Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utreder vattenstarten vidare…….

• Utreder vattenstarten vidare…….

Publicerad av anonym-anvandare på 19 januari, 2003 vid 19:57

Vattenstart har det kommit många inlägg med och jag tänkte tjata vidare om det, för jag tror att det är a och o att vara säker på dem. Har hänt mig ett par ggr att jag legat där ute bland vågorna och inte fått till den och blivit tröttare och tröttare. Då hade jag ändå lyckats med ett par stycken innan. Har jag bara grejorna rätt och får drag känns det rätt bra. Jag ska beskriva ett scenario som jag gått och tänkt på och råkat ut för och funderat på hur man bäst gör: Du har just trillat av brädan, seglet pekar in mot stranden, bomnocken pekar mot botten. Låt säga att jag måste vända och köra tillbaka. Hur bär jag mig enklast åt för att få brädan i den nya riktingen och få segel / rigg rätt, och komma till positionen där jag har drag i seglet och kan slänga upp en fot? Detta är en rätt knivig situation som jag råkat ut för några ggr. Seglet blir så tungt när det ligger helt under vatten (särskilt om man har cambers)

Detta att ta sig upp enklet igen på brädan känns väldigt vitalt då det annars kan bli lite obehagligt. Vore skönt att enkelt komma upp, utan att va helt färdig varje gång…

anonym-anvandare svarade 22 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • judo-freddan

Medlem
    20 januari, 2003 vid 11:16

Känner igen det där. Om seglet ligger så knöligt till att du känner att det kommer att ta tid så kan det gå snabbare att hoppa upp coh dra riggen ur vattnet och sedan släppa till ett bra läge för vattenstart. Pekar seglet rakt ner kan man ju alltid liggandes i vattnet dra seglet rakt upp så en bit av det kommer ovanför ytan. Då kommer vinden att flippa det åt något håll. Tror du ska sikta på att öva på clew-first-starter, starter åt fel håll för att sedan göra ett slag o s v så du inte behöver bekymra dig för vilket håll brädan eller seglet ligger vid vattenstart. När det är stökigt vatten är det viktiga att komma upp snabbt. Sedan fixar man riktningen.

• stinger

Medlem
    20 januari, 2003 vid 12:01

När jag vurpar (sker ofta) försöker jag att snabbt som attan få ordning på grejorna så de inte hinner sjunka. Bra tips här ovan: Clewfirstvattenstart, skitbra att kunna om man som jag vurpar precis när man ska flippa seglet i slutskedet av en gipp.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 januari, 2003 vid 14:05

ni får ursäkta om jag byter ämne här men jag tränar på gippen och stinger säger att han flippar seglet i slutskedet av gippen. Är det inte så att man ska flippa seglet när brädan e precis med vinden. rätta mig om jag har fel. så jag inte nötar in fel. aja. ha de bra

………………………………………..

RING SÅ SEGLAR VI…

• stinger

Medlem
    20 januari, 2003 vid 15:01

När man ska flippa seglet eller inte vet jag egentligen inte. Bara det att när jag har flippat seglet så tycker jag är gippslut (resten att flytta fötter o annat bihang är bara formsak), bara att gasa vidare på den nya bogen. Lite förvirrande kanske men du får säkert bra från såna som vet när bästa läget är att flippa seglet.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 januari, 2003 vid 15:34

tack tack

• skywalker

Medlem
    20 januari, 2003 vid 16:58

När det händer som du skriver om stinger är det inte mycket att göra, men annars är det bästa att försöka dra med sig riggen när man ramlar. Jag vet att det inte är lätt och att man inte kan göra det alltid, men försöker man tänka på det istället för att släppa i vissa lägen, så sparar man lite tid/ork på det.

• styret

Medlem
    21 januari, 2003 vid 20:23

då jag vurpar (händer väldans ofta det också) så brukar jag (beror såklart på vilken typ av vurpa det är) men om det går så sliter jag allt jag kan i grejerna för att istället lägga mej i vattnet på vind sidan och altså få grjerna rätt direkt men det är som sagt sällan det funkar.

annars gör jag helt tvärtom, när jag är påväg av brädan slänger jag seglet ifrån mej ner mot vattnet och jag behöver alltså antingen bara dra riggen och om det är stökigt flippa runt seglet och styra runt brädan.
    det är inte så svårt om man bara tänker på det när man känner att man är påväg av.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 januari, 2003 vid 10:39

ok, tack för tipsen. Problemet är att jag inte är så bra på att vända, men det kanske ändå är klokast att ta sig upp först och försöka vända grejerna sen…

• wisco

Medlem
    23 januari, 2003 vid 11:46

Använd brädan som lyfthjälp för att få upp seglet ur vattnet, dra bommen upp över aktern på brädan och vänta så kommer seglet upp.

• garage

Medlem
    23 januari, 2003 vid 12:19

Hej!

En sak jag har lärt mig är att det är ganska lätt att ”flippa” seglet när man ligger i vattnet med. På så sätt är det inte så noga om det ligger åt nåt håll. Har man väl fått seglet att ”flyga” så vänder man det ganska lätt genom att bara skota lite och liksom ”falla av” i vattnet och sen bara släppa över det och greppa på andra sidan.

Vet inte om det hjälpte nåt men jag tycker det är bra att slippa starta för att vända, speciellt om man är trött!

Mvh Andreas

• gegga

Medlem
    23 januari, 2003 vid 13:11

Funkar inte på moderna brädor att lägga bommen på
    aktern!
    Mastfoten sitter så långt bak på brädan så att bommen
    kommer utanför akten, ta tag i bakstroppen på brädan
    med ena handen och ta sedan tag i masten med den andra handen och dra fram riggen så bommen hamnar på underarmen
    som håller i brädan då lyft riggen upp eftersom armen
    fungerar som en förlängning av aktern.

• wisco

Medlem
    23 januari, 2003 vid 14:37

det beror väl på hur långt upp man har bommen samt hur långt fram man placeriar masten, det funkar på en del av mina brädor men inte på de minsta. Har man inte riktigt lärt sig vattenstarta än misstänker jag att man gärna använder en lite större bräda och då lär det funka.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 januari, 2003 vid 15:52

Hmm, kanske det, flippa över det och sen sparka brädan rätt med foten….

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utreder vattenstarten vidare…….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.