker du skall prova det åtminstone. Är man nybörjare så tycker jag inte man skall tveka men är man van vid något annat system så är det ingen brådska. Jag tror att du lär dig dubbelt så fort att hantera kiten med UDS än utan UDS. Nej det är något mer komplicerat än så med tanke på att ett uppgraderingssätt kostar 1000-1200 ungefär. Det passar till vilken bomm som helst så är det inte värt besväret att mixtra med säkerheten räcker ju att någon komponent inte håller måttet så är man risigt på det. Kolla på Naish hemsida där finns beskrivning av systemet och en bra film. 
Logga in för att svara.