Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › upphovsrättsfråga
-
upphovsrättsfråga
Publicerad av anonym-anvandare på 28 september, 2005 vid 12:37En fråga gällande upphovsrättslagar på musik:
Jag sitter och redigerar min surffilm från sommaren och tänkte lägga på musik. Är det bara att skriva låt och artistnamn när låtarna dyker upp i filmen eller krävs tillstånd från utgivare? Hur gör in andra som lägger ut film på nätet osv? Är det lugnt att skita i reglementet?
Markusimported_macts svarade 20 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Spelar ingen roll om du namnger artist/låt. Det är lika olagligt för det. Den som sitter på rättigheterna brukar vilja ha betalt per sekund som du har med av låten. Vi pratar många tusenlappar/sekund om det är en världs artist, ofta hundratals tusenlappar beroende på hur stor spridning din film kan tänkas få.
Där emot lite lättare att neka och spela oskyldig om du inte har med ditt namn som skapare av filmen!

Alla ”producenter” här på konfen verkar där emot tycka det är helt lugnt och skiter i reglementet.
-
Nu är det nog inte så att du tänker trycka upp 6000 DVD-skivor och sälja på Statoil, eller hur?..

Tyvärr sant, men det är just därför som ”Ulf & Gunnar. En liten film om kärlek” inte finns att köpa (samma serie som Torsk på Tallinn). Bruce Jag-tycker-illa-om-förtryck-och-orättvisor-så-länge-ni-betalar Springsteens bolag krävde för mycket royalty på de få fjuttbitar av hans musik som är med, så filmen skulle helt enkelt inte gå att sälja.
–S
-
Ben & Gunnar heter den. för övrigt den bästa i killing-gängets ”en liten film”-serie.
-
kolla på nätet precis som det finns rojaltyfria bilder så
finns det en hel del mer eller mindre kul musik fria att
använda. Ska du visa för de närmast lidande så kan man väl
låna vad man vill. -
Jag förstår att artister och skivbolag vill ha ersättning för deras arbete men jag vet också att konsumenterna inte vill betala mer än de behöver. När musiken är dyr i butikerna så börjar fler och fler ladda hem musik över nätet trots att det är olagligt. Idag är det så vanligt att ”hederliga svenskar” inte ser det som ett brott.
Internet har gett fantastiska möjligheter att snabbt nå ut till många människor. Istället för att utnyttja denna möjlighet så försöker många artister och skivbolag sätt stopp för det. Man ser liksom inte problemet och istället för att hitta en lösning och förnya sig så försöker man förbjuda och försvåra. Nu har man väl satt dit några värstingar vilket skulle kunna avskräcka andra men denna bakåtsträvande verksamhet kommer aldrig att hålla i längden.
Som vanligt gäller inte detta alla inblandade. Det finns en del företag och branschfolk insett varför så många begår brott genom att ”strunta” i upphovsrättslagar mm. Man har försökt hitta nya metoder att där man t.ex kan ta betalt för varje låt man laddar ner. Dessa metoder är på frammarsch och säkerligen något vi kommer få se mer av i framtiden. I slutändan så kan nog båda parter tjäna på det. Allt som krävs är lite nytänkande och att man strävar åt samma håll.
Visst är det olagligt men att musiken används i en film kan vara positivt för artisten. Om jag ser en film med bra musik så brukar jag kolla upp vad artisten heter och lyssna på mer av artistens matrial. På så sätt är det bra om folk skriver vilken musik som är med i filmen.
-
Om du känner dig osäker på om du vill bryta mot lagen så kanske du kan ta musik som inte är skyddad? Du kanske har nån polare som lirar i något garage-band? Lägg på deras musik istället. Det finns även äldre musik (t.ex. en del coola gamla blues låtar) där man inte vet säkert vem som skrev låten ursprungligen. Då är ju frågan vem som ska jaga royalties av dig.
Blues kanske inte är den ultimata surfmusiken
, men det var bara en tanke. -
Till första skribenten:
Om du vill vara säker på att du inte gör nåt olagligt så kan du få ett gäng låtar av mig, har gjort en del i variarande genres. PM:a om du vill ha länkar till låtarna.
-
Svar till:
Ben & Gunnar heter den. för övrigt den bästa i killing-gängets ”en liten film”-serie.
[/ QUOTE ]
Precis! På båda påståendena faktiskt.
Hade bara lite bråttom från jobbet…
-
Tack för hjälpen, anade att ni skulle ha turbokoll på min fråga. Jävligt tacksam om MacTS ger mig några länkar till låtar!
/Markus
Logga in för att svara.