Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Vad krävs för Gnaraloo?
-
Vad krävs för Gnaraloo?
Publicerad av anonym-anvandare på 10 augusti, 2005 vid 14:13Har funderingar på att åka till Gnaraloo i november. Har inte kört vågor förut. Är detta ett ställe man kan lära sig på eller är det allt för svår seglat? är det nån mening eller ska jag ta mig till nån annan plats där det är lättare att lära sig? Hur stort blir det i Gnaraloo i november?
calle svarade 20 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Både ja och nej, de allra flesta dagar är det relativt små vågor och då är det perfekt att lära sig. Avstå de stora dagarna eller åk upp till Exmouth de dagar och segla och snorkla. Det du skall veta är att du seglar på ett kalkstensrev som vid lågvatten är nästan i ytan, kan du mentalt leva med det är det inga problem alls.Vindmässigt bör du ha 80 proc. vinddagar med 5,3 eller mindre.
Tänk på att förbereda dig väl då det är rätt tufft att leva där ute. Skaffa dig bra campingutrustning.
Camingen där ute är rätt dyr räkna med minst 14 AUD per natt.Vill du ha mer konkreta råd och tips så lämna en mailadress här så skall jag hjälpa dig. -
ska troligen åka med en kille som varit där 6 år i rad så han borde ha koll på campingen och liknande. Det är bara min egen förmåga att klara surfen som finns i huvudet. lite mer tips får du mer än gärna skicka till mackan@robell.se
Funderar på att skaffa en JP freestylewave 83 samt två ezzy (5,2 och 5,8). vad sägs? maila gärna… -
Du måste ha mindre segel än 5.2 med dig. Jag har visserligen inte själv varit längre norrut än Lancelin, men minst 4.7 ska du nog ha med dig. Med två segel tror jag mer på 4.5 och 5.2 om du inte är mer än normaltung. Du kan visserligen inte segla lättvindsdagar då, men det kan det nog vara värt de dagar det blåser.
-
Gnaraloo är kanon.
Tycker dock att du kan passa på att stanna i Geraldton och segla lite enklare förhållanden där för att få en känsla för vad du behärkar och inte. Framförallt är det mer förlåtande att strula i Geraldton.
Gnaraloo är inte speciellt mycket svårare än något annat vågställe vid små vågor. Däremot tycker jag man ska ha lite koll då det är vassa rev och pytteliten strand. Man bör helt enkelt behärska att ta sig in och ut över brytande vågor samt ha sådan pass koll att man kan navigera in till den lilla stranden. Vid lågvaten blir detta extra viktigt då reven blir exponerade på vissa ställen.
Jag tycker också som någon redan skrivit att du bör ha minst en storlek mindre segel med dig.
Hur som helst är Gnaraloo värt ett besök. Det är en upplevelse på många sätt att vara där. Snorkla, titta på valar, fiska etc.
Lycka till.
//Larry
-
Kan bara hålla med alla ovanstående inlägg. Kan vara mycket lättseglat vid högvatten och litet swell och väldans svårt vid omvända förhållanden. Har du chansen så är det bara att åka. Ett tips är att värma upp på ”Coro” ett par veckor före. Längtar tillbaka…
-
Du de va en lååång bild. Funderar faktiskt också på att åka dit i vinter. Om axelhelvetet tillåter
Eric! Har du några vinterplaner??

-
Jag håller med de övriga. Helt idealiskt är det verkligen inte att segla i Gn utan att ha erfarenhet tidigare. Geraldton & Lancelin är betydligt bättre och roligare. Om det är stor swell vilket händer även i november får du annars sitta på land och glo. Vilket å andra sidan är betydligt roligare än att sitta på de flesta andra ställen runt jorden! Men vill du få max ut av dina pengar och segling ska du dra till Geraldton om du inte är ok i vågor.
/Magnus -
Em lååång bild på en ännu läääääängre våg. ”Gnarran” är det absolut bästa spotet jag seglat, måste åka tillbaka nån höst.
På med mitellan, dra åt spännbandet och åk Conny! Önskar att jag kunde åka med men jag kommer hänga i Åre under hösten. Efter jul ska det dock nog kunna bli några månaders surf/vindsurf. Ring om du vill ha några tips om WA.
Ännu en bild från ”Gnarran” av mycket risig kvalité…
-
Hej!
Jag var i Geraldton i november för några år sen (alldeles för många år sen faktiskt), och jag hade med mig 4.2-4.7-5.3-5.8 och skulle nog lämna 5.8:an hemma och inte 4.2:an om jag var tvungen att välja.
Var mina 5 cent om den saken.
/ Calle
PS Vet tyvärr inget om Gnaraloo
Logga in för att svara.