Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Undervattenströmmar på Margarita

• rasmus_w

Medlem
    10 februari, 2007 vid 22:03

@dr Masse 363757 wrote:

Med sunt förnuft, lite tid på att studera lokala förhållanden och tänka sig för lite extra så är detta sällan ett större problem. Det är exempelvis ingen bra idé att ge sig ut på simturer utanför stränder med lite större vågor, någonstans där finns närmast garanterat strömmar som går ut till havs. Hamnar man i en sådan ström, behåll lugnet, följ med och hitta därefter en väg in vid sidan av strömmen. Ytterligare ett skäl till att aldrig lämna prylarna (brädan) om det blir problem.

Alltså, det finns visst undervattensströmmar och de kan suga dig ända ut till nästa våg, sen spolas man in igen. Däremot så påstås det ofta att folk sugs ner av diverse strömmar och det är humbug, människor flyter i allmänhet rätt bra. Däremot misstänker jag att underströms-myten kostar en del människor livet. Underströmen är ju starkast där vågorna är som störst så den som är rädd för underströmmen går antagligen i där vågorna är lite mindre, vilket ofta är just vid en djupränna och det är där den farliga strömmen finns.

Ska man bara i vågor är det i allmänhet säkrast att gå i där vågorna är som störst, i alla fall om vågorna inte är så stora att man riskerar att skada sig om man blir spolad.

• dr-masse

Medlem
    11 februari, 2007 vid 05:58

Det jag menade är att det inte finns några undervattensströmmar som suger ner folk i vattnet bara sådär. Skulle nog ha förtydligat lite där.

Klart det finns undervattensströmmar. Typ Golfströmmen…

Men ibland blir jag så trött på tidningar som skriver ”sögs ner av undervattensströmmarna” när det egentligen är fråga om att folk ger sig ut och simmar i vågor utan att ha kollat vilka lokala förhållanden (och strömmar) som gäller, som du skriver.

• rasmus_w

Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:30

@dr Masse 364595 wrote:

Klart det finns undervattensströmmar. Typ Golfströmmen…

Och bara för det så bjuder jag på dagens meningslösa besserwisser-inlägg. Golfströmmen är en ytström. 🙂

En annan berömd ström som folk har missförstått totalt är för den delen pallkantsströmmen på Gotland. Folk har fått för sig att även den ”suger” folk nedför den tvärbranta pallkanten. Fel, såklart. Det som händer är ett slags sjöbris-fenomen i vattnet. När solen värmer pallkanten, värmer pallakanten upp det kalla djupvattnet, som då stiget uppåt, och vid ytan har det vattnet sen ingen annanstans att ta vägen än rakt ut. resultat: en tokstark ytström som går rakt ut. Hamnar man som badande i den strömmen så gissar jag att enda sättet att klara sig är att dyka ner under strömmen och sen simma mot pallkanten. Problemet är att det skulle kunna krävas ett rätt djupt dyk så jag vet inte om det funkar i praktiken, och jag tänker inte prova.

• danneman

Medlem
    13 februari, 2007 vid 18:16

Ja det verkar mer som att han inte kunde simma specielt bra.. sen är det ju väldigt tråkigt när sånt händer men på playa parqito där vi body surfa var det ju lite strömt men absolut inte lika strömt som det blir i skåne typ Borrby strand där jag inte kunde förstå att man fick bada alls.. ses i Elyaque i mars!

• johanc

Medlem
    13 februari, 2007 vid 18:56

Aaaahh… Härligt med Wikipedia. Läs länken så kan ni allt ni behöver veta om RIP-tides efteråt…

http://en.wikipedia.org/wiki/Rip_current

MVH

JohanC

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Undervattenströmmar på Margarita

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.