Hej
Jag kan en del om fury för jag har både 110 och 120. Du kan dra rigg på båda men 110 är ju lite vingligare. Båda är väldigt breda men bredden sitter rätt långt fram för att ge tidig planing så inte bred i tailen så du kan inte kliva iväg allt för mycket om du skall dra rigg på 110:an.
Styrkor: Otroligt lättkörd och snabb med grymt tidig planing. Mycken enklare köra chopp än nästan alla andra fartioreinterade freerides. Vi har haft en del amatörrace i viken med denna inblandad och man kör i praktiken rätt ofta snabbast på denna då den har rätt mycket rocker i kombination med speedig bottenform och därmed blir enklare att köra bump and jump. Mycket action och kul segling med snabb och direkt respons i svängar.
Svagheter: Smala relativt tunna rails gör brädan känsligare för att man står fel. Tunn tail ger lite sämre flytkraft och stabilitet om man gör långsamma gippar vilket du ju lär göra i början. Du får nöta lite extra helt enkelt.
Om du vill ha ännu mer förlåtande bräda kan jag tipsa om fast forward 117. Kanonkul superallrounder, det går till och med vågrida ovanligt bra med den för att vara freeride. Den funkar också köra extremt överriggad då den har så runda snälla rails och i stort sätt är omöjligt att få att krånga. Superlättjippad, även långsamma jippar sitter lätt. Enda svagheten är att den inte har lika snabb respons och kan kännas lite för snäll och onervös.
Kort om de andra som jag också seglat, dock betydligt mindre, oftast bara vid en dags hyra förutom x-cite jag hade en halv säsong.
X-cite ride är grymt lättjippad. Dock rätt långsam (för mig) och inte så direkt. Hederlig trygg volvo V70.
Eagle bra allrounder, inga svagheter jag kan komma på. Men sticker inte ut med någon speciell egenskap heller. Funkar i den mesta och för de flesta.
JP supersport. Speedigare än de flesta andra freerace. Mycket fartpotential men kräver mycket av seglaren och svår att segla i chopp. Tycker den är olämplig om man inte spetsat in sig på just fart och är medveten om att man får betala ett pris för farten i form av blod, svett och lite tårar.