-
Utreder vattenstarten vidare…….
Vattenstart har det kommit många inlägg med och jag tänkte tjata vidare om det, för jag tror att det är a och o att vara säker på dem. Har hänt mig ett par ggr att jag legat där ute bland vågorna och inte fått till den och blivit tröttare och tröttare. Då hade jag ändå lyckats med ett par stycken innan. Har jag bara grejorna rätt och får drag känns det rätt bra. Jag ska beskriva ett scenario som jag gått och tänkt på och råkat ut för och funderat på hur man bäst gör: Du har just trillat av brädan, seglet pekar in mot stranden, bomnocken pekar mot botten. Låt säga att jag måste vända och köra tillbaka. Hur bär jag mig enklast åt för att få brädan i den nya riktingen och få segel / rigg rätt, och komma till positionen där jag har drag i seglet och kan slänga upp en fot? Detta är en rätt knivig situation som jag råkat ut för några ggr. Seglet blir så tungt när det ligger helt under vatten (särskilt om man har cambers)
Detta att ta sig upp enklet igen på brädan känns väldigt vitalt då det annars kan bli lite obehagligt. Vore skönt att enkelt komma upp, utan att va helt färdig varje gång…
Logga in för att svara.