Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är smartast

• Vad är smartast

Publicerad av arnoud på 17 augusti, 2005 vid 16:55

Hej,

Jag har just nu en segellinje 3.7 ’04, 4.5 ’00, 5.3 ’04, 6.2 ’00 och 7.5 ’04.

Vad är smartast när man har pengar för bara 2 segel och 6.2 är nästan slutkörd. tänkte själv att köpa en 5.8 och 6.4.
    Eller är det kanske bättre att köpa en ny 6.2 och 4.5 ? … grågan är egentligen. Är skilnad mellan 5.3, 6.2 och 7.5 för stort ?

ola-h svarade 20 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    17 augusti, 2005 vid 17:21

5.3, 6.2 och 7.5 funkar gott.

men jag tycker du skall sälja 7.5, köpa dig ett nytt 5.8,6.0,6.4 eller va du nu vill ha å vad som passar din vikt.

själv klarar jag mig bra på 6m2 max.

skall jag vara ärlig är din text krånlig för mig att förstå av någon anledning blush.gif

men din segel linje ser ju grym ut storleksmässigt, iallafall för mina 60kg.

om du nu bara har råd med 2segel, byt ut 6.2an så har du ju fortfarande ett kvar att ha råd med, el?
    köp då ett nytt 4.5 om det nu är det som är sletet..

• anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 18:39

Men du är ju stor som en näve grät också, en utan fibrer i laugh.gif

• lars_k

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 18:59

Jag kör 3.3,4.0,4.5,5.3,6.4. Tycker inte hoppet mellan 5.3 och 6.4 är för stort. 5.3 mellan 9-12 m/s och 6.4 mellan 7-10 m/s funkar bra till min 112l freestyle. Jag har dagligen ätit min gröt och väger hela 75kg.
    Nästa steg upp till 7.5 känns lagom, om du har en bräda som tar det.
    Så köp en ny 6.2-6.4, och en ny 4.5:a om den också är sliten.

• oscar

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 19:40

Din segel linje är perfekt, köp en ny 6.2a och åk till pozo för resten…5.8 6.4 kommer du aldrig orka rigga om emellan. Själv ska jag köra 5.3 6.2 7.8

• adde

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 07:31

Jag håller med Oscar!

och just nu finns det ju fina och billiga 6.2 segel i göteborgstrakten under säljes

/adde

• ola-h

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 08:57

Jag instämmer med övriga de kunniga och frekventa forumpostarna nedan i att din linje är bra som den är. 5.3-6.2 är inga problem. Så uppdatera först 6.2 och sedan 4.5. Om 4.5:an är OK, så kan det kanske vara mer läge på att uppgradera någon mast eller nå’t (förutsatt att du inte sitter på superschyssta master nu).

En av de verkligen få anledningarna till varför du skulle göra något annat än att byta 6.2 (och ev 4,5) är om den bräda eller de brädor du har liksom inte matchas av seglen. Ett möjligt scenario är t ex en 80-kiloskille som har en vågis och en stor bräda och mak vilja ha ett större segel än 5.3 till vågbrädan, samtidigt som vågisen inte klarar en 6.2:a. I ett sådant (udda) fall kan en 5.8 vara bra.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är smartast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.