Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad har hänt med sunt förnuft?

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 11:26

Spännande diskussion ! Vill bara poängtera att Du som har arrendeavtal inte har någon som helst juridisk rättighet att stänga ute folk från området så det är nog inte rätt väg att gå varken juridiskt eller för sporten. Starta klubben och jobba med utbildning och information så kommer det att göra betydligt mer för säkerheten än krav på medlemskap.
    /Brädseglare som hamnat på fel konf och inte kan låta bli att tycka….

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 11:43

Hepp,

Verkar som om denna diskution har kommit till sitt slut och jag har sagt den jag vill säga. Jag förstår att ni inte vill gå med i nån klubb bara för att köra där en gång, men tala om för mig hur jag/vi ska kunna hålla koll på alla som kommer dit för säkerhetens skulle!!! Det finns inte ”råd” att folk ska lära sig på egen hand i Habo när vi är 20-30 pers på havet. Jag är inte villig att bli skaddad bara för att nån nisse inte vill gå en kurs och försöker lära sig själv. Alla kan göra misstag men rent slarv pallar jag inte med, därför vill jag/vi ha mer koll på vem som kör i Habo. Vill du inte vara medlem och ändå köra i Habo så kommer det säkert gå att ordna men hur vet jag inte. Kanske alla icke medlemar ska har rosa mössa med en vit flagga på så vi vet vem ni är smile.gif Det är skoj att folk tar sig ända från Öland för att kitesurfa i Habo.

//
    Hampe

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 11:52

Spännande disskussion som om den löses säker kommer att spara tid och möda för fler kommande större kite klubbar.

Förstår helt habos ståndpunkt, klart att ni önskar att folk som kör på er strand är medlemmar och därigenom har försäkring, och har kunnande om vad dom gör, skaderisken är ju högre och allvarligare än i curling.

Problem: Jag är i uppsala och skulle gärna ta en kiteing tour nedåt sverige bla habo och vidare. Detta är inte möjlig om man måste gå med i 3-4 klubbar för detta.

Under min period som fallskärms hoppare var ju situationen liknande, folk åkte runt och hoppade här och där.
    Där var lösningeg som följande:
    Alla som hoppade var med i SFF(Sveriges Fallskäms Förbund) och erlade en årsavg i och med detta hade alla olycks- döds- mm försäkringar. Man kunde bara vara med i SFF om man hade gjort en utbildningsplan. Varje klubb hade ett krav att all som hoppade där var hade SFF medlemskap el motsv från andra länder.

Så sverige kanske börjar bli moget för att stara ett SKF.

Inte vet jag men det är ju en lösning på det hela.
    Detta medför ju ingen gestapo kontroll, men om alla större klubbar inför detta så blir det EN avgift EN ansökning för tillgån till ALLA klubbstränder.

Jag håller på och jagar min första kite så jag har ju inte andras erfarenhet men det va bara en ide vad tycker folk???

Henke B

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 11:54

tja Hampe! en undran?! blir det ngn medlemsavgift? det är kanske därför alla undrar så om det blir ett tvång på medlemsskap?!.. hur gör dom på lbws? // johan

• getwet

Medlem
    3 september, 2002 vid 11:54

Nja Hampe….i det här landet är flaggan blå gul och heter inte Stars and stripes vilket innebär att allemansrätten gäller oavsett om man arrenderar, äger eller brukar landareal.
    Det du möjligen skulle kunna förbjuda folk att göra är att använda sig av dig bekostad utrustning, ex en brygga, klubbhus eller dylikt.
    Du kan således INTE förbjuda någon att segla på området, det är enbart beslut från länstyrelsen som kan åstadkomma ett förbud. Du har alltså ingen rätt att avhysa eller prioritera, trots beslut från kommunen. Deras beslut torde enbart gälla arrendet och skötsel av arealen samt vad DU har rätt till angående byggnation förändring mm.
    Du får nu inte missförstå mig, jag är själv med i klubb, även SBF och tycker att som utövare ska man vara ansluten till en förening/organisation. Det är det enda sättet för oss att göra sig hörd. Alla som tror att dom kan vara ”soul” och glida runt och ha en laid back attityd borde ta sig en funderare på vad som sker, utan org/föreningar skulle det förmodligen vara både surf och kite förbud på väldigt många ställen runt vårat avlånga land.
    Avslutningsvis, allemansrätten gäller, den kan ingen av oss påverka. Den är oherhört starkt befäst i Sverige och kan inte rubbas såvida Habo ljung inte blir reservat eller nationalpark, men då lär inte ens du få surfa där! Länstyrelsen kan också lägga in ett förbud mot Kite om det visar sig att behov finns, vilket vi alla förlorar på.
    Så återigen, det är upp till oss (eller er snarare) att informera och ”undervisa” och ge goda råd.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 12:08

Tror absolut att det vore ide att börja planera för en rikstäckande organisation annars så kommer det att dyka upp lika många nya problem på kitestränderna runt om Sverige som det dyker upp nya utövare av sporten.

Tycker att Hampus är på rätt väg nånstans måste vi ju börja och Habo Ljung känns som den naturliga platsen.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 13:08

Hepp,

Detta året har Kitepower betalat allt för Habo och inte fått tillbaka en krona och vi har heller inte begärt att få tillbaka något. Om det blir en medlemsavgift nästa år kommer den att ligga på ca 300:- för ett år,
    men det har vi inte bestämmt än. Det beror på vad försäkringar osv kostar.
    Jag vill ha ett säkert ”Habo Ljung” för kitesurfing, vad vill ni?
    Om LBWS tar ut nån medlemsavgift vet jag inte men du kanske kan fråga dom.

//
    Hampe

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 13:31

OK, kör hårt Hampus! Fortsätt låta oss andra få veta vad ni bestämmer i habo, det är mycket intressant.

Om det kostar 300 att segla någon dag per år i habo åker jag nog hellre till skanör. Fast jag håller med dig om att om du som är ansvarig för habo bedömmer att medlemskap behövs för att det ska bli säkert så är det väl OK, so be it. (Detta oavsett vad lagen egentligen säger faster ;-D, oönskade kommer nog hålla sig borta av sig själva.)

I stockholm kommer vi behöva lösa detta på annat sätt. Vi kommer troligen ha lika stora eller större problem än ni eftersom vi har färre och trängre stränder och massor med nybörjare. Det blir nog mycket mun till mun men snart måste det nog till regler här med.

På lång sikt tror jag på licenser i flera grader precis som med fallskärmshoppning, dykning, bil, båt osv. Men vi måste nog lära oss lite mer och låta saker och ting mogna först… så det går nog inte att införa sånt förens tidigast om nått år.

Hur som Rock on! smile.gif
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 14:14

Hepp,

Till GetWet:
    Du verkar vara väldigt påläst och det är bra! Men du måste förstå mig rätt.
    Jag är inte ute efter att ”porta” folk från Habo, jag vill bara skapa en trygg miljö och genom att skapa en förening med medlemskap så kan vi få mer koll på vem som åker i Habo. Det finns en liten parkering ca 100m från Habo Ljung som man kan köra ner på helt gratis. Vill man inte vara medlem så åkt dit istället
    och klara dig på egen hand. Jag kommer personligen sätt upp skyltar så
    att ni kan ta er till den parkering och starta era kites på sten och massa buskar.

Egentligen föstår jag inte varför det har blivit så het diskution om detta!
    Kitepower försöker ge allmänheten en bra service till en ynka summa av ca
    300:- och vissa börjar snacka om flaggfärg och nationalpark smile.gif

Till Jonas:
    300:-, vad har du lagt på din kiteutrustning i år? Men jag ska ge dig ett special pris på 25:- så att du kommer till Habo smile.gif

Allt går att lösa väldigt enkelt.
    Gillar ni inte dom regler som gäller för Habo Ljung så kom inte dit.
    Vill ni hjälpa sporten att växa på ett säkert sätt så bli medlem och kom
    till Habo.

Alla ni som är emot att inför medelmskap i Habo får gärna skicka ett mail till
    mig så jag vet vem ni är så gör vi en special lösning för er.

//
    Hampe

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 14:24

OK!

Jag tycker inte summan är väsentlig just nu, vill bara slippa vara medlem i 10 olika kiteklubbar om två år (då blir det ju 3000 ;-D) för att kunna surfa sverige runt + att jag som sagt tror saker måste lösas på annat sätt i längden.

Men nog om detta, diskussionen var bra och värd att ha så jag ångrar inte att jag ifrågasatte.

Lycka till Hampe och alla andra!
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 14:50

gör som i golf. man måste ha grönt kort å sen får man betala greenfee om man vill köra någon annanstans än där man brukar.

• mejner

Medlem
    3 september, 2002 vid 16:20

Men det är väl en j-a skillnad på golf och kite…

Jag spelar förvisso golf och är medlem i en klubb, men jag tycker brädkulturen är fasen så mycket charmigare. Jag hoppas att vi kan ha (en säker) snow, skate och surf kultur inom kite-sporten.

Min bakgrund till kite är bla vågsurf. Att ligga ut 30 grabbar i 3 meter höga vågor som bryter över rev är kaotiskt och smått livsfarligt. Men det går bra tack vare oskrivna regler som _alla_ har respekt för. Det tycker jag är en trevligare lösning.

Men går det inte så går det inte. Jag har inte en aning om hur ni har det på västkusten och i Skåne.

Hur ser det ut i världen? Jag gissar att dom har lite mer problem med crowds på Hawaii? Hur har dom löst det där?

• getwet

Medlem
    3 september, 2002 vid 16:43

Nu missförstod du mig iallafall, jag talade om för dig vad som gäller enligt lagtexten, inget annat!!!!!
    Jag håller med dig om att en skärpning måste ske, såg det senast själv på Torö i lördags, men det hjälper inte med förbud eller tvångsmedlemskap………
    Du kan naturligtvis ställa de krav som du önskar, MEN dessa gäller ändå inte om de ska prövas…..det måste du förstå och det är det som jag försöker upplysa dig om. Att egenmäktigt sätta egna regler för en strandremsa eller landareal klarar inte ens du av, och du har heller ingen rätt att göra det, men jag bryr mig inte!
    En ynka summa av 300kr? Resonemanget är befängt skulle jag vilja påstå. Tycker du att det skulle vara ok att betala för att surfa på Fuerte/Sotavento? Eller på Cabarete?
    Eller om du åker till Apelviken så måste du vara med i Varbergs Windsurfingklubb? Nä sluta nu……..
    Jag accepterar säkerhets snacket men tvångsmedlem för att surfa på vatten?????????
    För övrigt behöver du inte oroa dig för att jag ska dyka upp i Habo, så sätt inte upp en skylt för min skull. Jag åker nog till ställen där det känns lite mer rätt!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 16:49

jo men jag mena bara att de behöver kanske inte betala fullt medlemskap för att åka en gång i habo.

lugna ner dig

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 17:38

Hoho för att svara på det första inlägget… hugo det är bara du vad jag vet som har surfat rätt in i en båt.. wink.gifatt det händer 3 olyckor på en dag borde ge alla åkare rutinerad som oruttinerad att tänka lite extra på hur farligt det faktist är o ta det försiktigt..

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad har hänt med sunt förnuft?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.