Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vad ska man köpa?
-
Jag tar gärna emot förslag på andra kites än Aero och Hydro… Har funderat både på ARX och Airblast. Det som gör mig osäker är om jag klarar av dessa kites med tanke på mina än så länge ganska begränsade talanger. 🙂
Eller klarar man av att ha en Airblast 11.8 som första kite? Hur pass mycket svårare är den att flyga än en Hydro/Aero/något annat med lägre AR?
Fasen, nu börjar man ju klura på ARX/Airblast också… blir värre och värre det här. 🙂
-
klart du klarar. det är bara att träna lite. jag köpte min ARX som första och förstår inte varför det skulle vara svårare. köp en riktig direkt!
-
Jamen då så, ARX eller Airblast… 🙂
(Å Flysurfern är jag fortfarande sugen på)
Någon som har en Airblast 11.8 eller ARX i liknande storlek och kan utala sig om i vilka vindar den är lämplig?
(Ska sluta tjata snart, lovar! 🙂 ) -
ÖööööÖ!!!! Du ska inte fundera på en airblast baserat på om du har kunskaper eller inte! Jag har haft mina airblast ett tag nu och jag är ganska övertygad om att jag kommer att byta till Hydro efter sommaren. Främst för att det är en drake som har lite större spelrum. Funkar bättre med wake tex. Sedan att den kanske har en aning mindre lyft eller nåt sånt är väl mest för proffsen tycker jag. Dessutom måste jag säga att jag tycker att det är ganska stor skillnad mellan Airblasten och ARXen, tex är ARXen skönare att köra wake på. Hydro blir det för mig!!! Har innan haft AR5 och Airblast.
/Peps -
Glömde en grej! Köp INTE Airblast 11.8 som första drake. Jag gillar den nu, men 8.4 är bra mycket mer lättkörd. Hoppar högre och svänger snabbare. Det räcker för satan med en 12-kvadratsdrake som första!
/Peps igen -
hmm, jag tror nästan jag har hoppat högre med min 11.8 (platt vatten) okej satte en del feting hopp på våg på hawaii med 8.4:an, men endå, 11.8:an i 12m/s och en saftigt liten bräda så blir det åka av.
se bild! :

-
Jag tycker personligen att man bör ta med kvalitet i dina tankegångar om en ny kite…Om du inte skiter pengar..
Prylarna är ganska dyra och om du är ny inom sporten kommer du garanterat att ”krascha” en del..Inge snack om saken..
Du kommer svära när du tappar höjd när draken ligger i vattnet och dara dig som ett drivankare..osv
Jag vet att kvaliteten på de flesta inflatbles var under all kritik förra årte. Bladdeers som punkterade, kites som ”skörad” och bar gick rakt av osv..
Ok en foil ser inte lika cool ut kanske ser vissa ut som flygande luftmadrasser i vissas ögon men jag msåte säga att dte jag sett av de fletsa foils är en helt klar bättre kvalitet än de fletsa inflatbles. Tilläggas bör att det går att laga dem med en valig symaskin samt att lite små hål inte påverkar dem då de tar in luft hela tiden.
Själv är jag intresserad av den nya ARCén 1410. Den har fått fin kritik av de som kört den i Australien och den verkar vara av mkt go kvalitet. Lite svårare att hoppa med och höjden verkar inte bli lika grym som Hugo visra på bilden med däremot längden. Ja längden på hoppen verkar bli mkt bra.
Ett svårt beslut det där med kite men som sagt tänk på kvaliteten
/F
-
Har oxå hopat fett med 11.8 men som första drake? Nja.
GÖR SÅ HÄR: Köp en drake och dra ut och kör. Om du köper någon av de som är diskuterade här kommer du bli nöjd. Det kommer alltid finnas andra drakar som lockar vilken du än har. (Inte för stor bara!)
/Peps -
Puh! Nu är vi tillbaka på Hydro/Aero igen alltså…
Kan någon ge mig de skillnader jag kommer att märka mellan en Airblast och en Aero med tanke på att jag är nybörjare?
Dessutom, hur stor är för stor? Jag hade börjat komma in på en Airblast 11.8, fast nu blev jag osäker igen.
Annars har jag börjat glutta på F-one Mach 1. Någon som vet något om denna kite?
Fast framförallt, vilken storlek? Jag vill kunna använda den så mycket som möjligt under sommaren som kommer och jag har inte lust att slanta ut för två drakar till att börja med. -
jag rekomenderar nog en airblast(el liknande) direkt, ta en kurs för att komma igång med säkerhet o så, tycker inte det är lönt att köpa ngt halvdant för att sedan försöka sälja den o förlora massa cash emellan. kitesurfing lär man sig så snabbt så det är lika bra o köpa det bästa direkt. Man märker snabbt fördelen med en mer avancerad drake. snabbhet, lyft kraft osv. Som sagt bra att ta en kurs så man kommer igång då spar man både kiten och hälsan ;). och förresten ha inte huvvet under armen… ett tips…
lycka till
//Hugo
-
Instämmer helt med Hugo!
Köp en bra drake på en gång men som sagt tänk på kvaliteten… (Undrar hur länge Wipika behåller sin garanti där de bara byter ut grejorna när de går sönder…Ok produktionsfel men ändå..??)
Sen det där med kurs. Gå en. jag gjorde inte det och jag ångrar mig! Learning by doing kan vara bra när man kör skidor i en barnbacke eller liknande… Men om du vill behålla prylarna samt behålla din kropp i någorlunda gott skick även efter sommaren så rekomenderar jag att gå en kurs…
Tyvärr är det så att man är inte så jävla kaxig när man drar rakt upp 5 meter när man är ute för 2’a gången och inte riktigt vet vad man håller på med..men men det gick ju bra
Ok.. kvaliteten ock kurs tänk på det
/F
-
Jag gick en femdagarskurs nere på Fuerteventura som jag tyckte gav en hel del. Fick även en tysk kiteboardinglicens. 🙂
Däremot kommer jag att ställa mig på en rejält stor gräsplan och lära mig flyga min nya kite ordentligt innan jag tar ut den på vattnet. Jag fattar principerna för hur/var/varför kiten alstrar kraft, nu ska det omsättas i praktiken också… med en fyralinors ARX/Airblast/Aero/ whatever istället för en tvålinors Cabrinha CO2.Däremot så lär det väl bli en och annan superfet vurpa innan man lär sig segla kiten i normal vind.
Bara hoppas på att man inte bryter sönder sig själv. 🙂 -
Vi kommer att starta en Wipika School i Södra sverige, där kommer det också ges ut en kiteboarding license i tre olika klasser, som sedan kommer kunna användas när man hyr grejer utomlands osv.
Kurser börjar i april eller så.
Hör av er till kurs@xtremekiting.com om ni är intresserade.
(sidan är inaktuell för tillfället jobbar på att uppdatera den)//hugo

-
Aha, kommer den att följa VDWS-reglerna då eller? Kollade just på min ”licens” och den hade 5 steg. Jag var klar upp till steg 2 (om man inte räknar steg 5 som är teorin). Men själva åkningen var indelad i fyra steg, de tre första krävdes för att man skulle kunna hyra kiteutrustning på alla godkända platser.
Rent spontant satt jag och fnissade lite över tyskarnas vilja att utfärda licenser till höger och vänster (ni som försökt hyra en Hobie Cat, eller en vindsurfingbräda med för den delen, på kanarieöarna vet vad jag menar). 🙂 -
om du är intresserad av en naish, arx eller aero, så kan jag fixa en helt ny till dig i valfri storlek till mycket bra pris. det kanske låter skumt men det är det verkligen inte, hör av dig ska jag berätta. 073-6346174
Logga in för att svara.