Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utöka depowern

• Utöka depowern

Publicerad av ame på 8 augusti, 2006 vid 05:20

Jag har en Cabrinha CO:2a som jag tycker har lite för kort depower.. De borde väl bara vara att skaffa lite längre depowerlina? Det kanske finns färdiga satser att köpa? Nån som har tips?

ame svarade 19 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • psychonauten

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 07:02

problemet kanske ligger i att en C_kite inte har nåt som e värt att kalla depower 🙂

• stebe

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 09:42

Jag tycker de har mer än tillräckligt, bows är för nybörjare och vågridning.. hepp

• ame

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 11:38

Tja, Naish Raven II har ju hur grym depower som helst.. Och dubbelt så långa depowerlinor. Borde ju funka att bara förlänga de lite på CO:2an..

• nic

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 12:09

Det är bara att testa. Det som händer om du förlänger för mkt är iaf 2 saker:
    1. Du får en bubbla längst fram när vinden kommer ovanifrån istället för in i kiten. Därför har tex North Vegas 06 lattor längst fram.
    2. Du tappar styrningsmöjlighet. Detta kan du nog känna redan nu innan du moddat att kiten inte styr lika bra med bommen längst bort från dig.
    Vill du vara riktigt cool gör du om infästningspunkterna (fölänger+flyttar upp längs LE) så att baklinorna fortfarande blir lite sträckta när du depowrar.

Detta är antagligen mer modd än du orkar. Lyckas du med det har du en hetare kite än innan.

Om du bara förlänger depowern glöm inte att iaf kompensera på styrlinorna/frontlinorna. Tror inte du kommer bli så nöjd med detta främst för att styrningen är värdelös i depowrat läge.

nic

• gogga

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 12:28

fan nic… jag har fortfarande inte fått testa den där omtalade instincten! blir det ingen tur ner till skåne?

• nic

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 12:48
    gogga wrote:
    fan nic… jag har fortfarande inte fått testa den där omtalade instincten! blir det ingen tur ner till skåne?

Inge ide å dyka upp om det inte finns vind.

Har tittat på skånekartan när det inte finns vind här uppe men det har inte sammanfallit i sommar (förutom förra helgen då när jag var i skåne lite ”inkognito”). PMa mig gärna om det vankas vind. Just nu ser det så där sommarsunkigt ut igen på prognoserna.

nic

• skejtar_henke

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 18:53

Jag vill ha tryck och inte nån jälva depower. hepp

• ame

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 05:45

Humm.. Jo, och det kan ju vara just därför du behöver depowern…

• eddie

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 16:07
    nic wrote:
    1. ….. Därför har tex North Vegas 06 lattor längst fram.

nic

Hmmm…. jag är nästan helt säker på att du har helt fel där.
    Möjligen kan det vara en bonuseffekt, men det är inte huvudanledningen…

• ame

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 16:49

Har du en bra depower så kan du ju välja en storlek större på kiten och ha bra tryck samtidigt som depowern tar hand om byarna. Det var så jag menade..

Många gånger har min 12 CO:2a varit perfekt i medelvinden men överriggad i byarna..

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utöka depowern

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.