Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utlottning av Turbolauncher !

• mrmille

Medlem
    15 juni, 2005 vid 13:03

hehe

Lintrassel

Kan det vara linköpings kitesurfklubb eller linköpings kriminella cellskap?

wink.gif

• gugge

Medlem
    15 juni, 2005 vid 17:02

Lätt! Ring eller ringer jag dig.

• surfmc

Medlem
    15 juni, 2005 vid 18:18

Då har man testat Turbolaunchern, eller en av dess möjligheter. Jag och några av Apelviken locals testade att linda upp linorna på Turbolaunchern och ta ut dem ett par gånger för att se om vi klarade det utan trassel. Första gången hade vi inte lagt linorna riktigt rätt så då fick vi justera dem, men sen gick det faktiskt riktigt bra.
    Jag tränade efteråt genom att sätta fyra spikar på bockar i trädgården och jag måste säg att jag tycker att den blir enklare och enklare för varje gång. Kortfattat kan man säga att funktionen för det vi gjorde idag är så här:

1. Blås upp kiten

2. Turbolaunchern är laddad med linorna från när man avslutade sist.

3. Fäst linändarna, 4 eller 5 beroende på kitesystem

4. Backa och släpp ut linorna

5. Take off !

Moment 3 gör man ju på ca 1 minut och moment 4 tar ca 30 sek.

Så efter man har blåst upp kiten så är man redo för take off på max några minuter, jag är faktiskt positivt överraskad. En del har påtalat är att den är klumpig och det kan jag till viss del hålla med om men jag tycker inte att det är störande.

På fredag ska jag testa den på nytt och det blir i Apelvien igen, så är det någon som vill se hur det funkar så kom dit vid ca 13.30 tiden. Jag hoppas på att filma lite för att visa hur den funkar lite tydligare. Vi får se.
    Det blev en del kort tagna idag, jag ska ta och göra om dem i lite mindre format och lägga ut dem så kanske det ger en bättre bild av hur det funkar.

Ciao !

• pjoter

Medlem
    15 juni, 2005 vid 18:31

har man fem linor kan den nog va bra också, tycker alla som kör me de ser ut att ha e jäkla meck varje gång dom riggar.

• surfmc

Medlem
    15 juni, 2005 vid 18:41

Mycket möjligt, kanske är någon på stranden på fredag med 5 linor så kan vi testa. Men det ser ju inte ut att bli nån vind direkt så det är väl troligen rätt öde.

• matthias

Medlem
    15 juni, 2005 vid 18:56

vafan, vilken jävla grej av den här turboscheissen. fattar fan inte hur ni pallar sticka ut för att linda linor några gånger.

• surfmc

Medlem
    15 juni, 2005 vid 19:08

Jadu Mattias, har man sommarlov som lärare från 9 juni till 15 aug så måste man ju försöka sysselsätta sig lite ! Men du behöver ju inte läsa denna tråden om du tröttnat cool.gif
    Jag tycker bara det är kul att testa prylar.

• patrikol

Medlem
    15 juni, 2005 vid 20:20

Nja du har bara lite rätt det är lite meck innan du har fått koll på hur lång 5e linan skall vara och jag själv får byta knutar på bomen när jag skiftar mellan 12an och 16 efterom jag använder samma bom.
    När du väl fått rätt på linlängderna så är det ett moment mindre än med det traditionella 4a linorssystemet så det är lte mindre meck med 5 än med 4a linor.

• pjoter

Medlem
    16 juni, 2005 vid 00:30

hur kan det va mindre meck då det e en lina till å hålla reda på då man riggar? vanligtvis lägger man ju ut linorna å sen tar två i varje hand å går till kiten med. med y-lina å grejer måste de va bökigare. tycker då iaf att folk med 5 linor riggar långsammare. sen e de ju ännu mer linor som kan trassla å jävlas lite i allmänhet.

• eddie

Medlem
    16 juni, 2005 vid 04:34

Fan klart att det är mer meck med fem linor… Det tar minst 30% längre tid att få ordning på grejorna tycker jag.
    Fast det gör inget för mina Rhino05-or är helt jäkla underbara… Gillar dem mycket!
    Patrikol – Anpassa längden på den linstump som sitter i draken, så slipper du mecka med bommen varje gång. Om det skiljer mellan olika storlekar alltså

• patrikol

Medlem
    16 juni, 2005 vid 06:59

Eftersom att du bara behöver gå från bommen 1 gång så ja det är enklare eller åtminstånde inte alls meckigare med 5 linorsystemet det är ju i realiteten 4 linor från bomen upp til ett litet v som sedan går vidare upp till framkanten.
    Men eftersom att shiftlinan och mittellinan är integrerade i varandra så är det bara 3 linor att trassla in sig i.

Naish leverar en sådan lina till varje kite så det är inget problem men jag måste ändå justera mellan 12an och 16 varje gång men det är en knut på styrlinorna som måste justeras vilket är väldigt snabbt gjort.
    30% längre tid att rigga med en Northbar det låter ju inte bra Eddie jag trodde att dom systemen var lika varandra.

• stellan

Medlem
    16 juni, 2005 vid 07:24

Håller med Eddie. Det tar längre tid att rigga. För att vara vara lika säker på riggningen måste man gå några gångar till. Sedan måste man tvinna upp 5 linan som roterat runt mittlinan efter rotationer.
    Att rigga ”Sideways” kräver att man tänker till rejält. Speciellt när det blåser bra och linorna far med vinden. Riktigt klurigt tycker jag faktiskt.
    Men men – 5 linan har många fördelar med men vid just riggning är det en lina extra som ska trasslas upp och monteras…. tycker jag…

• mrmille

Medlem
    16 juni, 2005 vid 09:30

Jo, femte lina på lei kan vara ruskigt meckigt (jag vet).

Däremot kan det vara väl värt det och den extra riggtiden får man enkelt igen i åktid om man sätter draken i plurret. To åk or not to åk.

• eddie

Medlem
    16 juni, 2005 vid 13:21

Svar till:

30% längre tid att rigga med en Northbar det låter ju inte bra Eddie jag trodde att dom systemen var lika varandra.

[/ QUOTE ]

Systemen är identiska (samma patent tror jag tom) och det tar längre tid.
    Du kanske skulle haft 8 linor… då hade det ju aldrig någonsin varit risk för trassel… Eller?
    smirk.gif

• gugge

Medlem
    16 juni, 2005 vid 16:01

ONELINE grabbs!

Säger det en gång till ONELINE.

Inget Y meck bara en 5:e lina.

/H

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utlottning av Turbolauncher !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.