• Val av GPS

Publicerad av konstantin på 24 februari, 2007 vid 15:28

Tänkte köpa mig en gps att ha med mig ut på vattnet. Har lite funderingar om vad man ska köpa. Vad kör ni med?
    Finns det någon som kan rekommendera någon bra gps till ett bra pris? 😉

Hälsningar/ Konstantin

fredrik-ygge svarade 18 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • Knatte

Gäst
    24 februari, 2007 vid 15:36

@Konstantin 366690 wrote:

Tänkte köpa mig en gps att ha med mig ut på vattnet. Har lite funderingar om vad man ska köpa. Vad kör ni med?
    Finns det någon som kan rekommendera någon bra gps till ett bra pris? 😉

Hälsningar/ Konstantin

Använd sökfunktionen här på Surfzone, så hittar du många förslag på i tidigare trådar.
    I annat fall kan jag redan nu berätta vad du borde köpa :smirk: Garmin Foretrex 101 eller 201 om du pratar nytt. Garmin Gecko 201/301 varianten om du hittar något begagnat.

Om du skall lägga upp dina GPS-sessioner mer seriöst kika på denna tråden.
    http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=43137
    http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=39400

• konstantin

Medlem
    24 februari, 2007 vid 16:52

tack för tipset! en Garmin Foretrex 101 låter som ett bra alternativ.
    läste också länken gps reglerdär stod ju också en del intressant, skulle vara kul att börja lägga in sina tider etc på den siten är det http://www.gps-speedsurfing.com som ni gör det på då eller?

• Knatte

Gäst
    24 februari, 2007 vid 17:58

@Konstantin 366714 wrote:

tack för tipset! en Garmin Foretrex 101 låter som ett bra alternativ.
    läste också länken gps reglerdär stod ju också en del intressant, skulle vara kul att börja lägga in sina tider etc på den siten är det http://www.gps-speedsurfing.com som ni gör det på då eller?

Japp! Det finns många här på surfzone som matar in sina tider där 🙂 Jag har själv en Garmin 101 och är nöjd :tongue:

• konstantin

Medlem
    24 februari, 2007 vid 20:57

hur funkar den när man ska bestämma en sträcka från en plats till en annan.
    skriver man bara in en plats så visar gps:n ut den snabbaste vägen då eller?
    eller har jag fel?

• Knatte

Gäst
    24 februari, 2007 vid 22:28

@Konstantin 366761 wrote:

hur funkar den när man ska bestämma en sträcka från en plats till en annan.
    skriver man bara in en plats så visar gps:n ut den snabbaste vägen då eller?
    eller har jag fel?

Nä :tongue: Det fungerar inte alls som med bil-GPS-er, utan en marin variant jobbar med waypoints och rutter mm. I stort sett alla som använder GPS:en använder denna i efterhand.
    För att se plottad sträcka och olika hastigheter mm. Så att i förväg bestämma en sträcka är alldeles för meckigt i praktiken. Du har inte heller några inbyggda kartor i dessa små GPS:er.
    Se en sådan GPS som det pratas om här, som en avancerad cykeldator som berättar hur du har skött dig på vattnet :laugh:

• bjornen

Medlem
    26 februari, 2007 vid 13:35

Vilken GPS av garmin köper ni ? Har för mig att foretrex 101, 201 har slutat att tillverkas. Känns konstigt att köpa en ny som inte tillverkas längre. Behöver råd.

//Björn

• Knatte

Gäst
    26 februari, 2007 vid 17:19

@Bjornen 367007 wrote:

Vilken GPS av garmin köper ni ? Har för mig att foretrex 101, 201 har slutat att tillverkas. Känns konstigt att köpa en ny som inte tillverkas längre. Behöver råd.

//Björn

Ev. Garmin Edge, men denna är ju inte helt godkände enligt GSP.speedsurfing.com ännu. Så det kan ju bli problem om den blir underkänd och skall lägga in sessioner :blush:

Just är dessa godkända att användas:

2. GPS
    The next GPS units are allowed:

* Garmin Geko
    * Garmin Foretrex
    * Garmin Forerunner
    * Garmin Etrex Legend
    * Garmin Etrex Vista

The next GPS units are in a trial period from January 2007 till July 2007:

* Navi / Amaryllo
    * Velocitek
    * Garmin Edge

After that or sooner when possible these trial GPS will be allowed or discarded. When a GPS is discarded all sessions that have been posted with these GPS can be discarded. More info in section 6 of the Basic Rules.

Other GPS may be used, but if it is not possible to analyse the GPS track in a good way than the session may be invalidated. Problems have been reported with the following devices:

* Suunto M9/X9 (not possible to format trackdata to gpx)
    * Garmin Etrex (only AUTO setting)
    * Garmin 60 (number of trackpoints)
    * Fidelak system (not possible to format the trackdata to gpx)
    * Navman M300
    * FWRD GPS

• fredrik-ygge

Medlem
    27 februari, 2007 vid 10:15

Att Edge inte skulle bli godkänd är nog ändå extremt osannolikt. Kolla t.ex. vad Andrew Daff (som är ett mycket tungt namn) säger:

”Look at the smoothness of the graph of the Edge and Navi compared with the Foretrex. At a glance it is obvious which are better before you even get into the technical stuff. Game over!”

Känns kanske snarare sannolikare att Gecko och Fortrex modellerna någon gång i framtiden inte längre kommer att vara godkända.

Men, vad vet jag, det är bara mina gissningar.

• jaca

Medlem
    27 februari, 2007 vid 10:25

Hmmm…, läste ovan att Garmin Forerunner var godkänd?! Jag har en Forerunner 305 som jag trodde hade samma programvara som Foretrex har?! Men vad jag vet så har du inte alls samma möjlighet till att logga fartsessioner som man sedan kan ladda upp på GSP-speedsurfing.com?! Hur hänger det ihop? Ny programvara? Eller vad? Jag hade blivit jätteglad om jag kunde använda den GPS jag har?

• bjornen

Medlem
    27 februari, 2007 vid 12:14

Det lutar åt en edge 205, prismässigt verkar det vara som foretrex 201. Finns en modell med möjlighet att mäta pulsen (edge 305) men då skrämmer jag bara upp mig själv…;-)

• jester

Medlem
    27 februari, 2007 vid 13:42

Var det edgen som var lite klurig att sköta ute på vattnet? Går ju inte att söka i forumet över på gps-speedsurfing.com, så någon med bättre minne kanske kan upplysa oss?

• fredrik-ygge

Medlem
    27 februari, 2007 vid 13:48

Man kan ju söka på site:r via Google.

http://www.google.com/custom?domains=www.gps-speedsurfing.com&sitesearch=www.gps-speedsurfing.com

Har inte kollat resultatet i detta fall, men den hugade kan ju göra en test.

Edit: Har också något vagt minne av att samplingstid var 1s och att den därför åt upp minne snabbt och att det kunde bli problem att logga en längre surfdag. Värt att kolla innan köp kanske.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications