Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av mellanbräda

• Val av mellanbräda

Publicerad av anonym-anvandare på 14 augusti, 2004 vid 15:54

Vad är lämpligt val av mellanbräda? Väger 70kg. Jag har en 150l bräda och vill
    ha en lämplig bräda när det blåser lite mer. Min kunskapsnivå är följande, behärskar
    hängsele, planing, fotstroppar håller på att lära mig vattenstart.
    Jag är ute efter en bräda att åka ”fram och tillbaka med”. Min ambition är att lära
    mig fullfarts gippar på den på lite sikt.. Det innebär att den inte får vara för
    komplicerad att manövra. Jag har provat en 120l bräda och den kändes lite för stor.
    Största seglet som den ska kunna ta är ett 7.0. Då kan jag använda den ganska ofta
    i de förhållanden som Stockholms skärgård erbjuder.

anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jks

Medlem
    14 augusti, 2004 vid 16:36

tjena!
    jag kör på en 104 liters ahd maxxride. väger 5 kilo mer än du men för mig funkar den perfekt. mitt största segel är 7.2. kan väl känna att en större bräda hade varit lättare att lära sig gippa etc på men samtidigt klarar jag mig i lite hårdare vind med maxxride…
    lycka till!
    /jesper

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2004 vid 19:10

Hej,
    Du är inne på helt rätt tankar, dvs en bräda omkring de 100 liter är vad du skall ha. Har du väl full kontroll, vattenstart etc på 150 l så blir 120 l för stort. Håller med tidigare inlägg. AHD:n är intressant men det finns även mycket annat roligt. Vilket är din grej; freestyle, freeride, fram o tillbaka osv? Vill du köpa nytt eller beg? Hur ser det ut med vindar i din vik, konstant/byigt etc etc? Prata med någon erfaren seglare/handlare, skapa dig en uppfattning om vad som finns som fyller dina behov, kolla konfen eller köp nytt!
    Själv anser jag att möjligheten att ”dra rigg” även på en 100 liter är väsentlig eftersom vinden ibland viker sig helt oannonserat, Stockholms skärgård jaaaa! Med mina 82 kg har jag kommit fram till att det funkar bra med ca 105 liter och max 7.5 kvm, en segelstorlek som är mycket gångbar på ostkusten.
    Lycka till och mvh!

• karapp

Medlem
    14 augusti, 2004 vid 19:42

Kan rekomendera en mistral flow 276 (103liter) om du vill ha en billig slalom att gasa omkring med som mindre bräda.
    Annars är kanske en inte så extrem freestyle något, det finns ju en hel del som är ganska freeride betonade och så kan man ju hoppa å skutta lite när andan faller på…

• anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2004 vid 09:58

JKS, 150l brädan håller jag på att lära mig ”riktiga” gippar. Förhoppningsvis kommer
    det att hjälpa mig när jag fortsätter på en mindre bräda. Att lära sig sådana
    manövrar direkt på en liten bräda krävs talang.. Jag vet inte om du lärt dig på
    en stor eller liten bräda till en början.

Freeride är min gren.
    Är skillnaden mellan den här typen av brädor (runt 100l) mindre mellan begangnat (då menar
    jag en max c:a 4 år gammal begagnad bräda) och nytt. Min 150l har jag köpt ny och
    där har det hänt en del. Den är bred och
    lättplanad och när jag köpte den fanns det inte begagnade brädor med samma egenskaper
    ute på begagnad marknaden. Jag seglar i byiga vindar.

#238330 Vad har du för mått på din bräda? Känns det inte lite stort med ett 7.5 segel
    på en 105 lites. Vad har du för bräda? Hur många säsonger har du seglat?

Hur många m/s måste det blåsa för att du ska plana med din bräda med 7.5?

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications