Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vad ska man ha?
-
vad ska man ha?
Publicerad av anonym-anvandare på 15 augusti, 2002 vid 11:08vad ska man ha för prylar om man redan kan segla och vill testa windsurfing?
jag seglar just nu e-jolle och tänkte prova å surfa men vet inte riktingt vad jag letar efter…
å vad menas med alla olika begrepp som freeride å våg t.ex.? vad är det för skillnad?anonym-anvandare svarade 23 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Jag var i samma situation som dig i början på sommaren. Men jag hade tur, min segelklubb hade ett par brädor (dessvärre riktigt dassiga, men det gick framåt iaf). Så jag släpade med en kompis å försökte rigga upp dom där grejerna, vilket lyckades. Sen var det bara å åka ut. Visserligen gick det åt helvette dom första gångerna men man lär sig! Man har ju väldigt mycket gratis med sig från e-jollen. Var kommer du ifrån? Mitt råd är iaf att du kollar om din klubb har några brädor. Om inte kan du ju försöka leta rätt på nån annan stans man kan låna, sen lär du dig och sen köper du nåt om du tycker det är kul!
Vad skillnaden är på olika brädor;
Våg: Lätta brädor som accelerar fort så man kan hoppa runt å fjompa sig. Dock dålig toppfart, dessutom måste man kunna starta i vattnet med dom. Inget för nybörjaren precis.
Freestyle: Ungefär som våg fast lite mindre flyga-å-leka-boll-egenskaper som vågen. Lite högre topphstighet än våg. Bra att lära sig på.
Slalom: Bra topphastighet men lite sämre manövreregenskaper.
Formula: Bamsebrädor som är lite mer ”båt” än dom andra.
Det är dom vanligaste…Och kom ihåg att.. Luta masten framåt för att falla! Bakåt för att lova!!
Hang loose och lycka till!
MVH Carl Johan -
Jag har samma bakgrund som dig och började i sommras, köpte mig en mistral vision 131, den är så liten att det precis går att dra rigg på den, något som är ett krav om man är ny. Fösta dagarna kom jag knappt upp på brädan förän jag trillade i men efter några dagar så hittar man ballansen och då går det mycket bättre. Sen är det naturligtvis lättare att lära sig på en större bräda, typ över 200 liter men det är bara kul en dag eller så.
-
Hej!
Ett tips är att börja med en pråm med centerbord, för att lära sej ”vindsurfing-seglar-känslan”. Brädan bör vara S-T-O-R, gärna 325 lång med tillräckligt många liter för att kunna ha fest på.

På en sån bräda avancerar man ganska snabbt så ett tips är att låna en från nån klubb el. dyl, för att sen om ett par veckor köpa något i stil med Mistral Vision eller Bic Techno på ca 150 liter, beroende på vikt och var du seglar och i vilka förhållanden.
Lycka till!
Cd
-
aloha
Har också kört e jolle innan surfingen. Ett tips från mig är att köpa en raceboard. Här pratar vi längder på 3,70 – 3,80, men låt inte det avskräcka dig. Detta är en bräda som är gjord för att tävla med men samtidigt även lämpade för nybörjare (iallfall var det det för mig). Otroligt snabb i lätta vindar, du tar bättre höjd med den än vad du kan göra med en formula (den har centerbord vilket du kommer att ha stor nytta av, tro mig), stor volym = många timmar på vattnet vilket behövs i början, och en sak till du klarar dig lååångt med bara en rigg! (vilket är bra för plånboken)
En nackdel kan ju vara att dom är rätt ömtåliga..men det är ju även E jollar….
/Marcus
Logga in för att svara.