-
Vad gör jag för fel?
Tjena!
Är lite nybörjare på detta med vindsurfing men har ändå kommit till stadiet där man börjat plana och testa gippar och så i lite lättare vind. Har dock ett problem. Jag kör nu en BIC T2:a (148 liter) vilket är en kort och bred bräda i typ formulastil med en 7.5 m2 rigg. Den är otroligt stabil och lättgippad men det är inte alltid jag kan gippa. Klarar det inte i hård vind än 🙂 I hård vind försöker jag slå istället, vilket brukar funka i skitbra i vindar upp till en 7 m/s. Idag var jag dock ute i 10 m/s + . Hade grymt svårt med slagen. Brädan fastnar liksom med kanten på läsidan nedgrävt i vattnet. 50 cm fenan gör sedan att man inte kan falla av fast man försöker jobba riggen framåt och få upp läsidekanten på brädan från vattnet. Brädan glider på ett konstigt sätt i sidled väldigt högt i vind och armarna blir snabbt som spaghetti! Samma sak händer ibland när jag drar rigg. Brädan gräver ned sig på samma sätt och vägrar falla ned till halvvind även fast jag dragit upp riggen med brädan 90 grader från vinden.Sitter riggen för långt fram eller för långt bak på brädan? Skall jag låta brädan komma ned längre från vinden innan jag fullbordar slaget? Kan bomskotet vara draget för hårt eller för löst?
Att slå fungerar som sakt utan problem i lättare vindar!Jag blir vansinnig av att behöva avbryta surfingen i perfekt vind bara för att armarna inte pallar. Tror inte att riggen var för stor heller för många körde ännu större. Kanske att den är för stor för min förmåga isåfall 🙂
Logga in för att svara.