Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av första vågbräda…

• Val av första vågbräda…

Publicerad av jks på 7 september, 2006 vid 08:39

Det börjar bli dags att gå ned i storlek… Kör fn på 104 liter men börjar sukta efter nåt mindre för att börja testa lite vågor. Vad ska jag köpa??

Gamla stuket på vågbräda eller är det bättre att satsa på stubbies?

Väger 75kg, volym 75-80liter?? Har kikat på Tabous o de verkar fina…

Upplys mig!

/jeppe

dr-masse svarade 18 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • the_novice

Medlem
    7 september, 2006 vid 08:47

Jag kör helst stubbie men skulle nog rekommendera en traditionell bräda som första bräda. I början handlar det ju mest om att kunna ta sig ut enkelt och dra av lite goa hopp och där tycker jag en traditionell shape passar bättre. För vågridning däremot är en stubbie klockren, särskilt i våra sega vågor, men det kommer väl lite senare i utvecklingen…

• lars_k

Medlem
    7 september, 2006 vid 09:01

Köp en Tabou Da Curve 79. Om du nu gillar Tabou. Lär vara lättkörd och lättplanad. Håller med om att en klassisk är bäst som 1:a vågis: snabbare, lugnare gång i chopp och nästan lika lättplanad (beroende på rocker och bredd…). Jfrt stubby alltså.
    Stubbyn har dock stora fördelar när det är dax att rida våra segvågor, dock är vågridning inte det man brukar börja med utan man bränner mest hit och dit och hoppar.

• basse

Medlem
    7 september, 2006 vid 09:28

Köp min JP RWW 83’a -05. 🙂
    Mera lätt körd vågis får du leta efter. Planar upp mycket tidigt och du kommer kunna stå och guppa utan problem. Jämfört med en klassisk så tycker jag det är mycket lättare att guppa på en stubby men man lär sig efter ett tag förståss. Funkar utmärkt även som hårdvindsfreestyle. Jag tycker inte den är särskilt orolig och det är lugnt att hoppa. Varför vänta med att börja rida ordentligt och ha så kul som möjligt på vågen?? Den är verkligen grym i våra förhållanden.

Du finner den under säljes naturligtvis.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2006 vid 12:46

Några frågor:
    1. Vilken (typ av) bräda kör du nu?¨
    2. Planerar du behålla din nuvarande bräda?
    3. Vilka vågförhållanden tror du att du kommer stötta på?

De tre valen som finns är väl traditionell vågis, freestylevågis eller stubbie. Trads är relativt lika mellan olika märken. Tabou som du kollat på brukar anses lättseglad och nybörjarvänlig – säkert ett bra val. Freestylevågisar respektive stubbies kan vara rätt olika. JP:s RWW ligger lite mitt emellan de snabba freestylevågisarna och de svängiga stubbiebrädorna. Säkert också ett utmärkt val.

Man kan gå in och analysera allt detta jättemycket, men när det gäller val av vågis så spelar personliga preferenser och stil rätt mycket in. Det finns massor med olika egenskaper och karakteristika som man kan få mer eller mindre av genom att välja olika brädor. Olika brädor och olika storlekar av brädor har också olika användningsområden map segelstorlek och vågförhållanden. Innan man kört så mycket våg vet man dock oftast inte vad man vill ha. Det är viktigare att komma ut och köra i vågorna än att tillbringa massor med tid att fundera på brädvalet.

Dock håller jag med Basse om att det är lika bra att börja leka och rida på vågen direkt. Det lär dock gå bra med båda de nämnda brädorna (och massor med andra).

Om du svarar på frågorna ovan och sedan frågar om specifika brädor så finns det troligen folk här som kan säga bu eller bä. Det hela är lite för komplicerat för att man bara rent generellt skall kunna ge ett ”rätt svar”.

• lars_k

Medlem
    7 september, 2006 vid 13:37

Håller med Ola. Bara köp en vågis, nästan vilken som helst i lämplig storlek. Ut och kör, testa polarnas brädor. Så småningom börjar du komma underfund med vilken typ av vågbräda som passar dej och vad du vill göra på vattnet.
    DET kommer att avgöra om du sedan köper en klassisk, stubby, freewave, freestylewave eller vad nästa fantastiska trend-koncept kommer att heta.
    Köper du dock en klassisk shape finns det jätteutbud begagnat till bra pris och du får en ”tidlös” design som funkar de bra dagarna och på utlandsresan.

• surfjohan

Medlem
    7 september, 2006 vid 13:43

Köp en naish hybrid 85 liters. Grymt rolig bräda, känns mycket lätt och snabb och svänger som en dröm. Sedan får man in den i en vanlig medelliten bil också 🙂 kolla in review på: http://www.boardseekermag.com/equipment_reviews/equipment/naish_hybrid_05.htm

• jakob_s

Medlem
    7 september, 2006 vid 13:53

JKS, Ska ni surfa Umeå i höst eller ?
    Isf kan du ha ett kuligt alternativ i min 05 freewave hybrid..

Den har gått typ 10 repor i planing på Lillskärsudden… den är som ny !
    Säljes pga att jag måste jag ha en lite större vågbräda..(väger 90kg)

Ses på vattnet.

• mag

Medlem
    8 september, 2006 vid 07:42

Ska du köpa nytt, köp freestylewave kring 85 liter eller kortbred bräda på 75-80. Ta hellre några liter extra så du får fler segligsdagar och enklare med allt.

Men begagnat kring 85 liter är inte fel det heller. Tabou är otroligt omtyckta brädor bland seglare och tester i tidningar de sista 5 åren. Enkla att segla och roliga. Och ofta lite billigare.

/Magnus

• dr-masse

Medlem
    8 september, 2006 vid 09:04

Sorry, men jag är nog rätt tveksam till en Naish Hybrid 85 är som första vågis. Lite mer längd och den stabilitet det ger kommer tacksamt tas emot av någon som skall börja köra lite waves…

Men ni som har kört brädan kanske har andra synpunkter?

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av första vågbräda…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.