Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vad gör jag för fel?

• vad gör jag för fel?

Publicerad av anonym-anvandare på 9 juni, 2000 vid 07:50

Jag skaffade nyligen en vision 150.
    Men jag har svårt att komma igång med den. Problemet är att aktern vill sjunka ner väldigt myckat och nosen resa sig vilket får till följd att den styr upp i vind.
    När jag ändå lyckas falla av och få fart går det väldigt fort och studsigt och slutar nästan alltid med spinout eller att brädan lyfter ur vattnet och kantrar.
    Har mest provat i friska vindar med 6.1 segel och 46cm fena. Har även provat i lite lättare vindar med 6.9 segel men då planade jag knappt…

Vad kan jag göra för att den inte ska resa sig så. Jag har provat att flytta fram masten men det finns inte så mycket utrymme till det. änger jag kanske för lite i selen. Jag väger 80kg.

Varför får jag ständigt spinout. Är fenan för liten eller beror det på att står fel och trycker för mycket på fenan. (Jag hade liknande problem när jag provade en Seatrend race 291.)

anonym-anvandare svarade 25 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dala

Medlem
    9 juni, 2000 vid 09:20

För stor fena till det seglet en 36-38 fena borde passa bättre till 6.1 seglet.
    46 cm passar bra till 7.5-8.5 segel.

Flytta upp bommen och ha mer tryck på frambenet så blir det nog lite lättare och mindre spinnout. Böj även mycket på knäna för att ta upp alla stötar och små hopp, mycket vattenkontakt så att säga. Får man in luft under brädan kommer spinnouten som ett brev på posten.

Ett större segel skulle nog vara att rekomendera till den brädan. Går inte så bra med små segel under 6.0.

Lycka till

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juni, 2000 vid 09:55

Har hört att dom första vision 2000 som kom ut har plaserat mastfot spåret fel på brädan.. Men detta har Mistral ordnat nu så dom brädor som kommer nu e det inget fel på. Men du kanske har fåt oturen att få en av dessa brädor som kom först och isådantfall så kan det vara det som e felet. Kolla med din Handlare
    för isåfall får du reklamera den !!!1
    Mvh Helge

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juni, 2000 vid 11:38

Prova att stå längre fram på brädan. Många står förlångt bak när de inte planar bara för att fotstropparna sitter där. Sätt på en mindre fena, 30cm räcker gott för 6.0
    /Henrik

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juni, 2000 vid 14:03

Tyvärr verkar Surf och du vara rätt överens ”Mistral Vision 150” Light wind is right wind.
    Kan du inte tyska köp tidningen och se till att nån som kan tyska läser testen för dig. OBS Surf föreslår en mindre fena för bättre kontroll. Men även för V130 skriver Surf:
    Bei zunehmeden (ökande) Wind vandelt sich das das Bild: Der Mistral steigt bei
    overpower, kantet…….und will nich mehr mit vollem Speed durch die Halse.
    I och för sig har den tidningen torskat grovt tidigare så det är ju ingen sanning.
    Mitt tips till dig låna omgående en annan ca 150 L bräda och testa parallelt då får dusvart på vitt. Men testa lörst ordentligt med mindre fena som Surf föreslår.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications