Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › "våg bräda" för skånsk förhållande
-
"våg bräda" för skånsk förhållande
Publicerad av tomw på 21 september, 2008 vid 14:30OK, nu få jag äta upp allt jag har sagt om vågbrädor i Skåne.
total fuck-up i ryggen- för många år i kroppen och hooked kiteloops. Har legat i 9 dagar och kunde inte gå för 7 av dem. Kul.
Inser att jag kanske skulle prova unstrapped vågbräda- lite lättare på kroppen.
Vilken bräda är bra- har fastnat på en Naish Global Wave Quad-fin hos Fahlen-
Andra rekommendationer?
T
yann svarade 17 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Liquid Force vågbrädor ser fina ut tycker jag. Klassisk konstruktion fast EPS och Epoxy så de borde vara lättare än Naishbrädorna men kanske inte palla lika mycket stryk. Kolla även upp vad det kostar med en custom shape från Depontes i Stockholm. Då kan du ju få den precis som du vill ha den och det rör sig nog om samma pengar ungefär. Finns ju massa brädpr nuförtiden så det beror ju helt på vad du är ute efter. Ska du köra strapless kan du ju köpa vilken vanlig vågsurfbräda som helst men det lönar sig att köpa någon som är lite stryktåligare typ surftechs.
Om du vill köra lite mer tekniskt med aerials, ollies å sånt i småvågor så är det helt andra brädor som gäller. Själv är jag sjukt sugen på en Placebo Surfskate men det är lite lurigt att få tag på i Sverige. Billigare alternativ är Salomon Noseless. Det tillverkas inte längre men går ibland att få ta på. Funkar inget vidare i lite större vågor.
http://www.the-beach-house.co.uk/index.php?option=categories&category_id=168748
-
get one made for you.. and hang out with the shaper so you learn stuff?? PM me for details…
-
ja är helt fast vid mina naish brädor en custom shortboard 6,2 (vanlig vågbräda) som ja kör strapless och en cr 6,1 som ja kör med stroppar.
grymma brädor båda två
-
TomW;501410 wrote:OK, nu få jag äta upp allt jag har sagt om vågbrädor i Skåne.
total fuck-up i ryggen- för många år i kroppen och hooked kiteloops. Har legat i 9 dagar och kunde inte gå för 7 av dem. Kul.
Andra rekommendationer?
T
Hej TomW.
Jag har varit helt kass i ryggen, samma orsak (för många år). Hittade dock tillslut en bra sjukgymnastik som har hjälpt mig att hålla problemen i schack. Så min rek. är att försöka gå den vägen. Oavsett vad du gör så är det inte kul att vara dålig i ryggen. Det är inte heller fel att äta smärtlindring (voltaren etc) periodvis för att ta bort smärta, då smärtan på något sätt ackumuleras i kroppen (dålig spiral).
Lider med dig och hoppas att du finner en bättring.
Guy -
Efter att ha testat runt bland lite vågisar fastnade jag för en Xelerator Epic 5’8″ från Robsportrobban. Så om http://www.robsport.se har några kvar är det ett grymt bra köp.
-
Jar har kört Xeleratorn några gånger och tycker det är en trevlig bräda men att köra ostroppat med den är knappast nåt vidare. Den är rätt vass och smal och har inte så mycket volym.
-
Min kanske, du får gärna provköra den!
http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/20387/cat/10 -
Because I´m selling it!
I got bored of not enoughe times to use it and train on it so I just bought my self a mutant, the RRD Toxic wave instaid. -
@TomW 501410 wrote:
OK, nu få jag äta upp allt jag har sagt om vågbrädor i Skåne.
Andra rekommendationer?
T
Också haft problem med ryggen och kört sjukgymnastik ett tag. Är det korsryggen som är problem så gäller det att träna upp magmusklerna för att avlasta ryggen. Hastiga accelerationer som i kiteloops ska man hålla emot med magen för att inte hamna i ryggens ytterlägen. Se till att svanka mycket när du sitter ner så man inte sitter och hänger på det andra ytterläget framåt. Ha en liten kudde eller tröja i korsryggen på kontoret och bilen. Som Guy sa så upplevde jag också nedåtgående spiraler med smärta, spänningar och mer smärta. Stress påverkade också. Gå till en doktor och gör en rutinundersökning på diskbrock. Är det lugnt så får du remiss till en sjukgymnast. Kör skim när det är platt och strapless när det blåser. Stretcha och värm upp. Pumpa med knäna, inte ryggen. Betala nån att rulla kiten 🙂
-
Tack för allt råd- jag följer Guys och Yanns recept. Painkillers och rehab- Har haft detta innan och vet att detta funkar. Är på fötterna igen.
El, fotpump eller kiteslave är på inköpslistan. Blir ingen kitebitch- frugan vägrar, och ingen ung bitch heller, vem vill har en krökryggad dude med 5 decennier i kroppen. Shit pumpa kiten till 11psi är inte lätt.
Waveboard verker lite håkus påkus. Har byggt wavebrädor 35 år sedan med storebror- inte svårt att göra. svårt att få rätt shape.
Helsingborg! Hur funkar Toxic Wave? intressant alt.
-
11 Psi??
Det räcker med 3… fråga Stellan!
Han kör alltid med Jellyfishpumpade kites -
@TomW 501941 wrote:
Tack för allt råd- jag följer Guys och Yanns recept. Painkillers och rehab- Har haft detta innan och vet att detta funkar. Är på fötterna igen.
El, fotpump eller kiteslave är på inköpslistan. Blir ingen kitebitch- frugan vägrar, och ingen ung bitch heller, vem vill har en krökryggad dude med 5 decennier i kroppen. Shit pumpa kiten till 11psi är inte lätt.
Waveboard verker lite håkus påkus. Har byggt wavebrädor 35 år sedan med storebror- inte svårt att göra. svårt att få rätt shape.
Helsingborg! Hur funkar Toxic Wave? intressant alt.
Hallå Tom!
Fick kört hela söndagen i Borrby med den och kan bara säga att den var hur skön och rolig som helst att köra. När det sög i låret när man körde mycket toeside var det bara att switcha runt brädan och köra heelside. Eller kanske körde jag heelside hela tiden och switchade inte runt brädan förrän en bra våg kom, på det sättet tappade jag inte höjd som jag annars gör med en vågbräda då jag inte är så duktig på att ta höjd toeside.
Får gärna prova den nästa gång vi ses! -
@Yann 501601 wrote:
Också haft problem med ryggen och kört sjukgymnastik ett tag. Är det korsryggen som är problem så gäller det att träna upp magmusklerna för att avlasta ryggen. Hastiga accelerationer som i kiteloops ska man hålla emot med magen för att inte hamna i ryggens ytterlägen. Se till att svanka mycket när du sitter ner så man inte sitter och hänger på det andra ytterläget framåt. Ha en liten kudde eller tröja i korsryggen på kontoret och bilen. Som Guy sa så upplevde jag också nedåtgående spiraler med smärta, spänningar och mer smärta. Stress påverkade också. Gå till en doktor och gör en rutinundersökning på diskbrock. Är det lugnt så får du remiss till en sjukgymnast. Kör skim när det är platt och strapless när det blåser. Stretcha och värm upp. Pumpa med knäna, inte ryggen. Betala nån att rulla kiten 🙂
Det låter som du fått intressanta råd från din läkare el. sjukgymnast. Dock håller jag (som sjukgymnast) inte med i följande ”Se till att svanka mycket när du sitter ner så man inte sitter och hänger på det andra ytterläget framåt”
Det är inte en fördel att svanka mycket, snarare tvärt om. Försök som sagt att öka din bålstabilitet och svanka ”lagom” , Fyll mycket riktigt ut i korsrygggen om du sitter mycket men..Sitt inte för länge i samma ställning. Res dig, sträck på dig, gå runt en sväng.. Kroppen(läs ryggen) mår bäst när den inte belsatas statiskt för länge.Du behöver ingen remiss från läkare för att träffa sjukgymnast nuförtiden, du kan gå direkt.
Sök gärna upp en som har erfarenhet från idrottsmedicinska områden (OMI, OMT eller McKenzee)
Lycka till!
/M
Logga in för att svara.