Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad ska jag köpa?

• Vad ska jag köpa?

Publicerad av anonym-anvandare på 27 april, 2004 vid 02:12

Jag är helt grön på området, Men tänkte köpa beg utrustning
    Vad ska jag köpa för grejer så jag inte går på någon nit och köper någon skit och måste köpa nytt när man börjar haja läget. Jag är rätt stor 190cm 100kg ”om det har någon inverkan på brädköp? Är det några som åker i halmstad trakten? Tackar för svar

rambo_johnson svarade 21 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • hutter

Medlem
    27 april, 2004 vid 05:59
  • gugge

Medlem
    27 april, 2004 vid 09:32

Kolla alla gamla inlägg som diskuterar ämnet ”är nybörjare” eller något.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 april, 2004 vid 10:33

Minst 16m2 m aspect ratio kite och en lite större bräda 150-160 cm …

• patrikol

Medlem
    27 april, 2004 vid 11:27

Skall du köra sommar månaderna köp 18-20 inte mindre om det är mer höst / vår som gäller köp en 12-14 kvm många köper en 14 kvm som enda kite gjorde så själv men då blir det väldigt mycket sitta och vänta på vind under sommaren tyvärr. Brädan är också viktig bredden är viktigare än längden någonstans kring 38-42 cm längden lättare att börja med en lite längre bräda 140-160 cm Tänk nu på att det är många som berättar hur bra det går med en 16 kvm i 5 m/s och det stämmer säkert om man väger 65 kg men jag väger 90 kg och kommer ingenstans i 5 m/s med en 17 kvm går hjälpligt i 6 men svårt att ta höjd så då får man gå tillbaka. En annan sak som jag har blivit klok på är att vid 6 m/s händer det något magiskt då börjar det mesta funka men i 5 m/s funkar det helt enkelt inte om man väger typ 90 kg som jag gör det är skillnad när man väger lite mer tyvärr. Med en stor kite och stor bräda så ja man kan kitea men hur kul är det? Har du sedan den utrustningen så funkar den inte när det blåser 8 m/s eller mer. Jag började med en 14 kvm innan första året var slut hade jag tre kites! I början får man klara sig med en kite men sedan om man vill fortsätta så är det omöjligt. Lycka till det är en fantastisk sport! Glöm inte att alltid sätta säkerheten först.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 april, 2004 vid 12:39

Är det du Marcus?

Köp dig något som inte är allt för litet bara, det kommer att vara nog bökit med din nya sport i början. Jag har åkt på 160 bräda fram till nu och det har varit helt OK skulle inte velat haft en mindre att börja med,tyckte det var nog litet i begynnelsen smirk.gif men va fan testa lite om det finns möjlighet. det är ju inte för inte som röven är delad, eller hur? grin.gif

Kan vara värt med dryga 16 kvm i början om du ska få någon åktid, i höst kan du ju köpa dig en 12-14 för lite blåsigare dagar.
    Lycka till! Fred

• richi

Medlem
    28 april, 2004 vid 08:55

Hej på dig! Vi är ett gäng som kör mycket i halmstadtrakten, och uppskattar att fler joinar oss! Vi kör både kurser och säljer utrustning, och det är bara att höra av sig oavsett om du intresserad av våra tjänster eller bara vill ha någon att köra med!

Jag rekommenderar dig en kite runt 15 kvm! Det är en storlek som vi kör mest här på västkusten. Slingshot Fuel 15 använder jag från 5 m/s till 12 m/s vilket täcker de flestas behov. Vi säljer kompletta Fuel 15 med en schysst fanatic bräda (Fanatic skyride eller joyride) för 14 499:- om du är intresserad av ny utrustning, annars rekommenderar jag dig att hitta en gammal Fuel 15 -03 vilket också är en kanondrake! Fördelen med Slingshots drakar är att de är så pass snälla och stabila att den fungerar lika bra till nybörjaren som experten!

När det gäller brädval så tycker jag du ska satsa på en relativt stor bräda till en börja med! Mellan 140-160 cm skulle jag satsa på beroende på brädans bredd. Det är lätt att fixera sig för mycket kring längden på brädan när bredden är lika viktig! En smal bräda ligger runt 33-35 cm, och en bred bräda ligger runt 35-40 enligt mina preferenser.

Hoppas något av detta kan vara till hjälp!

Mvh

/Rikard

0709-903896

• rambo_johnson

Medlem
    28 april, 2004 vid 09:31

köp beg för fan finns ju hur mycke som helst till kanon priser!!!

• gugge

Medlem
    28 april, 2004 vid 10:12

Mr Rambo har säkert nåt beggat att sälja!

Men för fan, nytt är ju alltid nytt och visst fasen kör och lär man sig bättre med nya grejer.

Så är det för oss gadget-addicts.

/H

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2004 vid 21:55

Jag tackar för alla tips , så är det någon som har en kite på 16 eller större , samt en bräda i bra skick.
    ring mig på 0706606248.
    ps det ska ju enligt forumet vara fantastiska beg priser.

• rambo_johnson

Medlem
    28 april, 2004 vid 22:25

fan snacka med acmekiteboarding dom kan nog styra upp en splajs ny EH 16 + 9 kvm fär en 13papp eller nått, sen om det är nå bra för nybörjare vet ja inte, men vill du ha de seanste… så wink.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad ska jag köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.