Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av förstaskärm.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 januari, 2003 vid 01:53

Hmm, foil el Inflat, fan gå lös på en Inflat det e lika bra dom e nog lite bättre endå, har testat en hel del foil och kör VARJE dag på inflato kites här i cabarete, om du vill ha lite gött häng så kan du testa Flysurfer Psycho men vill du ha en stabil och inte kollapsbar kite så köp en inflat. typ vilket märke helst bara det är 2003…Psychon e rätt kraftfull men mer en extrem kite än en frendly beginner kite…

ha det gött i kylan
    Hilsen Pilsen
    Hugo

• kitelife

Medlem
    2 januari, 2003 vid 09:10

Eller 02 duger oxå adeles utmärkt, det är 01:orna du ska va försiktig med….

• anonym-anvandare

Medlem
    2 januari, 2003 vid 14:35

Jag kör med en 8.4 kvm ARC från 2001 (6.0 projicerad yta), och är hyfsat nöjd, eftersom jag har en stor bräda. Men jag ska byta upp mig till större. Antingen 13 eller 15 tror jag…
    En av de saker som hände från 2001 till 2002 var att drakarna fick mer depower (vad man nu ska kalla det på svenska), så med nyare drakar kan man klara en storlek större.
    Detta gäller i alla fall G-ARC, och jag tror det gäller de flesta uppblåsbara också.
    Sedan måste jag säga att just på Haga, så har uppblåsbara en fördel för nybörjare särskilt. Haga har väldigt liten strand, så om man är nybörjare och inte vill hänga upp sin drake de en ståtlig svensk fura, så tycker jag nog man ska starta ut i vattnet. (Det brukar jag göra på Haga) Om man då inte har full koll på sina saker och får upp draken med en gång, så kan det kanske bli jobbigt.

För att du inte ska ta mina råd som nån absolut sanning direkt från profetens mun, så ska jag kanske säga att jag är rätt mycket nybörjare själv än så länge.
    Anledningen till att jag gillar ARC-idén är att jag tycker foil-vingar borde vara bättre, och att jag sett en gammal hederlig foil (windtools mosquito eller liknande) som åkte i drickat när det var lite sjögräs som låg och drev i ytan. En sådan foil har duktigt många linor att samla sjögräs med.

Å andra sidan har det plöjts ner en jävla massa mer pengar i R&D kring den uppblåsbara draktypen, och båda typerna har sina klara fördelar (jag kör lite på Naish ARX också).
    Till sommaren hoppas jag kunna bilda mig en mer bestämd uppfattning. 😉

/Rasmus

• lelle

Medlem
    2 januari, 2003 vid 18:37

äh, alla har sin egen uppfattning, om jag var du och skulle välja mellan en LEI eller foil skulle jag i alla fall försöka få möjlighet att prova lite olika drakar, både foil och inflate, och om det nu inte är möjligt så ta reda på så mycket om de olika kitesen och köp det som du själv tycker känns bäst, då blir du säkert nöjd, men som många ovan har skrivit så blir du nog antagligen nöjd med det mesta från -02 eller -03 oberoende foil eller inflate så länge du inte köper än alltför extrem drake.
    Bara mina åsikter,
    //Lennart smile.gif

• psycho_se

Medlem
    3 januari, 2003 vid 00:45

Glöm inte nu att det finns en ny foil från flysurfer som slår det mesta grin.gif grin.gif 12.5 är bra storlek i normala vindar tongue.gif

• nilsson

Medlem
    3 januari, 2003 vid 22:41

En bild på en Inf.Kite(Reklam) F.one magic, men se gärna mer på http://www.skid.nu denna drake med en explorer bräda kommer att finnas som paket from slutet på Januari//Mvh Bengt http://www.skid.nu

• nilsson

Medlem
    3 januari, 2003 vid 22:46

Explorer//Bengt http://www.skid.nu

• kitelife

Medlem
    4 januari, 2003 vid 11:20

Tjena, jag hade nog köpt en lätt beggad första skärm eftersom man lätt kör ner dom i både det ena och det andra i börgan….
    Ett tipps är att vänta till mars april, jag vet att det kommer att säljas ut en del nya och beg skärmar då 🙂 typ FS och Hydro 9 (kitepower), SS fuel -02 (L:A surf) mm. till mycket förmånliga priser…

Ett annat tips är att satsa på Fuel-02 dom håller mycket hög kvalitet på matrial och uppbygnad och har en härlig balans mellan högprestanda och stabilitet…Vi har själva hårdkört Fuel’n under sessongen 02 och dom är fortfarande i nästan perfekt skick efter en hel sessong av kiteskola och allmän misshandel…
    Dessutom är draken så stabil och lättkörd att en nybörjare klarar den… för att senare (efterhand som man lär sig trixen) ”trolla” fram prestandan som krävs för att vinna tex. SM (om du har vad som krävs :-). Även tillbehören (bom linor) är välgjorda och håller hög standard (kolfiber bom i lagom längd) och en (inte bäst) men iaf fungerande leash följer med i paketet.

Allt detta IMHO, hoppas det hjälpte…

Ps. om du tittar under säljer här på steffo så har Anders (L:A surf) en liten utförsäljning av just denna drake med bräda till ett mycket fördelaktigt pris 🙂 men var snabb för efterfrågan är stor. Ds.

IMHO ett mycket bra val i kitedjungeln…

• anonym-anvandare

Medlem
    4 januari, 2003 vid 23:17

Vad väldig ni har blivit kräsna!! grin.gif grin.gif
    Jag kör fortfarande med mitt C-Quad som har nu några år på nacken blush.gif Funkar skitbra både på land och snö shocked.gif(((fast man får ju alt undvika att droppa den i vattnet laugh.gif)))

• kitelife

Medlem
    5 januari, 2003 vid 09:32

Tjena, jag har oxå en polare som kör på C-quad fortfarande (buggy på land) och trots att andra polare har värsta modellern högprestanda ia alla storlekar och häftigare (större) buggys så har dom frtfarande problem med honom grin.gif (AJ AJ AJ)

Om man kan C-quad’n riktigt bra är det en j#*ligt snabb drake (även om den är tråkig och ha och göra med när den inte är i luften) Vattten kännns som om man kan glömma eftersom den är svår att starta redan på land…

• anonym-anvandare

Medlem
    5 januari, 2003 vid 20:22

Känner igen det här alldeles för bra!!! grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif

• airsurfkille

Medlem
    7 januari, 2003 vid 03:22

Halloj folks cool.gif
    Jag tycker att ni ska titta särskilt noga på den nya kite från Peter Lynn, G-Arc. tyvärr finns det inte så mycke info om de på webben än men det info jag har hittat talat mycke varmt om den kiten som kombinerar det bästa av 2 världar.
    Frågan bara om man kan köpa den i Sverige till våren confused.gif Är det kanske någon som vet?
    9.jpg
    G-Arc video

• hilman

Medlem
    7 januari, 2003 vid 08:42

Som Rasmus skrev så finns det ju väldigt lite strand på Haga, så att kunna launcha kiten i vatten är nog ett måste.

Är det svårt att launcha en foil i vatten själv? Måste man ha hjälp? Man kanske kan fylla den lite med luft innan man traskar ut i vattnet, eller är det farligt?

Jag kommer förmodligen att köra mycket själv, så om inflatos är lättare/säkrare att fixa med när man är ensam så kanske det är att föredra?

Kan man launcha en ARC från vattnet utan assistans?

Mvh

//Henrik

• anonym-anvandare

Medlem
    7 januari, 2003 vid 17:10

Jag tror inte jag har försökt launcha ensam direkt från vattnet, men går det inte allt för stora vågor, så tycker jag inte det borde vara några problem. Man ska alltid fylla en foil så mycket som möjligt innan man skickar upp den. (Med ARC:en görs det genom att hålla upp den i vinden någon minut.)

Jag har kraschat både med min ARC och med en Naish ARX ett antal gånger, och oftast går det snabbare och enklare att relauncha ARC:en.

Enda kruxet jag kan tänka mig är väl att med en ARC har man nog sällan mer än 15-30 minuter på sig (om man inte kör i plattvatten). För om det går lite vågor, så skvätter det då och då inte lite vatten genom luftintagen, och till slut blir den för tung för att lyfta. (Nej, den sjunker inte, ifall nån undrar).
    Om du inte har allt för bråttom att beställa, så kan du ju testa min när vattnet går att uthärda igen. (Fast min är ju rätt mycket sämre än en G-ARC)

Jag tror ändå det bästa tipset är det som KiteLife skrev tidigare i tråden: Köp nåt begagnat (dvs billigt). Du lär säkert ändå vilja byta när du blivit bättre, för då finns det ännu bättre drakar på marknaden, och den drake du lärt dig på kanske har fått ett par lagningar under inlärningsprocessen.

/Rasmus

PS. Jag är också nyfiken på om G-ARC:en kommer finnas tillgänglig till våren. Vad säger kitepower? Ni har ju de tidigare ARC:arna…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av förstaskärm.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.