Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av bräda?

• Val av bräda?

Publicerad av mattias1 på 30 september, 2009 vid 19:23

Jag har efter de senaste surftillfällena beslutat att köpa en ny bräda då den jag har idag är lite för stor då det börjar bralla på en del…

Jag har idag en 150 liters Mistral-bräda och funderar på en ny i storleksordningen 110-120 liter.

De jag sneglat en del på är JP X-Cite ride 120 liters samt Fanatic Hawk 108 l.
    Även JP:s modell Super Sport 118 men den kanske är för race-aktig för en som inte grejar gipparna samt knappt vattenstarterna… Men och andra siadn vill jag ha en bräda man även vill använda vid eventuell utveckling av kunskaperna…

Jag vill ha en bräda där jag inte sjunker till botten vid dragning av riggen i vertikal position. Är en 110 liters för liten för det? Jag väger 82 kg.

Jag tänker även satsa på en mindre rigg än de jag har idag = 7,9 samt 6,2. Tror runt 5,5 kan vara lämpligt?!

Supertacksam för bra förslag på lämpligt val samt om det finns andra passande alternativ.

Har även kikat på Surfspots AHD Fury 110/120 liter bräda.

claes6 svarade 16 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • pgvirtual

Medlem
    30 september, 2009 vid 20:12

Det beror väl litet på om du tänker behålla din stora Mistral, eller om du bara kommer att ha en bräda. Då måste den ju bära 7.9 seglet…

Man kan väl säga att 40 plusliter ger en bräda som är lätt och bekväm att dra rigg på. Medan 30 plusliter, som i en 110 liters bräda, nog leder till våta fötter under upphalningen.

Alla brädorna du nämner är goda kandidater. Det är svårt att ge någon absolut rekommendation…

• booman

Medlem
    30 september, 2009 vid 20:23

Tjena! Du är i ungefär samma sits som jag med andra ord!

Jag har en 125L F2 Stoke som jag lätt drar rigg på, även en tung rigg på 9,0. Brädans segelrek. är upp till 8,5m2
    Jag väger 90 KG.

Hade en gammal Bic Hard rock på 110 L för länge sedan som jag också kunde dra rigg på, dock lite besvärligare.

Jag har tänkt att satsa på AHD Fury 110. Tror det blir en kalasbräda för mig!
    Får den nu på fredag.
    Tror att det blir ganska lätt att dra rigg även på den, då den har helt annan shape och volymfördelning (bredare o kortare) än tex Bic’en ovan.
    (Ja, Jag vet, Bic’en är en urusel jämförelse)

De andra brädorna du nämnt är ju kalas de också, men jag tror du kan gå på de mindre storlekarna. Visst kommer du att bli blöt om fötterna, det blir jag även på min 125-litare

Man brukar ju säga att man behöver ca 30L över sin vikt för att någorlunda lätt kunna dra rigg och segla utan att plana. Då räcker ju 110L ganska bra för din del. (Edit: PgVirtual kom före där)

Lycka till:smile:

//BooMan

• bicless

Medlem
    30 september, 2009 vid 20:26

Hej

Jag kan en del om fury för jag har både 110 och 120. Du kan dra rigg på båda men 110 är ju lite vingligare. Båda är väldigt breda men bredden sitter rätt långt fram för att ge tidig planing så inte bred i tailen så du kan inte kliva iväg allt för mycket om du skall dra rigg på 110:an.

Styrkor: Otroligt lättkörd och snabb med grymt tidig planing. Mycken enklare köra chopp än nästan alla andra fartioreinterade freerides. Vi har haft en del amatörrace i viken med denna inblandad och man kör i praktiken rätt ofta snabbast på denna då den har rätt mycket rocker i kombination med speedig bottenform och därmed blir enklare att köra bump and jump. Mycket action och kul segling med snabb och direkt respons i svängar.

Svagheter: Smala relativt tunna rails gör brädan känsligare för att man står fel. Tunn tail ger lite sämre flytkraft och stabilitet om man gör långsamma gippar vilket du ju lär göra i början. Du får nöta lite extra helt enkelt.

Om du vill ha ännu mer förlåtande bräda kan jag tipsa om fast forward 117. Kanonkul superallrounder, det går till och med vågrida ovanligt bra med den för att vara freeride. Den funkar också köra extremt överriggad då den har så runda snälla rails och i stort sätt är omöjligt att få att krånga. Superlättjippad, även långsamma jippar sitter lätt. Enda svagheten är att den inte har lika snabb respons och kan kännas lite för snäll och onervös.

Kort om de andra som jag också seglat, dock betydligt mindre, oftast bara vid en dags hyra förutom x-cite jag hade en halv säsong.

X-cite ride är grymt lättjippad. Dock rätt långsam (för mig) och inte så direkt. Hederlig trygg volvo V70.

Eagle bra allrounder, inga svagheter jag kan komma på. Men sticker inte ut med någon speciell egenskap heller. Funkar i den mesta och för de flesta.

JP supersport. Speedigare än de flesta andra freerace. Mycket fartpotential men kräver mycket av seglaren och svår att segla i chopp. Tycker den är olämplig om man inte spetsat in sig på just fart och är medveten om att man får betala ett pris för farten i form av blod, svett och lite tårar.

• claes6

Medlem
    1 oktober, 2009 vid 07:34

Precis som PGVirtual säger, beror det väl en del på om du ska behålla Mistralen, eller inte. Det är ju lite mer än stabiliteten som förändras.

Men först och främst: var inte rädd för att gå ner i storlek! Jag har köpte en 110l, för ett tag sedan och skillnaden mot en större bräda är marginell stabilitetsmässigt. Men surfmässigt är skillnaden stor. Det är lite vingligare på en mindre bräda, men det vänjer du dig vid väldigt fort. Dra rigg funkar utmärkt, även i hög sjö, även om jag föredrar vattenstarter. Surfmässigt kommer det att hända mycket – du utvecklas fort på en mindre bräda. Enklast kan man väl sammanfatta det som att helt plötsligt surfar du, inte bara åker med. Den mindre brädan reagerar snabbare, stancen blir viktigare, tyngdfördelning etc etc. Kort sagt – det är f-n så mycket roligare!

Men med en mindre bräda behöver du också mer vind. Att gå ut i 4-5 m/s med stort segel är inte alls lika behagligt som med en större bräda. Och en mindre bräda är också känsligare för att du håller dig inom de rekommenderade segelstorlekarna Köper du en 110l kommer du förmodligen att kunna använda dina större segel, men du borde absolut komplettera med nånting runt 5 kvm. Det är en bra stl i de vindar du helst kommer att vilja segla i med en mindre bräda. Då kommer du att ha riktigt kul.

Seglade själv en x-cite ride 110l på Rhodos i somras, men den bräda jag sedan köpte var en Fanatic Eagle. Båda är kanon, och det är väl mest tycke och smak + pris som får avgöra. Skulle avråda från en speed/slalombräda, precis som bicless är inne på. Har inte kört någon själv, men hört folk som slitit sitt hår när de inte riktigt varit på nivån för att hantera dem.

Lycka Till!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications