Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vågrida med freestyle ?
-
vågrida med freestyle ?
Publicerad av anonym-anvandare på 30 mars, 2002 vid 14:07Går det att vågrida med en freestyle eller har den för lite
scoop, blir den bågstyrig eller dyker med nosen.
Har ju sett freestyle brädor som de seglar med i små vågor
tex i sotavento tävlingen, men är det customs.
Finns det sådana produktions freestyle, en sån skulle jag vilja ha.
Tacksam för svar.anonym-anvandare svarade 23 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
visst går det att köra våg med freestyle brädor. Så klart blir det då små vågor. Inget hookipa. Var själva flera gånger ut med freestyle grejerna i 1-1.5 mtr brytt. Det fungar hur bar som helst. Förra året med S-4 i ljunghusen, overpowered 6.2 och Mackan var helt förvånad över hur bra det fungade med hans freestyle bräda (RRD) medan jag med score V111 och 7.0 var lite väll överriggat.
sen på soul-wave i klittmöller körde vi en eftermiddag med 6.2-5.7 och freestyle brädor på 1.5 mtr cleane break och side-off vind. Hur bra som helst. Tänk bara på att man inte kan svänga lika snabb som en vågis, bottom turnen blir längre, du behöver mer tid att träffa läppen etc. Det är viktig att tänka på innan man blir spolat pga en ”långsam” cutback men ändå kraftfull våg
-
Kul då kanske man införskaffar en freestaijl, om det går att
ha som nybörjarvågis. -
Du kanske skulle ha en Freestyle/wave bräda typ Mistral wavescore eller liknande, såvida du inte skall ha en stor freestyle typ 100l eller mer.
En annan grej är det är ganska stor skillnad på vilken fena man använder.
Jag har själv en Wavescore 88:a som jag använder med en 26:a freestyle fena
och en 24:a wave.Lycka till med valet.
Johan
-
Living red vågor som besatt med sin Maxxride 60 DRT i tveksam 5,9-vind i vintras. Jag väntar med spänning på min 64,5:a.
-
Jag har en wavescore 88 och jag kan säga att den funkar grymt bra i de vågor jag har testat den med 1.5 – 2 meter.
Jag tror att de flesta wave/freestyle hybrider som olikla märken gör funkar hur bra som helst till lättvindswave/nybörjar vågis. Tillexempel starboard freesex 86-96, Jp freestylewave eller mauiproject. -
Bump and Jump vågåkning går förståss bra, men riktig vågridning funkar inte så bra. Det har varit en hel del ”photo shoots” här på Maui och det är otroligt hur stelt det ser ut när vågripparna skickas ut på Hookipa på freestylebrädorna. Givetvis får de sväng på prylarna, men det krävs mycket kraft och gammalt klassiskt bakfotstryck med vrid i bottensvängen. Fart och skär försvinner nästan helt.
Givetvis finns en hel del kompromisser mellan rena vågisar och rena freestyle.
-
Jag har en Wave Score v88 ’00 till salu.
5.700kr inkl 2fenor och boardbag!070-3759388
08-300664/Christian
-
Jag vet inte hur van du är i vågorna, men min erfarenhet stöder Ola H:s resonemang. Har själv en riktigt fet vågis, men trots detta så när jag skaffade en stor FS så blev jag förvånad över hur dåligt den gick att svänga med och brädan liksom sög fast i brädkanterna när jag var på och i vågen. Hopp, planing och trick det är nog det som FS-bräderna är till för. Vill du verkligen köra i vågor så ska du köpa en riktigt stor våg bräda i stället. Men ska du ha brädan som bump o jump då kanske du ska ha en FS.
En bra kompromissbräda är bara en bra kompromiss för övrigt behöver det inte vara, och är ofta inte, något skärskilt bra med den.
-
Skall man surfa onchoresegling med choppigt vatten så är enaste fördelen med freestylebrädan att du kommer lättare igenom skvalpiga våger initialt (planar lättare), resten blir nackdelar.
jj -
Jag surfar inte själv freestyle, men det är fullt av ”freestylare” i Habo som jag kan jamnföra mig med.
En stor vågbräda vill sannolikt plana lite senare än en freestylebräda.
Köp ev en Mistral Wave Score 88 om du är osäker. Jag har surfkompissar som seglar med den och är mycket nöjda.
JJ. -
Den ultimata produktions wave/freestylen är nog RRD TTwave som förövrigt går att segla med 4.2 till 6.9.
Tunn bräda men tunna kanter (om man jämför andra liknande brädor). Leta reda på en sådan! -
Jag hade med mig min mauiproject-style-small till klittmöller och körde 4,7-6,0 och det funkade bra tycker jag. Man får ju mer höjd och mer popp enn en ren vågis. Den är bra som enda mindre bräda. Annars är säkert naish wavequest bra som ända wave-mindrefreestyle, funderar på den sjelv.
Men vad vet jag?
Logga in för att svara.