Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vågprylar råd!
-
Vågprylar råd!
Publicerad av anonym-anvandare på 13 januari, 2001 vid 17:50Hej hej
Jag funderar på att förnya mina våggrejer har utrustning från 94-95 nånting.
Har surfat sen 88 och vågseglar mest (ca10ggr om året)i Varberg och Klitmöller.
Jag väger 88kg (pizzafett) och kör i 10-20m/s.
Vad skall jag för volym i brädan? vet ni nån bra?
Skall ha 3segel, storlek?
Kan man köra mer överriggad med moderna vågsegel?Tacksam för svar!!
anonym-anvandare svarade 24 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Kör hårt !!!!
Satsa på typ 4.0, 4 .7, 5.3 eller så…
det brukar funka … men ofta kan det vara
kul med lite större grejer också…
/
mike -
Tjena.
Bräd volym skulle jag nog rekomendera 85-90 liter.
Segel kan jag rekomendera mina North Voodoo (pro model) 99.or 4,2 4,7 5,3 gula/svarta ev med tillhörande master.
Ring eller maila om du är intresserad.johan_karlman@hotmail.com
070 2302536 -
Det framgår inte om du har någon alternativ utrustning, typ race eller freestyle, för lättvindsbruk, men det låter lite som din vågutrustning är det hela.
Eftersom jag själv är en lättviktare (65 kg, för mig är alla brädor stora) är det lite svårt att rekomendera volym. Jag kan dock såga att det finns otroligt mycket bra vågisar för lite tyngre seglare. En typiskt 255:a ligger idag runt 85 liter och det funkar nog för dig om du tänkt segla när det verkligen blåser (tillräckligt för vilket segel du nu tänker ha). Moderna vågbrädor planar tidigt även utan överskottsvolym om seglarens teknik är hyfsad.
Går du lite uppåt, till 258-260 och ca 90 liter får du i de flesta fall en ganska lik bräda, som kanske inte planar så jättemycket tidigare eller klarar så jättemycket större segel, men tillåter lite större fel utan att helt sjunka igenom.
Vill du verkligen kunna flyta på grejorna får du gå upp på de riktigt stora grejorna, men då tappar du helt klart hanterbarhet när det börjar blåsa rejält. Det finns också en hel uppsjö av freestyle- och fresstyle/våg-brädor, men det är trots allt en annan sak och dessa brädor varken känns eller fungerar som vågbrädor i vågorna.
I 255-klassen finns en hel uppsjö av brädor som jag tycker ser lovande ut, JP255, RRD Cult 255, BIC/Tabou, Fanatic Rip (lite lite volym), Drops, mfl. Även i klassen ovanför finns mycket. Antagligen blir du nöjd med vad du än hamnar på.
Seglen klarar helt klart med vind än vad 95-orna gjorde innan de ballar ur. Huruvida man i praktiken kan köra mer överriggad beror mer på seglaren teknik och preferenser. Dessutom är de effektivare och funkar bättre vid vågridning, manövrar, hopp och landningar.
Med din vikt lär du nog inte behöva mindre än 4.2. Som största rekomenderar jag 5.7 eller kanske till och med 6.0 om du väljer en stor bräda. Du klarar dig lätt med ett 5.0 i mitten. Moderna segel har ett mycket stort vindregister. Det finns dock två skolor när det gäller detta. Vissa segel riggas i princip på ett sätt oavsett vindstyrka, medan andra kan trimmas extremt mycket (flera centimeter i uthal och nedhal). Även om slutresultatet vad beträffande vindregister inte behöver skilja så skiljer sig ofta känslan.
Om då har plånboken full av pengar rekomenderar jag att köpa de master som rekomenderas av tillverkaren. Det innebär antagligen att du behöver två stycken (en 400 och en 430). Ett litet segel funkar förvånansvärt mycket bättre på en kort mast.
Lycka till
Ola H.
-
Jo jag har både 2slalombrädor och 1racefetto.så det är våggrejorna som skall uppgraderas!
-
Köp en RRD MPE 258 Det är en kanonbräda. Jag kör allt mellan 4,2-6,2 med den o det funkar kanon. Bäst är den mellan 4,7&6,2. Den planar tidigt,rider vågor superbra,hoppar kanon & tar bra höjd. Absolut bästa bräda jag provat någongång.
Enda nackdelen är att dom inte säljs för 4,995:-. -
LITE BEGAGNAT TILL BRA PRIS…
VÅGSEGEL/ FREESTYLESEGEL:
NEIL PRYDE CORE -99 4,1 1800:- NYPRIS: 4300:- kanon skick
gul/oranga 4,7 1800:- NYPRIS: 4400:- kanon skick
5,3 1800:- NYPRIS: 4400:- kanon skick
NEIL PRYDE SOUL -00 5,8 3200:- NYPRIS: 4500:- knappt använt
gul / orangeSTOR VÅGBRÄDA/FREESTYLEBRÄDA:
HI-TECH MAUI SANDWISH -99 (Bill Foote shape)
265X56 95 LITER
PLANAR TIDIG OCH RIDER VÅGOR SOM EN GUD!!!
5500;- NYPRIS; 14000;-CALLE NYBERG
070 – 518 06 96
c.nyberg@chello.se
Logga in för att svara.