Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad kul!?
-
Vad kul!?
Publicerad av anonym-anvandare på 13 februari, 2004 vid 13:39Ett snöre. Används för att rigga med. Sitter te.x. i nedhalet och uthalet. Går ibland sönder – oftast i nedhalet pga av den stora kraft som används här vid riggandet. Många intressanta saker har sagt om och till tamparna när det går av. Gå till en bukt med surfare där de riggar och lyssna. Nästan alltid så utropar någon i flocken: ”OJ! Där gick tampen av. Vad kul!”
xavier svarade 21 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Finns som förklaring på tamp på SurfWikit:
http://www.surfwiki.net/cgi-bin/pg.pl?TampTyckte det var lite roligt. Men jag har nog lite lustig humor
-
Sist nedhalstampen gick av så kunde det höras mer är ”vad kul!” i bukten där jag bestämt mig för att rigga! j#vla helv¤%#s osv. osv. i en minut eller två!
Jag gjorde ett större misstag när jag köpte min nedhalstamp på Friluftsmagasinet; en elastisk tamp som de har när de klättrar. jag kan verkligen inte rekomendera den av olika anledningar:
1. Om det kommer en vindby så flexar tampen vilket gör att seglet får mer buk och alltå mer kraft… inte det man vill ha i en vindby om man är överriggad från första början!
2. När tampen väl går av så blir det som en pisksnärt som slår en över fingrarna! Jag gick runt i en vecka med ett långsmalt blåmärke över knogarna på båda händerna när tampen gick av sist.
kanske ska läggas som en rekommendation till surfwiki?
-
ja fan det är det roligast som finns, speciellt när det blåser kuling lr nåt i apel å man drar av sin sista så långt in att det inte finns någon möjlighet till att fixxa det….
-
Elastisk tamp???

Vilken idee jag fick av ditt inlägg. Man skulle ju haft en tamp som drog åt sig när kraften ökade – dock finns det väl inte nåt sånt matrial – och ännu mindre någon tamp….
Men tanken är god. Eller? -
*haha* jo jag tänkte på den elastiska tampen som drog ihop sig när vinden ökade… men efter att jag fått pisksnärten över fingrarna håller jag mig så långt bort från elastiska tampar som jag bara kan!
tack vet jag ”good old style” icke-elastisk, stum tamp, går av oftare men gör inte så förbenat ont…
/P
Logga in för att svara.