Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vad ska man köpa?
-
Jag vet inte killar, angående det här med att värst är bäst. Jag har kört ett jävla tag nu med olika drakar och grejor och mera grejor. Tror fortfarande det enda rätta är att testa mångt och mycket, men det är ju svårt om man är nybörjare. Jag tycker tex inte att airblasten är skön att köra när man hakar ur och vill testa lite sköna conniptions eller en handlepass. Då har den nästan för mycket kraft. Eller vad tycker ni? För mig blir förmodligen Hydron nästa drake, efter ha haft Airblast 8.4 och 11.8.
/Peps -
mejla eller ring i stället. det gäller dock bara en kite så först till kvarn blir först mald…
-
förmodligen 5 steg vi får se, vi för samtal med wipika för tillfället.
/hugo
PS: kommer sälja av min 2001 utrustning fick ny 2001 11.8:a inte använd, samt en 8.4:a i hyffsat skick kommer slumpas ut. tänkte mig 7500:- för 11.8:an och en 5500:- för 8,4:an alla kompletta med bom o så, komemr även att sälja min Pickle Fork 161, med bindningar för en 4000:- fint skick, maila om ni är sugna -> hugo@bansan.com
-
Var någonstans i Bouslän bor du?
Jag bor i Uddevalla och ha kitat 1år,jag kör med Wipika airblast 6,5 och 12 m2. Brädan är en Bic s-kite men funderar på att köpa en twin tip till våren.MVH Andreas
-
Andreas här igen, jag vill bara säga att jag tycker inta att du skall köpa för stor kite,jag har fått en stor respekt för min airblast 12m2 och en del riktigt obehagliga upplevelser, med tanke på bristen på stora stränder i Bohuslän, mest väldigt hård granit tycker jag att du bör vara försiktig. En sak till, med min 6,5 kitar jag i ca. 7-8 sekundmeter.Jag väger 70 kilo vilket spelar in.Köp inte för stor 7-9m2 är mitt råd MVH Andreas G
-
12m2 (8.4) är helt okej att köpa! Det är en snabb kite med goa egenskaper som du kommer ha många roliga stunder med. 11.8 är oxå rolig men kiting är en så länge en helt annan sak med mindre drakar.
/Peps -
8.4 är helt klart go o lätt att ha o göra med fast det ska blåsa ordentligt för att den ska vara riktigt skoj mer än 12m/s är att föredra, är man liten och lätt är det nog bäst med en 8.4 då kan man köra alltid i princip.
-
Eftersom jag väger 82 kg i ”tomvikt”, dvs säkert 88 kg med harness, våtdräkt osv… så tror jag att jag går in för en något större kite. Det som jag tror jag stannat för är en Aero 14. Finns det någon som testat Aeron BTW?
Säg till om jag är helt ute och cyklar.Vad det gäller bräda klurar jag på en Picklefork, har hört att många använder den. Någon som har några synpunkter om detta eller är det ett bra val?
-
Om du är nybörjare ska du INTE ha en wake. Dessutom funkar de sämre ihop med större drakar. Skulle helt klart kört på en TT, ca 150-170. Du kommer få många fler dagar med en TT än en wake, dessutom är inte Sverige direkt landet där wake är perfekt. Syftar på att feta sandstränder är lite ovanligt här.
/Peps -
Jag har kört väldans mycket med pickle forken (161) man hållar massa drake med den,lättare att hålla nere farten när det blåser pung, gött med kontrol. bra popup känsla också, tyckte den var skön redan från första dagen jag provade den, 151/161 är nog de ultimata storlekarna,dvs om man vill kunan köra i mellan vind från 6-7 m/s,
Om jag inte minns fel så har jag tagit mig fram över vattnet när det blåste 5 m/s (11,8 AirBlast)höll tom höjd också, men det var precis…
Annrs har jag min favorit bräda en Custom made Cape Dr ’wave’ 170 lång 38 bred, kolfiber och super lätt, den får man satans höga hopp med som sagt, går att lära sig på om man e nybörjare, en sak är säker man uppskattar bara den mer o mer
tyvärr måste jag sälja den nu. Säg till om du är sugen. förresten Pickel Forken är till salu också.Ps: Billigt, priser går att diskutera
/hugo
Logga in för att svara.