Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vad välja?
- 
@budokai 360030 wrote: Hur blir det då linorna bli slappa då? På min nuvarande kite så singlar den sakta bakåt och vänder sig allt eftersom i position för störtdykning ned mot vattnet, händer det samma sak med platta kiter? På många (de flesta) bow kitar tappar du kraften helt och kiten ger inget drag alls (ofta finns en stopperball som utlöser) och det är lika med fritt fall (eller ”100%” depower). På Instincten så har du som standard leach på CL (nybörjare kan sätta leachen i trimmern) och inte full depower, dvs den fladdrar inte om du släpper allt men depowrar duktigt. Beroende på hur mkt du trimmar ner skulle du om du släpper allt unhooked komma ner olika fort. 
 Skulle tänka mig för om det är väldigt grunt lr snö men annars inga problem. När jag släpper allt unhooked hinner jag ofta mata in igen och kan fortsätta direkt utan att tappa kiten, som en c-kite på det viset.Nya Instincten (07) kommer inom kort och där är bommen annorlunda och modifieringarna har pågått in till sista stund så sista detaljerna i funktion återstår att se. Men just bommen har ändrats en hel del om jag fattat allt rätt. nic 
- 
Jag tror han menar när kajten flyger över och bakom honom Nic, men jag hade också svårt att tyda hans kodade meddelande 🙂 Budokai: Generellt sett klarar sig Bowkites bättre än C-kites vid sådana situationer, men får jag fråga vad du gör med kajten så högt när du kör urkrokat? Akta dina axlar pöjk! 
- 
@Pepä 360034 wrote: Jag tror han menar när kajten flyger över och bakom honom Nic, men jag hade också svårt att tyda hans kodade meddelande 🙂 Generellt sett klarar sig Bowkites bättre än C-kites vid sådana situationer, men får jag fråga vad du gör med kajten så högt när du kör urkrokat? Akta dina axlar pöjk! Om du frågar mig så är jag helt enkelt inte helt torr bakom öronen än när det gäller unhooked så jag frågar mig själv det … rätt ofta faktiskt 🙂 nic 
- 
Kör till 99% urkrokat och gick över till Waroo förra året och den funkar utmärkt till urkrokad åkning. En fördel med SLE istället för C är att man slipper 5-linan och ändå går relaunchen mycket snabbare. När man får slacka linor med ”pendelhopp” eller när man sätter kiten i vattnet samtidigt som man landar, vilket är ganska vanligt för mig iaf så riskerar SLE-kites precis som C-kites att rulla/flippa och har man då bara fyra linor är det bara att dra bommen genom styrlinorna och köra igen. 
- 
@curry 359857 wrote: måste vara mer precis i sin trimning…annars flyger man åt helvete eller så händer det ingenting. 
 Men å andra sidan, om man kör som jag med bommen mot CL nästan hela tiden så har man ju redan perfekt drag innan man krokar ur, så spelar det ju mindre roll.Gäller faktiskt inte alla märken. Men jag har också testat ett par bows som har helt hopplöst känslig depower. Inget drag till stall på några cm. När åker ni till värmen? 
- 
@stebe 360044 wrote: Kör till 99% urkrokat och gick över till Waroo förra året och den funkar utmärkt till urkrokad åkning. En fördel med SLE istället för C är att man slipper 5-linan och ändå går relaunchen mycket snabbare. När man får slacka linor med ”pendelhopp” eller när man sätter kiten i vattnet samtidigt som man landar, vilket är ganska vanligt för mig iaf så riskerar SLE-kites precis som C-kites att rulla/flippa och har man då bara fyra linor är det bara att dra bommen genom styrlinorna och köra igen. 99% då höjdar du urkrokat oxå eller??? herregud pöjk har du ätit spenat i vinter!!! 
 hahaha
- 
- 
@stebe 360045 wrote: Gäller faktiskt inte alla märken. Men jag har också testat ett par bows som har helt hopplöst känslig depower. Inget drag till stall på några cm. 
 När åker ni till värmen?På waroon har man väl 30cm på strappen + ytterligare 30på knutsetting på kiten, jag hade gärna sett att man hade längre depowerstrapp och skippade knutarna. 
- 
Det känns som att man åndå borde vänta några år innan de är dags att uppgradera draksamlingen. det borde vell gå att göra en drake som kombinerar de bästa från bow och c. jag tycker det känns om tortch 07 är på god väg. bra depower i ett c-shape men framför allt är de bra power i den. de här C respektive bow-kriget börjar ju likan tup – foilkriget som va förra vintern, vad ska vi kriga om nästa år?? 
- 
@Pepä 360120 wrote: Nej nej det var menat till Budo. SKa du till Vidda i helgen Nic? Jajamen 🙂 
 Har du kommit hem så skrapa ihop lite pers i en bil å haka på.@JohannesLarsson – Den enda slutsats man kan dra av detta är ungefär _vad_ man ska testa för att få bästa uppfattningen av utbudet. Nuförtiden är det stor skillnad på kitar. Å kanske ingen kite som passar alla. 
 Annat var det förr i tiden när alla kitar formstöptes i samma fabrik.
 (kombinera bästa mellan bow å c? Den kiten finns redan om du frågar mig.)nic 
- 
@psychonauten 360061 wrote: Dina armar är större än karl alfreds ? Ja så är det, sele är för kycklingar.. 
Logga in för att svara.