Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing uthal bomlängd, och nedhal?

• uthal bomlängd, och nedhal?

Publicerad av benx på 29 juli, 2008 vid 13:03

Jag har en liten nybörjar fråga;)
    När jag riggat och ska spänna uthalet så tycker jag att det känns som att bommen är för kort. På seglet står de 198 cm och jag har bommen på det. De blir bara ca 2 cm att spänna uthalet med och de är väl alldeles för lite? Är de ok att förlänga bommen ca 5 cm längre än rekomenderad längd? Har hört att riggen blir klumpig om man har för lång bom.
    Ungefär hur många cm ska de vara mellan bommen och seglets ytterkant?

Vore oerhört tacksam för lite hjälp eller tips…De e bökigt att lära sig att trimma rätt och jag vill helst lyckas så bra som möjligt:)

En liten fråga om nedhal också;) när jag spännt nedhalet så ligger den längsta lattan (tror de e den som är näst längst ner) antingen framför eller bakom masten. Visst ska alla lattor ligga ”längs med” masten? Jag har spännt så mycket de går..Ska ja länga mastfoten ett snäpp? Eller e de nått annat som skall göras:) Tack på för hand / Eric

benx svarade 17 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • booman

Medlem
    29 juli, 2008 vid 13:11

Tjena! Uthalet kan ju variera något/någon cm. Mer uthal om hård vind och vice versa. Seglet ska väl helst inte ligga an mot bommen, men om du drar uthalet så att det precis INTE ligger an så får du ju maximal buk/power i seglet. Om inte det går så bör du nog förlänga bommen…
    Vad gäller lattorna så brukar de kunna ligga lite på ”sidan” av masten och och ”rättar till sig” när du får drag i seglet.

Men som många andra nämner här så släng upp lite bilder på riggen så får vi se hur det ser ut. Kommer säkert en hel del svar då…

Mvh

//BooMan

• benx

Medlem
    29 juli, 2008 vid 13:40

Tusen tack för snabbt svar:D
    Jag ska kolla hur de blir om ja drar uthalet precis så seglet inte ligger emot bommen…blir nog bra då de alltid verkar blåsa lite vart jag än é…;) E i väg på lite semester nu men ska lägga upp en bild när jag kommer hem. De alltid bra att få höra att man gör rätt eller fel 🙂 MVH Eric

• styret

Medlem
    29 juli, 2008 vid 14:12

2cm låter rimligt. iallafall bland de vågsegel jag har erfarenhet av.

• rosen

Medlem
    29 juli, 2008 vid 20:57

198 låter som du har ett större freeride segel runt 7.0. Då ska det vara lite buk, om du drar för mkt kommer det bli platt och kraftlöst i sitt vindområde.

man vill gärna dra ut seglet lite, spec efter man dragit ner det brutalt men man förvånas över hur lite uthal moderna segel har. Det ska vara lite motstånd att flippa det i dem strlkarna så om lattorna ligger vid sidan om masten är det ofta rätt.

flippar seglet över om du pumpar det från fel sida samtidigt som lattorna är tillräckligt spända (inga rynkor vid lattan) är det helt ok.

själv brukar jag ibland ge 9.5an ett knä efter gippen om det blåser lite för att det ska hamna på rätt sida masten men det rekommenderas inte.

• benx

Medlem
    30 juli, 2008 vid 06:52

jag har ett freeride på 6,3:) så de var väldigt nära.. om jag drar till så åker lattaan över. Det låter som att bommen och allt annat stämmer..Tack för all hjälp;) MVH Eric

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications