Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad tror ni om denna som nästa bräda?

• Vad tror ni om denna som nästa bräda?

Publicerad av jonhand på 3 januari, 2008 vid 09:07

Jag har surfat i 1,5 år nu och det börjar bli dags att byta ”ner” till en mindre bräda.
    Har fram till nu kört på RRD evolution 360 155 liter.

Tänkte att nästa bräda får bli en begagnad på 100-115 liter,
    Vad tror ni om en ”F2 compstyle 258 (110 lit) -03” ?

Planar , kör med fotstroppar, hängsele, sätter gippar ibland men inte speciellt snyggt (ej planande).
    Kör mest i Göteborg.

dr-masse svarade 17 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    3 januari, 2008 vid 09:18

Lite gammal men antagligen rätt ok. Vad kostar den?

• jonhand

Medlem
    3 januari, 2008 vid 09:19
    Rasmus_W;436462 wrote:
    Lite gammal men antagligen rätt ok. Vad kostar den?

ca 2500kr

• ola_p

Medlem
    3 januari, 2008 vid 09:23

Compstylen hade rätt mycket rocker, och är således en aning trögplanad och långsam… Jag hade 248 som inte var speciellt rolig att segla men bra på freestyle för sin årsmodell…

Skall du satsa på freestyleseglingen och har en klart begränsad budget så är det nog en ok bräda. Vill du ha nått lite mera generellt freerideaktigt så är det inte rätt bräda.

• charlieb

Medlem
    3 januari, 2008 vid 09:24

Helt rätt tänkt!
    Kolla efter F2 Jp Fanatic RRD freestyle varianter och se vilken som passar din plånbok eller VISA…
    Kör själv Jp och efter din beskrivning kommer det att funka bra med en sådan växling!

C

• oscar

Medlem
    3 januari, 2008 vid 09:27

Det är en äldre freestylebräda som inte var direkt lättplanad. Funkar nog jättebra för en lätt person som vill köra new school freestyle men för freerideåkning fram och tillbaka är den ingen höjdare. 2004an var betydligt bättre på detta.

Men i bra skick och till rätt pris kan ju allt vara ”rätt”…

• jonhand

Medlem
    3 januari, 2008 vid 10:05

Brädan skall i första hand användas för att jag skall utvecklas, köra snabbare, gippa kontrollerat o.s.v., någon bräda att köra med när det blåser på lite mer.
    Så någon allroundbräda, Tror att en FSW skulla passa bra
    Vad är stora skillnaden mellan en freestyle, wave och FSW?
    Jag väger 73 +-2kg

• rasmus_w

Medlem
    3 januari, 2008 vid 10:31

En freeride vore säkert även det väldigt bra.

Lite kortfattat: en freestyle är en bräda som ska plana tidigt och funka bra att slida runt med och plana på nosen och annat. En vågbräda ska framförallt svänga bra och funka i vågor. En fsw är en kompromiss men ofta framförallt en snabb och lättseglad bräda vars främsta uppgift är att funka väldigt bra ihop med 5.0-6.0.

• Knatte

Gäst
    3 januari, 2008 vid 11:21

Tror det finns bättre brädor om du inte tänker dig köra utpräglat segelsnurrande ”Freestylesegling” som största grej. Denna brädan är nog inte så kul om du vill bränna lite fram och tillbaka och testa lite vågor mm. Ungefär som ovan har svarat med andra ord 🙂

• dr-masse

Medlem
    3 januari, 2008 vid 15:08

@jonhand 436473 wrote:

Brädan skall i första hand användas för att jag skall utvecklas, köra snabbare, gippa kontrollerat o.s.v., någon bräda att köra med när det blåser på lite mer.
    Så någon allroundbräda, Tror att en FSW skulla passa bra
    Vad är stora skillnaden mellan en freestyle, wave och FSW?
    Jag väger 73 +-2kg

Kanske kan http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?p=307839 vara till hjälp?

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications