Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vågis om man väger 89 kg?
-
Vågis om man väger 89 kg?
Publicerad av anonym-anvandare på 25 mars, 2004 vid 16:15Vilken är lämplig volym på en vågis om man väger 89 kg och kör i Svenska förhållanden (=lite byigt, trasiga vågor)? /fegis vågis
oscar svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Jag väger 85+ och har 78 Liter vilket är ganska marginellt när jag använder 5.7 så några liter till. Jag hade nog satsat på typ 85l om jag var dig.
Kanske mer om du ska segla mycket onshore med lite större segel. -
Jag kör en 84 liters vågis och väger 95 kg, den är lite för liten för mig. Men jag tror att en 84 liters vågis skulle funka mycket bra till dig om du skall köra i Svedala. Nackdelen med en vågis i den storleken är att man kanske vill ha en lite mindre vågis när det brallar i ordentligt typ 3.0 – 4.3.
-
DET ÄR INTE VOLYMEN SOM ÄR INTRESSANT I SVENSKA FÖRHÅLLANDEN, DÅ VOLYMEN INTE HJÄLPER TILL SÅ VIDARE MYCKET FÖR ATT FÅ UPP BRÄDAN I PLANING. JAG HAR SJÄLV GÅTT FRÅN 85-78 LITER OCH FINNER ATT DEN PÅ 78 LITER BÄR BÄTTRE SÅ FORT JAG HAR MINSTA FRAM FART. DEN BRÄDAN ÄR BREDARE, TUNNARE OCH KORTARE MEN HAR EN ANNAN BOTTENKYRVA VILKET SMÄLTER IHOP TILL EN UNDERBAR SYMBIOS.
-
vill du sjunka till botten när det kommer en svacka i vinden så väljer du 78 liter vill du plana vidare så ta mer volym. egen erfaranhet!
-
Min erfarenhet här i Sverige är att lite extra volym är bra att ha. Ofta byigt osv..
Utomlands kör jag gärna på < 85 liter med mina 90 kg men här hemma funkar en 90 liters vågis grymt mkt bättre än de runt 80-85.
Logga in för att svara.