Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad ska man köpa?

• Vad ska man köpa?

Publicerad av anonym-anvandare på 1 februari, 2002 vid 19:49

Tänkte kolla om någon kunde komma med lite tips om vad man ska köpa nu till våren.

Min erfarenhet av kitesurfing är hittils en femdagarskurs på Fuerteventura. Mao så kan jag kontrollera en två-linors kite hyffsat och kan göra vattenstarter, men knappt mer än så (vi hade knappt någon vind).

Eftersom jag kommer att använda prylarna mest i Sverige (i Bohuslän) så vill jag ha något man kan använda så många dagar som möjligt, dvs i rätt ”vind-range”.
    Det jag kommit fram till är att jag vill ha en fyrlinors kite som skall vara lätt att vattenstarta eftersom långa sandstränder är en bristvara…

Har blivit inttreserad av följande lakan:

* Wipika Hydro
    * Naish Aero
    * Flysurfer MastAir och Warrior

Allihop i storlek runt 12-14. Är detta en bra idé eller skall man välja något helt annat? Hur är det med RamAir-
    kite´arna? Går det att vattenstarta dessa eller är det bara reklamhype?
    Eller ska man satsa på en femlinors kite så att man garanterat kan vattenstarta dem enkelt?

Samma sak med brädor… ska man ha en rejäl directional med mycket volym (typ Autopilot 6.6″) eller någon ”roligare” twintip? Vad passar bäst i svenska förhållanden? (Jag väger 82 kg).

Alla tips är välkommna, även bra länkar till siter med tester av utrustning skulle sitta fint.

anonym-anvandare svarade 23 år, 9 månader sedan 1 Medlem · 42 Svar
  • 42 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    1 februari, 2002 vid 20:05

Köp en uppblåsbar jävel och en fet TT!!!
    /Peps

• anonym-anvandare

Medlem
    1 februari, 2002 vid 20:26

Du känner inte för att vara lite mer specifik? 🙂

• anonym-anvandare

Medlem
    1 februari, 2002 vid 23:37

om du ska ha den enbart på vatten så är du nog inte fel ute. själv kör jag ARC (ingen pump) så att det ska gå bättre på snö också, den är dessutom mkt billigare. inga problem med vattenstart, men inte som en pumpdrake…
    har en 5’8” TT-directional, tycker den känns lagom, tror inte att jag växer ur den / inga problem att lära sig på (men vill så klart ha fler tex TT), är ganska grön själv.

/david

• anonym-anvandare

Medlem
    2 februari, 2002 vid 10:52

Tjena,

Om du vill ha en kite för både sommar och vinter säsong är Flysurfern ett bra val oavsett modell. Det är helt klart den bästa foilen jag har sett som finns på
    markanden idag och dom har verkligen tänkt när dom konstruerade den. MEN jag tror att Flysurfern är för ”känslig”, minsta ryck i bommen och kiten kommer att svänga direkt, kan vara jobbigt när man vill hoppa och snurra 🙂

Aero och Hydro har jag inte mycket kunskap om när det gäller ”flygegenskaper” men när jag såg dom i Tyskland såg dom väldigt stabila och ”kraftiga” ut. Aero
    har dessutom två fästpunkter för styrlinorna/bakrelinorna och Hydron hmm… vet jag faktiskt inte. Nån som vet? Oavsett om du väljer Aero eller Hydro från du säkert en bra kite.

Vill du ha en ”inflato” med en 5:e lina kan du kolla på
    http://www.windtech.co.uk/kitesurfing/review_ksm_iss9_reb.html
    och se bilder på Rebel.

//
    Hampe
    http://www.kitepower.se

• anonym-anvandare

Medlem
    2 februari, 2002 vid 14:26

Ok, så Aeron ligger bra till då… Jag kommer mest att använda den på vatten. Iofs åker jag mycket skidor men då blir nog en så pass stor kite lite för maffig (har jag fått för mig iaf). BTW, hur jäkligt är det att få upp en fyrlinors inflato som är runt 14 när den ligger med LE ner i vattnet? Går det att backa upp den utan en femte lina? Eller måste man få den att flippa över på rygg? Kan ju vara lite jobbigt när man är på djupt vatten… eller?

Hur är det med Flysurfern, går det att använda den rent praktiskt om man räknar med att man kommer att krascha den i vattnet en hel del, eller blir det att simma hem då?

Någon som har någon annan kite som de personligen tycker skulle vara helt rätt i denna situation? Rebel verkar ju inte helt fel…

Den största frågan är nog iofs vilken storlek man ska ha, är det optimalt med runt 14 för svenska förhållanden eller ska man ha en mindre kite? Pallar man med att flyga en så pass ”stor” kite fast man är tämligen grön?

Angående bräda så börjar det nog luta åt en ganska stor TT…

Tack för all hjälp hittils!

• anonym-anvandare

Medlem
    2 februari, 2002 vid 16:56

Tjena,

Att få upp en kite när man inte bottnar är alltid svårare för man driver med
    kite och den får samma spänning i linorna som den behöver. Rebel´s 5:e kommer säkert att underlätta det hela men även de kommer att vara lite jobbigt på djup vatten.

Jag skulle nog vilja säga att det är lättare att få upp Flysurfern än en inflato så länge du inte får in vatten i kiten, men tänk på att det är lätta att få tång på bridel linorna och det är inte bra 🙂

Menar du 14m2 projected area så kan det vara i största laget men det är helt klart vinden som avgör. Blåser det inte mer än 6-8m/s kan det vara lagom men ökar det till 10-12m/s bör du kanske ha mindre kite om du är ”grön”

//
    Hampe
    http://www.kitepower.se

• anonym-anvandare

Medlem
    2 februari, 2002 vid 18:58

Är det någon som har personliga erfarenheter av Flysurfer-prylar? Det blir svårare än väntat att välja. 🙂

En annan sak som slog mig, vad är den ”vanligaste” vinden man stöter på under sommaren på Bohuskusten? Har liksom aldrig tänkt på det i någon större detalj… när man sitter i en segelbåt har man ju hela lakanslagret med sig. 🙂

• anonym-anvandare

Medlem
    2 februari, 2002 vid 19:27

ja för faaan köp en uppblåsbar sate…

• anonym-anvandare

Medlem
    2 februari, 2002 vid 22:28

Jag använde min 15.5 Naish ARX helt klart mest i somras. Tycker att den går att använda i ganska stort fönster.
    Så jag tror du får ut flest surftimmar på en stor (runt naish 15,5). Sen kan du ju köpa en mindre om du känner att det fortfarande inte räcker med tid på vattnet.

”/ Pete

• anonym-anvandare

Medlem
    3 februari, 2002 vid 00:12

Pete din gamle räv! Luras inte nu. Både du och jag vet ju att 9,5:an är den fetast saten de har uppfunnit förra seklet. Men om man vill ha lite större men samtidigt riktigt roligt är väl ändå gränsen kanske 13,5?
    När ska du ute och köra första gången i år förresten? Är hemma i Götet!
    /Peps

• anonym-anvandare

Medlem
    3 februari, 2002 vid 08:23

Tycker ändå 15.5 rockar. Men 9,5 är roligast, den rackarn kommer iofs inte fram förrän det blåser runt 10 friska. Vilket inte är allt för ofta här i GBG på sommarn.
    Gott. Nu är det ju +grader. så vilken helg som helst passar ju. Än blåser det ju så det räcker.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 februari, 2002 vid 10:29

Jag tycker det är ganska svårt att få upp skiten från vattnet vare sig det är grunt eller djupare (svårare såklart om djupt). Kör en Naish ARX. Men vad jag fattat så kommer de, såsom Wipika har nu, att ha nåt bra system (Back-boost relaunch eller nåt) på sina nya ARXar vilket förhoppningsvis kommer underlätta. I vilket fall tycker jag inte man krashar den så ofta om det är bra vind. Det största problemet för mig jalla fall är att ta höjd, vilket har blivit kärnproblemet och flaskhalsen i min kite-karriär 🙂

Vad gäller storlek så hade jag grymt svårt att välja. Köpte till slut 11,5 och är nöjd. Men hade jag köpt en 13,5 el 9,5 hade jag säkert också varit nöjd. Det gäller bara att anpassa sig till rätt vind. Dock är det som Peps säger kuligare att köra med lite mindre och när det fet-blåser.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 februari, 2002 vid 11:28

Var i Bohuslän bor du ? jag bor i Uddevalla och har kitat 1år. Jag kör med Wipika freeair och airblast 6,5 och 12 m2.
    Vanligast är att det blåser sydväst.
    MVH Andreas G

• anonym-anvandare

Medlem
    3 februari, 2002 vid 12:00

Jag bor iofs i Uppsala men är från Västkusten ursprungligen. Mina päron bor i Fiskebäckskil så jag är där en hel del under sommrarna.
    Vilken av kite´arna har du använt mest 6,5 eller 12?
    (Dvs vilken vind var vanligast)
    Vart brukar du kite´a i Udevalla förresten (hittar bra där, pluggade där för några år sedan)?

• anonym-anvandare

Medlem
    3 februari, 2002 vid 12:18

Kan lägga till att Airblastarna svänger fortare än ARXarna. Jag vet, har kört båda. 9.5:an är lite snabbare (men inte mycket) än Airblast 8.4 (som är 12 m2). Tänk pa det! Eller inte. Du ville ju ha hydro, skit i mig.
    /Peps

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications