Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustning för Pozo

• Utrustning för Pozo

Publicerad av anonym-anvandare på 25 april, 2003 vid 12:22

Jag skall till Pozo i höst och undrar därför om min utrustning duger. Jag tänkte ta med mig en Tiga Wave 267 (91 liters) tre NP segel 4.4 5.0 och 6.2.
    Jag antar att brädan är lite för stor för de förhållanden som råder där, men det kommer att funka ganska bra ändå eller? Jag har seglat i två år och behärskar vattenstart och sätter 70% av gipparna. Jag väger 85kg.
    Räcker det med 4.4 som minsta segel eller borde jag ha ett mindre? Hur många surfdagar, per månad, missar jag pga för stort minsta segel? Hur många dagar kommer jag att kunna segla per månad ungefär med min nuvarande segelgarderob?
    Vilken sorts bräda är mest optimal för Pozo(wave/freestyle eller wave)?
    Jag kommer även att åka runt en del och prova olika ställen. Finns det några bra ställen där min bräda passar bättre eller beror det bara på vindstyrka och riktning.

/Henrik

anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    25 april, 2003 vid 12:48

shekka http://www.proofboard.com , där kan man läsa vilka segel som proofseglarna använt tidigare uppdelat i månader

• adde

Medlem
    25 april, 2003 vid 14:44

Under sommarmånaderna (juni-augusti) kommer du garanterat att behöva ett mindre segel. 2000 hade jag 3.7-4.4-5.0-5.7 och 2001 4.0-4.7-5.5 med mig under två veckor i juni/juli. Första året hade jag EN dag (av 14) utan 5.7 vind, andra året ingen dag utan vind (seglade 13 av 14, blev sjuk sista dagen). Minsta seglet var för stort vid flera tillfällen så mitt förslag är att kitta up sig med ett mindre segel. För aktuell vindstatistik under den tid du skall vara där kolla http://www.proofboard.com

Värt att notera är att man kan segla i Vargas och få 0.2-0.3 kvm större segel än i Pozo, ännu längre norrut ligger Ojos de Garza med ytterligare lite mindre vind. Dock är det svårare förhållanden där, och ibland kan man vara helt ensam…
    Karta finns på länken ovan, har också skrivit ett antal inlägg om dessa spots, använd sökfunktionen…

Din bräda är väl optimerad för dina segel och din vikt, men för segling i pozo så kommer den kännas stor. En våg/freestyle är inte heller det bästa valet för Pozo (även om jag hade det bra med min TTwave), tidigplaning har man inget större behov av – du har alltid bra drag i seglet. Är man lite osäker eller inte rider vågorna så kan det iofs kännas bra med en bräda som inte är som en tvålkopp under fötterna.

En liten rekommendation om du skaffar mindre segel är att ha rätt mast, din 4.4 (om den är modern) på rätt mast kan du nästan hålla lika länge som en 3.7 på fel (läs för lång) mast. Första året valde jag oftast att köra 4.4 på 400 mast, istf 3.7 på samma mast – 3.7 blev helt enkelt för stum och gav inte alls den vinst i kontroll som man kan tro…

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    25 april, 2003 vid 16:46

Tack för svaren! Jag vet att det blåser mindre på hösten så är det verkligen värt att lägga pengar på en 3.7:a. Jag vet ändå inte om jag verkligen vågar eller kan köra när det blåser dom vindhastigheterna(har aldrig provar ett 3.7). Jag har mycket begränsad erfarenhet av vågridning. Är det verkligen att rekommendera att köra en 3.7 på en 91 liters bräda?

/Henrik

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications