Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av sele – igen

• Val av sele – igen

Publicerad av christian12345 på 10 oktober, 2007 vid 15:05

Gammalt favoritämne:

Jag brukade ha en stor hård Dakine Tabu-sele men den fick jag ont i ryggen av om jag seglade länge. Det var en sådan där sele som alla säger att ’man ska ha’ för att stora och hårda selar ’vill alla ha’.

Nu har jag i ett års tid använt en liten mjuk Pro Limit Felix som jag inte får ont av – förutom ibland! Det har hänt två gånger nu att längst ner på sidan/framsidan (se bild) av revbenen så gör det bara döont. Den här gången är det väl okej, men förra gången kunde jag knappt röra mig på flera dagar och så fick jag köra med blöjsele i ett par veckor efteråt…

Det onda kommer inte direkt, så jag vet inte helt vad det är som gör mig illa eller när det händer.
    Misstänker att det kan ha något att göra med att leashen sitter i ryggen och när man ramlar med ryggen mot draken ibland, så blir kroken tryckt mot magen, men det är ju bara en gissning.

Är det bara att välja rygg eller revben och så lära sig att leva med smärtan, eller?
    Har någon varit med om något liknande?
    Det är ju dötrist att hålla på och köpa dyra selar hela tiden när man ändå bara får ont av dem!

Tips?

christian12345 svarade 18 år sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • edorf

Medlem
    10 oktober, 2007 vid 16:35

sjukt gay men funkar säkert, köp sittsele..

• lars_m

Medlem
    10 oktober, 2007 vid 16:52

Kjör sjelv en Naish Pro-nånting-nånting från 2005, som e mellanmjuk, har funkat ganske bra för mig, som inte heller gillar hårda selor, men endå vill ha något stöd. Jag har altid lite ondt i revbenen efter en session, men inte så mycket som du där beskriver. Vet iofs inte om den e lika mjuk som din Pivec-model?

Pröv att testa en sån liknande innan du köber, kanske den type model är lagom för dig – om vi träffas på stranden kan du testa min o se vad du tycker.

• hbgkitare

Medlem
    11 oktober, 2007 vid 06:34

Du har kanske en spricka i revbenet som aldrig fått tid att läka ordentligt?
    Jag kör själv med Pro Limits Hadlow-sele, är för mjuk för min smak, gillade min Darkrider bättre!

• larssa

Medlem
    11 oktober, 2007 vid 06:37

Har du testat Mystics Warrior?

• luuddee

Medlem
    11 oktober, 2007 vid 07:12

fan ja har aldrig fått så ont av en sele.. dock kört många mindre bra. men alltid varit nöjd och som sagt aldrig fått ont av mystics selar. .

• skotten

Medlem
    11 oktober, 2007 vid 08:10

yeah christian, give me a call mate, I will hook you up with a mystic, you have a few options and all fit totally differently, we have found that even if the ”firestarter” is the most advanced harness we have, often our guys prefer the ”warrior”. The thing that keeps me riding the mystics has to be all the nice extra features on them. Advanced support dynamics and little touches like that strap that keeps the spreader from riding up.. I cant say its totally bad that they have a knife on them all either.

do it, call me….. do it…….. do it….

• christian12345

Medlem
    11 oktober, 2007 vid 09:29

Tack för alla svar!

Sittsele: Jo, blöjsele är nog det bästa med hänsyn till ergonomi, men jag tycker alltså att det är svårt nog att fixa brudar redan som det är 😉
    Det var faktiskt sittsele som jag använde under min ’rehab’ och de är mycket snällare mot kroppen än midjeselar…

Naish Pro: Hade en sådan förut, men det kom en tysk och stal den. Den är till förväxling lik den Felix jag har nu, så jag tror inte att den hjälper, men tack för erbjudandet.

Darkrider: Har prövat den, men tycker att den är lite konstig när den används utan blöjan; den är så stor och rund att på spink-men-lönnfet-chrille så kasar den mest runt när leashen rycker åt sidan efter ett fall 🙂

”Mindre bra selar”: Den jag använder nu är typiskt en sådan sele som folk bara garvar åt och säger att den är skräp – och jag prövade typ en miljon selar för att hitta den bästa…

Warrior: Jag har varken provat Warrior eller den från LF, vad den nu heter… Kanske är dags att prova ett sådant über-pimpat jätteharnesk igen: något har ju kanske hänt sedan min gamla Tabu gjordes.

Snällt av dig att jag får testa en Warrior, Skotten. Jag hör av mig.

Någon som har en LF-sele man kan låna eller pröva?

• gh0st

Medlem
    11 oktober, 2007 vid 17:18

Prova Warrior, den är mycket mindre och håller sig nere där den ska.

• axx

Medlem
    12 oktober, 2007 vid 08:08

sittseleshorts skrämmer inte brudarna lika mycket som en vanlig sittsele…

• gh0st

Medlem
    12 oktober, 2007 vid 08:28

Nä, dakines shorts ser ju faktiskt helt ok ut.

• johanw

Medlem
    12 oktober, 2007 vid 16:54

warriorn e skit najs!!! har en till salu eller de e martins helt ny… http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15619&sort=1&cat=11&page=1

• christian12345

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 20:09
    JohanW;421609 wrote:
    warriorn e skit najs!!! har en till salu eller de e martins helt ny… http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15619&sort=1&cat=11&page=1

Tror att jag är för fet för den där 🙂 Med XS blir det inte plats för många Snickers!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av sele – igen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.