Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad tror ni om denna som nästa bräda?
-
Vad tror ni om denna som nästa bräda?
Publicerad av jonhand på 3 januari, 2008 vid 09:07Jag har surfat i 1,5 år nu och det börjar bli dags att byta ”ner” till en mindre bräda.
Har fram till nu kört på RRD evolution 360 155 liter.Tänkte att nästa bräda får bli en begagnad på 100-115 liter,
Vad tror ni om en ”F2 compstyle 258 (110 lit) -03” ?Planar , kör med fotstroppar, hängsele, sätter gippar ibland men inte speciellt snyggt (ej planande).
Kör mest i Göteborg.dr-masse svarade 17 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Rasmus_W;436462 wrote:Lite gammal men antagligen rätt ok. Vad kostar den?
ca 2500kr
-
Compstylen hade rätt mycket rocker, och är således en aning trögplanad och långsam… Jag hade 248 som inte var speciellt rolig att segla men bra på freestyle för sin årsmodell…
Skall du satsa på freestyleseglingen och har en klart begränsad budget så är det nog en ok bräda. Vill du ha nått lite mera generellt freerideaktigt så är det inte rätt bräda.
-
Helt rätt tänkt!
Kolla efter F2 Jp Fanatic RRD freestyle varianter och se vilken som passar din plånbok eller VISA…
Kör själv Jp och efter din beskrivning kommer det att funka bra med en sådan växling!C
-
Det är en äldre freestylebräda som inte var direkt lättplanad. Funkar nog jättebra för en lätt person som vill köra new school freestyle men för freerideåkning fram och tillbaka är den ingen höjdare. 2004an var betydligt bättre på detta.
Men i bra skick och till rätt pris kan ju allt vara ”rätt”…
-
Brädan skall i första hand användas för att jag skall utvecklas, köra snabbare, gippa kontrollerat o.s.v., någon bräda att köra med när det blåser på lite mer.
Så någon allroundbräda, Tror att en FSW skulla passa bra
Vad är stora skillnaden mellan en freestyle, wave och FSW?
Jag väger 73 +-2kg -
En freeride vore säkert även det väldigt bra.
Lite kortfattat: en freestyle är en bräda som ska plana tidigt och funka bra att slida runt med och plana på nosen och annat. En vågbräda ska framförallt svänga bra och funka i vågor. En fsw är en kompromiss men ofta framförallt en snabb och lättseglad bräda vars främsta uppgift är att funka väldigt bra ihop med 5.0-6.0.
-
Knatte
Gäst3 januari, 2008 vid 11:21Tror det finns bättre brädor om du inte tänker dig köra utpräglat segelsnurrande ”Freestylesegling” som största grej. Denna brädan är nog inte så kul om du vill bränna lite fram och tillbaka och testa lite vågor mm. Ungefär som ovan har svarat med andra ord 🙂
-
@jonhand 436473 wrote:
Brädan skall i första hand användas för att jag skall utvecklas, köra snabbare, gippa kontrollerat o.s.v., någon bräda att köra med när det blåser på lite mer.
Så någon allroundbräda, Tror att en FSW skulla passa bra
Vad är stora skillnaden mellan en freestyle, wave och FSW?
Jag väger 73 +-2kgKanske kan http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?p=307839 vara till hjälp?
Logga in för att svara.