Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad för segelstorlek ska jag jag ha?

• Vad för segelstorlek ska jag jag ha?

Publicerad av anonym-anvandare på 29 augusti, 2003 vid 09:51

Jag har en Mistral Score 111 och en Fanatic Fly 258. Till Scoren har jag ett 7.0 och till Fanaticen har jag 5.7. Jag funderar på ett freestylesegel mellan dessa två storlekar och undrar om jag ska ha 6.0 eller kring 6.3? Jag tror inte jag kommer att köra större än 5.7 på vågisen så det skulle vara ett mindre segel till Scorebrädan att ha när det brallar i lite mera men är för lite för vågbrädan.
    smile.gifMats

anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2003 vid 10:35

om du nu inte är ute efter låg vikt så
    köp hellre ett vågsegel, mer förstärkt, längre livstid.
    Freestylesegel är främst vågsegel i ultravikt.
    Men segelstorlek ? ingen aning, 6.0 och 6.3 är så
    nära varandra ändå, dra lott.

• endy

Medlem
    29 augusti, 2003 vid 10:50

Köp ett 6,3 freestyle/wave alltså lite mer förstärkt än ett rent freestyle segel även om jag skulle säga att de funkar oxå, t.ex Gaastra Grind, nya North Duke eller äldre t.ex Simmer Onshore -02 funkar utmärkt (6,2)

Värt att tänka på är ju även vilka segel du har i dagsläget (modell)

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2003 vid 11:04

Du behöver inget mer segel! Säg att det brallar 10m/s och vinden är byig. Du kör med 5,7 och scoren. 10m/s stadig vind = 5,7 och vågisen. Med två brädor behöver du färre segel eftersom du har olika planingströsklar. Dessutom slipper du rigga om lika ofta vilket kan vara d-ligt jobbigt.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications