Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör jag för fel?

• Vad gör jag för fel?

Publicerad av anonym-anvandare på 7 juni, 2003 vid 17:47

Tjena!
    Är lite nybörjare på detta med vindsurfing men har ändå kommit till stadiet där man börjat plana och testa gippar och så i lite lättare vind. Har dock ett problem. Jag kör nu en BIC T2:a (148 liter) vilket är en kort och bred bräda i typ formulastil med en 7.5 m2 rigg. Den är otroligt stabil och lättgippad men det är inte alltid jag kan gippa. Klarar det inte i hård vind än 🙂 I hård vind försöker jag slå istället, vilket brukar funka i skitbra i vindar upp till en 7 m/s. Idag var jag dock ute i 10 m/s + . Hade grymt svårt med slagen. Brädan fastnar liksom med kanten på läsidan nedgrävt i vattnet. 50 cm fenan gör sedan att man inte kan falla av fast man försöker jobba riggen framåt och få upp läsidekanten på brädan från vattnet. Brädan glider på ett konstigt sätt i sidled väldigt högt i vind och armarna blir snabbt som spaghetti! Samma sak händer ibland när jag drar rigg. Brädan gräver ned sig på samma sätt och vägrar falla ned till halvvind även fast jag dragit upp riggen med brädan 90 grader från vinden.

Sitter riggen för långt fram eller för långt bak på brädan? Skall jag låta brädan komma ned längre från vinden innan jag fullbordar slaget? Kan bomskotet vara draget för hårt eller för löst?
    Att slå fungerar som sakt utan problem i lättare vindar!

Jag blir vansinnig av att behöva avbryta surfingen i perfekt vind bara för att armarna inte pallar. Tror inte att riggen var för stor heller för många körde ännu större. Kanske att den är för stor för min förmåga isåfall 🙂

anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

Gäst
    7 juni, 2003 vid 18:02

har ingen koll på detta med större grejer, men har du rätt tryck med foten då?
    Att du lägger trycket fel på brädan?

Ex när du jippar: att du håller trycket på den kanten av brädan som är innåt svängen.
    Som i slag tror jag det blir kanten som är mot vinden..pressar du ner den andra går den ju på högkant, gräver sig ner i vattnet..
    Jag vet inte om jag är ute o cyklar nu.. wink.gif

• nordgren

Medlem
    7 juni, 2003 vid 18:14

Hallå, jo troligen håller du fottrycket fel tryck ordentligt på vindsidan med fötterna så gräver den inte ned sig på läsidan. Sen kan det vara så att 7,5 seglet är för stort. Att ha det i vindar på 10 m/s är väldigt trixigt om man inte är van, prova ett mindre så blir det lättare.

• Johan!!

Gäst
    7 juni, 2003 vid 19:47

Jag tror felet är att du inte skotar in tillräckligt i hård vind.
    Skotar man inte in tillräckligt så fyller endast akterliket på seglet, tryckpunkten kommer då långt bak och brädan går upp i vindögat.

Stå långt fram på brädan, vinkla fram seglet så mycket du kan och skota in riktigt hårt.
    Att läkanten på brädan gräver ner sig har nog inte så stor betydelse eftersom du inte har någon fart.

//Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    8 juni, 2003 vid 01:15

OK tackar… Jag tror inte jag står fel eftersom det funkar bra i vindar under 10 m/s. Jag tror att detta med skotningen är nyckeln. Nu när jag hör det så tror jag att det gick bättre att slå när man drog in hårt med bakre armen. Det låter logiskt, då man ju fyller även främre delen av seglet med vind. Skall testa det nästa gång det blåser hårt…

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications