Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågrekord, fråga?

• Vågrekord, fråga?

Publicerad av calle_b på 11 augusti, 2008 vid 20:33

Halloj

Såg på den nya ”HFI – Finsk vågprognos”-länken att det nya, hrm, rekordet är från 2004 på hela 14 meter (individuell våg). Detta är helt sinnes. Blev såklart nyfiken och försökte forska fram var i hela helsefyr denna våg befann sig.
    Den tidigare rekordvågen, som ni kan läsa i urklippet från HFI nedan, var vid Almagrundet på 12.8 meter (individuell våg).

I texten nedan beskrivs rekordet utförligt, men vad menas med ”Baltic Proper”?

Ha d gott

Vågrekorden på Östersjön
    The highest measured waves in the Baltic Sea

The Finnish Institute of Marine Research has measured waves since 1970s in different locations in the northern and middle parts of the Baltic Sea. Even if the Baltic Sea is small compared with the oceans, it is able to bring up waves of respectable heights. The highest waves in the Baltic Sea are common during storms in the big oceans, but higher waves rare even there.

The northern parts of the Baltic Proper have one of the most severe wave climates in the Baltic Sea. During a storm on 22 December 2004, the significant wave height in northern Baltic Proper reached 7.7 metres and the highest individual wave was 14 metres. The former record was 7.4 metres, which was measured twice in December 1999. Before the storm in December 2004, a significant wave height of 7.7 metres has been measured only once, in January 1984 at Almagrundet near the Swedish coast (SMHI).

kinabalu svarade 16 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • ola-h

Medlem
    11 augusti, 2008 vid 20:49

Ett annat namn på centrala delarna av Östersjön/Baltic sea:

”The Western and Eastern Gotland Basins form the major parts of the Central Baltic Sea or Baltic proper.”

http://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Sea

• ola-h

Medlem
    11 augusti, 2008 vid 20:52

Signifikant våghöjd på 7.7 meter är ju rätt rejält. Almagrundet ligger rätt nära Torö. Man undrar ju om det var syd i svallet… Frågan är vad ett ställe som Torö håller upp för rent vågstorleksmässigt. Kan det bli dubbel mast? Går det att segla då?

• calle_b

Medlem
    11 augusti, 2008 vid 21:54

Aaah! Wikipedia, nästan lika gudomlig som konfen.

Angående stenstranden…Tanken är juh hisnande…. Inte för att jag ens skulle blöta ner fötterna om det gick dubbelmast på Torö.

Fridens!

• gammel-ippa

Medlem
    11 augusti, 2008 vid 22:02

Jag har en film från Torö 1995 där en kompis ( Stippe) blir spolad av en monstervåg
    som var över mast. Det hade blåst S ca 20 och vred sedan till WSW 🙂

• simpa

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 00:28

@”gammel” ippa 489209 wrote:

Jag har en film från Torö 1995 där en kompis ( Stippe) blir spolad av en monstervåg

…….visa bevisen, annars har det inte hänt du vet =)

• ola_p

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 06:36

@”gammel” ippa 489209 wrote:

Upp med den!

Behövs ju inte tokmycket för att det skall bli ok size på torö, bilden är från i vintras. (I löpsedlarna hette det väl storm, men det är ju bara fånigt, så mycket blåste det inte.)

2204216238_84d418d691_o.jpg

• ola-h

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 06:39

Lite kul hur vågen peakar just bakom seglaren för at garantera att det blir över mast.

Men det är en grymt snygg bild.

• ola_p

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 06:41

Ja, och det var nog dessutom dagens största våg. Gubbe+ skulle väl beskriva vågstorleken ganska väl den dagen.

• kinabalu

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 08:08

Kommer ihåg en bildserie från tidningen ”Surfsport” nångång på 80-talet (shit vad man låter gammal nu…) med några som seglade Torö i monstervågor. Kommer fortfarande ihåg att en av killarna hette Binge Eliasson.

Dom där bilderna var det grymmaste jag sett, riktiga höghus som rullade in… tyckte jag då…

Har funderat på hur stort det egentligen va. Som liten grabb tyckte man ju det blev STORT i skanssundet när det brallade på. Skulle man bara bläddra förbi bilderna idag med en gäspning eller var det verkligen så stort som jag kom ihåg.

Någon som kommer ihåg dom här bilderna?

• fnassel

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 08:32

@Kinabalu 489280 wrote:

Kommer ihåg en bildserie från tidningen ”Surfsport” nångång på 80-talet (shit vad man låter gammal nu…) med några som seglade Torö i monstervågor. Kommer fortfarande ihåg att en av killarna hette Binge Eliasson.

Dom där bilderna var det grymmaste jag sett, riktiga höghus som rullade in… tyckte jag då…

Har funderat på hur stort det egentligen va. Som liten grabb tyckte man ju det blev STORT i skanssundet när det brallade på. Skulle man bara bläddra förbi bilderna idag med en gäspning eller var det verkligen så stort som jag kom ihåg.

Någon som kommer ihåg dom här bilderna?

Jodå,

Som gammal gubbe kommer man klart ihåg dessa!
    Tror till och med att jag har tidningen kvar i källaren.
    Har jag inte fel så var de vågorna väl i klass med vågen ovan!

• kinabalu

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 10:52

@Fnassel 489291 wrote:

Jodå,

Som gammal gubbe kommer man klart ihåg dessa!
    Tror till och med att jag har tidningen kvar i källaren.
    Har jag inte fel så var de vågorna väl i klass med vågen ovan!

Har du tid å lust kan du väl scanna in dom och lägga upp dom här. Jäkligt nyfiken på hur stort det egentligen var.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågrekord, fråga?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.