Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågseglare, någon som kör…

• Vågseglare, någon som kör…

Publicerad av anonym-anvandare på 18 juli, 2003 vid 07:38

Naish Wave Comp 8´2 eller 8´3. 02 eller 03
    Vad tycker ni om dessa? Skillnader? Känsla? Generellt? mm
    Vill köra i hårdvind med max 4,6kvm Session (Naish)

/Henrik

emi svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

Gäst
    18 juli, 2003 vid 07:52

Har en NaishCompWave8.3 -02
    Men har ingen annan att jämnföra med bland deras produkter endast med min andra bräda som är större.

Men det måste väll bero lite på din vikt vilken du bör välja o vart du kommer spendera dina seglingsdagar.
    Jag väger runt 60-65kg o har kört 4.0-5.3 på 8.3:An
    Känner att jag skulle kunna ha en mindre variant när det blåser -4.5
    Är ingen erfaren vågseglare för den delen heller, men det går att göra skarpa svängar me den wink.gif
    För mig är det en bräda som jag kommer ha lång tid framöver…(om den inte pajar då)
    Men det finns nog någon mera rutunerad seglare som har några grymma ord att säga om den.
    Tror inte du blir besviken oavsett vilken du handlar..men din vikt o vart du skall segla avgör nog vilken bräda du bör välja.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juli, 2003 vid 08:08

Väger ca 75kg och tänkte köra Åsa (stenudden) eller liknande, när det tutar i.

/H

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    18 juli, 2003 vid 15:01

inte många rådande tips dö wink.gif

Har inte själv kört i Åsa än.
    Dem vågigaste ställena jag varit på är ju Apel o Lejet.

Men 8.3:an lär du inte bli besviken på!
    D vägde ju 75kg sa du o ville köra 4.6? som största eller hur va det.. O då har du ju gut drag i grejerna.
    Sedan om/när det slappar lite i grejerna kanske du skulle behöva lite större för att få en rolig dag, din vikt 75kg, + blöt våtdräkt o rigg blir ju några extra kilon som brädan skall bära.
    Men har du grymt drag i sakerna bör det bog inte vara några problem.
    Den e ju grymt lös under tassarna o har en jäkla good look desutom..tycker jag cool.gif
    Kanske 8.4:an skulle vart något? den e ju på 78 liter.
    Kom på att jag har aldrig kört på en bräda med mindre volym än vad min vikt i kg är..som då är 60-65kg..
    8.3:an för mig har jag ändå lite volym att spela på, å den e perfekt! men som jag sa tidigare så tror jag att jag hade fixat en mindre brädan när det blåser groda..
    Så jag vet inte längre..men 8.4:an blir säkert perf för dig?

8.3 eller 8.4:an??
    Vet ju inte heller hur grym du är på att surfa, om du haft liten bräda innan osv.
    Men e du säker på jippa o slå har go balans o känner dig almänt säker på va du gör så blir nog 8.3:an snäppet vassar under fötterna.

hade varit kul o höra va någon annan tycker..det behöver j inte just vara en som har en Naish, tror många brädor med samma volym borde ha någon likhet i vattnet när det gäller vikten på gubben o volymen på brädan..
    o vad som igentligen funkar bäst för 75 kilo.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juli, 2003 vid 16:09

tjena!
    ska man ha en hårdvinds vågis att köra typ 5,3-3.7 och väger ca 75 kg så skull ejag rekommendera en bräda med samma volym som du har kilo. Annars blir brädan alldeles förstor när det blåser 4.2.

Surf is not a sport, it’a just a way of living

• endy

Medlem
    18 juli, 2003 vid 16:35

Man kan nog gå ner mer i storlek, när det brallar i behöver man ingen flytboj, då är det bättre med en vattenskida!
    Själv kör jag 82kg/78 liter och det går bra, iofs är jag ingen newbie, jag använder en 24 fena till 5,7 och 21 till de mindre seglen!

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juli, 2003 vid 17:44

Väger 75 och kör 68 liter vågis, perfekt för 4,5 och neråt….

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juli, 2003 vid 18:30

comeback av en gammal surfstjärna!?
    ingen erfarenhet av naish brädan men alla brädor är kortare och bredare nuförtiden.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2003 vid 05:35

Min stjärna har aldrig slocknat, älskar havet och vågor som aldrig förr. Måste ha prylar för de riktigt blåsiga dagarna då kite funkar mindre bra.

/H

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2003 vid 07:57

Tack för svaren och resonemangen, har inte hängt med riktigt de senaste åren. Det blev en Naish 8´2´´Wave Competition och Session 4,2 och 4,6. Längtar till riktigt blåsiga dagar nu… 🙂

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2003 vid 09:58

Välkommen tillbaka till Stenudden Henrik i år har jag kört en riktigt bra dag där. Det var dagen innan midsommarafton.
    Vill bara varna dig att antalet sköldpaddor (vågsurfare) har ökat lavinartat så jag hoppas din nya Naishbräda har ”VASSA” kanter. Hi,Hi!!

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2003 vid 12:49

Lets rip it up!!!

• adde

Medlem
    24 juli, 2003 vid 06:59

Fahlen, du som är bundis med megascene, kan du inte sparka lite på dem så det blir lite uppdateringar på hemsidan? De har fortfarande bara info om 2002:orna medans det redan dyker upp 2004:or runt om i världen… Likadant med MegMax hemsida.

Internationellt sett är Naish procentuellt set mycket större än i sverige. Kanske kan man dra lite nytta av de internationella framgångarna (ffa Kauli Seadi och Konan Lang) samt nationellt (Kruse). Megascene gör en massa kul prylar (wake och kite bla) men det känns som om vindsurfingen kommer i skuggan (ffa av kite).

Jag VET att webkompetensen finns (sidan om megakiteshowdown var grym), och nätet är väl det enklaste och billigaste sättet att profilera sig idag?

Nu när vindsurfingen återerövrat (nåja…) dig så håller vi tummarna smile.gif

För egen del så kör jag på NaishSails (just nu Session och Boxer) och gillar dem oerhört mycket….

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    24 juli, 2003 vid 10:16

Adde, uppdateringen på http://www.megascene.nu görs i vinter, och då till 2004-prylarna. Ola vet om det men har en himla massa att göra… tyvärr. När det gäller Megmax så verkar det som dom inte prioriterar sin site alls, vet inte så mycke om Megmax.

/H

ps: Satan va lätt brädan é… hoppas den håller…

• emi

Medlem
    22 mars, 2004 vid 11:33

Fahlen!

Vi är en butik och driver en webshop. dvs. ingen info site.
    Då vi ännu inte har några 04 prylar i lager så ligger dem inte med i webshopen.

//Emil, Megmax

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications