Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › US box
- 
		US boxPublicerad av klint på 13 oktober, 2006 vid 10:20Har upptäckt att det tydligen finns olika längd på US boxar och dito fenor. Någon som vet vilken längd som är vanligast och bör man uppge short box alt. long box när man beställer fenor.. ? / Andy memark svarade 19 år sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
- 
			8 Svar
- 
De flesta fenorna pasar även i korta boxar, men om fenen ser ut att vara väldigt lång (typ weed) kan det vara värt att kontrollmäta. 
- 
När vi ändå talar om US-box.. Har precis köpt en bräda med sådan box och ser att man ju kan justera fenans position framåt/bakåt i spåret (antar att detta är hela poängen med us-box..) 
 Undrar bara hur brädans åkegenskaper generellt påverkas av var du har fenan? Tänker på spin-outtendenser, höjdtagning, manöver, etc..
- 
Lite enkla tumregler: Fenan längre fram = bättre sväng, mer manöver, mer risk för spinout Fenan lägre bak = mer fart, höjd, mindre risk spinout Smäll i fenan i mitten, funkar nästan alltid!, och testa lite när du lärt känna bräda och fena lite mer. Jag brukar generellt sett ha fenan lite längre bak på plattvatten, i mitten eller kanske tom lite framför mitten i vågor. Typ. 
- 
asså, borde inte us-box skapa sjukt mycket turbulens runt fenan i jämförelse med andra boxar? 
- 
OregistreradGäst15 oktober, 2006 vid 17:46alexasu wrote:asså, borde inte us-box skapa sjukt mycket turbulens runt fenan i jämförelse med andra boxar?
 ok! usbox e kanske inget för alla ”masters of speed” men i vågsegling är det ett större plus att kunna ändra fenans position än att bli av med lite extra skumm kring tailen om du förstår vad jag menar
- 
alexasu wrote:asså, borde inte us-box skapa sjukt mycket turbulens runt fenan i jämförelse med andra boxar?
 Kanske, jag har för mig att en och annan tävlingsseglare brukade tejpa boxen på den tiden när det var vanligt att slalom- och speedbrädor hade usbox.
- 
Klint wrote:Har upptäckt att det tydligen finns olika längd på US boxar och dito fenor. Någon som vet vilken längd som är vanligast och bör man uppge short box alt. long box när man beställer fenor.. ?/ Andy Har inte tänkt så mycket på det förut men det verkar ha skett en liten smygutveckling på området. Tog två st 25cm fenor och la brevid varandra, och visst har det hänt lite på dom ca tio år som skiljer dessa och längden är ju definitivt inget bra mått på en fenas ”storlek”!!! 
- 
Passar på att hoppa in lite här. Någon som vet var man få tag på en begagnad US Box-fena? En granne har en gammal 80-talsbräda som behöver ny fena, lite defekt eller ful gör inget. Jag har annonserat utan att få ett enda svar. Att köpa en helt ny känns inte riktigt prisvärt. 
Logga in för att svara.