Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › ullnasjön i täby "isplankssegling"
-
ullnasjön i täby "isplankssegling"
Publicerad av alarenset på 22 januari, 2009 vid 19:29Tänkte prova ullnasjön på fredag eftermiddag, om det är fin is får man tillbringa hela lördagen där också är jag rädd.
Har köpt fina knäskydd så lite knaggel is ska man inte få ont av.
Kanske är det någon som är sugen på en duell…..
alarenset svarade 16 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
@ålarenset 526895 wrote:
Tänkte prova ullnasjön på fredag eftermiddag, om det är fin is får man tillbringa hela lördagen där också är jag rädd.
Har köpt fina knäskydd så lite knaggel is ska man inte få ont av.
Kanske är det någon som är sugen på en duell…..
Hur är det med snön in mot Sthlm? här i Norrtälje så har det kommit en hel del blötsnö så isen är tyvärr riktigt dålig och mer är på väg till helgen. Kanske dax att slå till på en sådandär piratbräda..
-
jag ska ner å kolla isen imorgon innan arbeit, men nu har vi 1-2 cm blötsnö..
skriver rapport om isläget vid sju..
-
Ullnasjön ser bra ut för ostliga riktningar, ser ut som om man kan åka längre repor…Är det någon som har koll på isen skick med tanke på svaga partier mnm? Sen om det är snö på isen kan kvitta:-)
-
det var lite för mycket snö på ullna idag, hoppas det töar bort. min bräda går väldigt dåligt i snö tyvärr. finns det någon som har en pirate bräda eller två till salu? gärna tills imorn.
Jag köper gärna två nya om det är någon i stockholm som har på hyllan, kan hämta omgående….
mvh oskar
0704 24 89 42 -
Jag köper gärna två nya om det är någon i stockholm som har på hyllan, kan hämta omgående….
mvh oskar
0704 24 89 42Har du kollat med surfspot.se?
-
jag har mejlat surfspot, vågar inte ringa så här dax…. måste dricka lite mer rom så jag kan sova..
godnatt
-
Vi har i alla fall några sådana på hyllan, 1 befinner sig norr om stan (täby) och 3 söder om stan (stuvsta). Nya alltså
Mvh
Bicless
-
har nu badat klart för idag.. väldigt blött på isen i hägernäs. har även provramlat lite på en pirate bräda, den var lite svårare än min planka med fyra medar, ska köpa en sån i veckan.
-
Jag var på Ullnasjön, mycket bättre/öppnare sjö än Drevviken! Föret var tungt…Härligt blöt sörja på isen…Blåste gissningsvis ca 10-11m/s i byarna o körde 6.5. Seglet i säg var inga problem att hålla, men någon speed i detta före är det inte att tala om (22 knop). Svängegenskaperna är dock betydligt bättre än på blankis, trots samma (lilla) fena. Den största nackdelen med detta före är att allt vatten/sörj sprut hamnade rakt på skorna…Så efter ca 5 min var jag dygnsur om fötterna,fanns ca 1dl vatten i varje sko:-)! Nu hoppas jag att det fryser till så det blir en hård skorpa, samt att vinden håller i sig så ska det nog gå betydligt fortare!
-
kinetic;527118 wrote:Jag var på Ullnasjön
Det missade jag. Hade varit kul att se? Jag åkte hem 12.30 från parkeringen vid sydstranden väster om backen. Då hade jag sett blocarts och isjakter, men var i övrigt ensam på min soppslev.
Det mesta var rätt dyngsurt efteråt. Första gippen skyfflade skridskorna fulla med vatten och sleven sprutade också snösörja runt sig. Men det var extremt kul och kändes ”tillräckligt” fort (har ingen GPS). Blev tydligt hur kort riggningstiden för soppslev är jmf med isjakt.
Provade en lätt förfining av konceptet soppslev idag. Satte en justbar rem från selkroken ned till mastfoten för att (1) kunna belasta riggen mer utan att det blir så jobbigt för armarna och (2) kunna låta mastfoten löpa längre ut från kroppen utan att den slinter iväg.
Kändes faktiskt som att det fungerade, så det blir nog rem även nästa gång. Selen måste dock sättas på upp och ned så att krokens öppna sida vänds uppåt. Två spännremmar fäst med icke-snörpande öglor, den ena runt selkroken och den andra runt mastfoten. Sätt ihop de fria ändarna med ett spänne från ena remmen för att få justerbart trim med spännet så nära kroppen som möjligt. Fick inte till det riktigt så att mastfotens ögla roterade fritt vid gippar så ena bogen fick lite tightare trim.
Speciellt på halvvind/slör i lite kraftigare byar kändes det bra att kunna få mastfoten att glida lite snett framför och avlasta lite drag till selen. Mindre tendens att seglet lyfter iväg uppåt vid högt grepp runt masten. Minskar även risken att issörjan bromsar ned mastfoten så den halkar efter och seglet tappar kontroll.
-
Jag kom nog strax efter att du åkt för ”Blo-kartarna” sa att någon ”soppslevat” tidigare:-)! För min egen del var det ingen bra segling, blev ju blötare än om jag hade vindsurfat, ingen höjdare med dygnsura fötter så det blev bara en knapp halvtimme…Jag tror att det skulle ha gått mycket bättre (läs snabbare!) om det varit mer snö på isen så att hela brädans undersida hade legat an mot snön, som det var nu så var det mest fören som var i sörjan o det bromsade bra…Så mer snö så man kan få brädan att ”flyta” tack 😀 ! Eller att det fryser på för då lär det gå ruskigt fort även om det är knöggligt, o så slipper man bli blöt 😀
-
Kinetic!
Jag säger bara: Yllestrumpor!
Jag fattar precis vad du menar med vattensprutet. Jag hade också ca 1 dl vatten i högerdojan trots att jag använder skoterkängor och goretexbrallor utanpå. Nästa gång blir det två uppklippta ICA-kassar och silvertejp för att hålla fossingarna torra. I och med att jag använder 100% ylleraggsockor direkt på fötterna så blir det inte kallt även fast men blir blöt, även om det inte är supermysigt med blöta fötter. Jag gick omkring i 3 timmar med blöt högerdoja.
På händerna körde jag idag med mina Da Kine CWM vilka fungerade förvånansvärt bra till skillnad mot mina skinnhandskar som blev blöta och sura efter 10 minuter.
Förhållandena på Ekoln i Uppsala liknade nog de på Ullnasjön. Jag lyckades ändå få upp prylarna i runt 30 knop i alla fall. Byigt var det. Det var några isjakter, kitare och några på 4-medsbrädor men de sistnämnda gav snabbt upp i snömodden.
Nästa gång får det gärna vara lite torrare och lite mer snö skulle inte skada! 😀
-
Jesse: Jäkla imponerande att få upp den i närheten av de 30…Vilken skillnad det var idag mot senast då det var blankis…Dagens vind o blankis så lär man sätta nytt rekord…Konstigt nog så var det inga problem att hålla 6.5 trots den starkare vinden, undrar hur det hade det varit på ”blankis”….
-
efter gårdagens blöta vurpor kan jag nu konstatera en vrickad fot, ömmande handleder och sist men absolut störst????? jätteblåmärke vi höftbenet.. ha ha ha. bräda fastnade i slasket vilket resulterade i något som kan liknas vid kastfall, mycket skönt.
Logga in för att svara.