Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › urkrokat?
- 
		urkrokat?Publicerad av yeeah på 26 juni, 2008 vid 11:08när ni kör urkrokade trick var har ni draken? det påstås ju att man ska ha den 45 grader men det känns tufft att ha den så långt ner i början o andra sidan går det inte med den rakt ovanför huvudet… några tips? tänker primärt på urkrokade backrolls och raileys. Dessutom så har jag mkt svårare att få till poppet urkrokat än i krokat, försöker falla av och kanta men känns inte riktigt som om ngt händer… 
 /Jakobskejtar_henke svarade 17 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
- 
			12 Svar
- 
Börja med kanske 60 grader och sedan när du får bli på det så kan du hålla kiten lägre, typ 45. Du vill inte ha den för högt. Angående pop så gäller det att falla av för att få upp bra med fart, kroka ur, och sedan snabbt kanta upp i vind och släppa kanten. När du väl krokat ur vill du inte kanta för länge för då flyger kiten fram i fönstret och tappar all kraft. Det hela skall vara en snabb och kontinuerlig rörelse. 
- 
Det är väl bara att öva Jakob! 
 Har aldrig kört urkrokat med en bow så jag vet inte om det är någon skillnad (mot c-kite)
 förutom att den visst drar betydligt mer!
- 
yeeah;477905 wrote:när ni kör urkrokade trick var har ni draken? det påstås ju att man ska ha den 45 grader men det känns tufft att ha den så långt ner i början o andra sidan går det inte med den rakt ovanför huvudet… några tips? tänker primärt på urkrokade backrolls och raileys.Dessutom så har jag mkt svårare att få till poppet urkrokat än i krokat, försöker falla av och kanta men känns inte riktigt som om ngt händer… 
 /JakobVad har du för kite? 
- 
@Gadget 477964 wrote: Det är väl bara att öva Jakob! 
 Har aldrig kört urkrokat med en bow så jag vet inte om det är någon skillnad (mot c-kite)
 förutom att den visst drar betydligt mer!fan jag övar ju så mkt det går…. kanske ngt otydlig i mitt förra inlägg: faller av krokar ur, inga problem, kantar men får inte riktigt till ngt lyft. Neven: ska prova att kanta mkt snabbare det kanske hjälper? känns som om man håller på att dras över brädan om ni fattar vad jag menar? kör nova 3 just nu inte för att jag tror att det spelar ngn roll vilket drake det är. Nova 3 är betydligt bättre än nova 2 för urkrokat, har mer bomtryck än 2:an + för vissa – för andra. Tror den är mer c-liknande men det va ett tag sen jag körde c drakar så… 
- 
@Neven 477907 wrote: Börja med kanske 60 grader och sedan när du får bli på det så kan du hålla kiten lägre, typ 45. Du vill inte ha den för högt. Angående pop så gäller det att falla av för att få upp bra med fart, kroka ur, och sedan snabbt kanta upp i vind och släppa kanten. När du väl krokat ur vill du inte kanta för länge för då flyger kiten fram i fönstret och tappar all kraft. Det hela skall vara en snabb och kontinuerlig rörelse. draken (nova 3) ligger långt fram i fönstret från början, inga problem o kroka ur o köra vidare, visst tappar en hel del höjd men inte märkt att draken drar sig speciellt mkt mer fram i fönstet? 
- 
kör snabbt som fan… ja , skånepaul beskrev resten. Viktigt å trycka ned brädan kraftigt i vattnet för att bilda en nice ”ramp” att hoppa på. Ju mer fart du har, ju mer aggresivt kan du trycka till (större ramp). Har du för lite fart men ändå trycker ner brädan hårt i vattnet så kan du förlora energi och då blir det ej nice. Ha kiten såpass lågt att du kan göra en ORDENTLIG raily utan att dingla in under kiten, anledningen till detta är att du då kan se på draken hela tiden och hitta rätt ställe att lägga kiten på. Har du den för högt kommer du flyga in under kiten och få ett litet extra ala kitedingel när du egentligen skulle landat för länge sedan. Försök se till att draken är på ungefär samma ställe hela tiden.. även precis när du landat, den ska inte vara klockan 12 när du landat som man så ofta ser pkrakillarna göra när det blir lite för svåra handlepasses. 
- 
Det är ganska stor skillnad på att hoppa och att poppa! 
 ”Poppa” blir ju mer som en ollie men det kanske är annorlunda om man är van
 att bara kanta och dra åt sig bommen för låta kiten göra allt jobb! :tongue:
- 
 Dessutom så har jag mkt svårare att få till poppet urkrokat än i krokat, försöker falla av och kanta men känns inte riktigt som om ngt händer…
 /Jakob[/quote]har precis börjat träna lite urkrokade railys jag med. du kanske fuskar med hjälp av draken när du poppar ikrokat, brukar hända mig.. att man rycker lite i bommen precis när man poppar. ett bra sätt att träna bort det har jag märkt e att köra med bommen in hela vägen mot kroppen ändå från att du faller av innan pop till du poppar (ikrokat alltså) men skönare att ha ramarna lite mer utsträckt, men funkar ju bara urkrokat. 
- 
@Gadget 478110 wrote: Det är ganska stor skillnad på att hoppa och att poppa! 
 ”Poppa” blir ju mer som en ollie men det kanske är annorlunda om man är van
 att bara kanta och dra åt sig bommen för låta kiten göra allt jobb! :tongue:nej det är precis samma sak. att inte poppa är när man gör feta dingelhopp är allt för vanligt, då blir dinglet ännu lamare, och man skulle hoppat dubbelt så högt om man precis som alltid, hade poppat ordentligt 
- 
@hengo 478135 wrote: nej det är precis samma sak. att inte poppa är när man gör feta dingelhopp är allt för vanligt, då blir dinglet ännu lamare, och man skulle hoppat dubbelt så högt om man precis som alltid, hade poppat ordentligt Lyssa på Hengo … Han vet vad han pratar om och jag håller med.. 
Logga in för att svara.