Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Val av torrdräkt
-
Tar med katalog m GULdräkterna till Habo imorrn om du vill kika, ser ut som Muston.
-
Skit i torr dräkt (du är ändå inte torr.kallas kondens)Köp en rejäl 5 mm våtdräkt som passar bra då ar du betydligt varmare om du skulle bli liggande i vattnet.
Gammal och vis samt har provat det flesta typerPeter

(pissar man i en våtdräkt så…… i en torr ,nnnja) -
Jaja men PYRO är PYRO sen kan andra märken vara bra visst. Men vill man bara ha top off the line så är det inget val. Fast då måste man köra slingshot också såklart
-
Har inte testat Pyron men samma typ av dräkt.På mig funkar det inte, blir genom blöt och kall av svett och som stannar i dräkten.
Peter
-
får väl prova en ny då men jag e jävligt skeptisk! en annan som inte har ollonskalle fick slita som en idiot för att få skiten över huvudet å håret då det inte stretchar lika mkt som latex.
sen har man ju alltid med sig sitt barntalk för att få det att glida lättare. -
En viktig del är att man endast har syntet material under dräkten, underställ, fleece etc så fungerar det helt perfekt. Det blir fukt i dräkten det är oundvikligt, men det är inga problem med rätt grejer.
-
Skulle inte tro att man fryser i mindre i en 5mm våtdräkt…har ni provat att simma i en norsk fors i oktober månad så vill du garanterat aldrig mer vara utan en torrdräkt
Jag tror det blir en Gore-tex dräkt eller likanande med ett tunt underställ.
Vet någon om Typhoon dräkterna finns att prova i Stockholm?
Jonas
-
Tror nog hellre att jag simmar i en 5 mm våtdräkt.Finns tyvär inte mycket isolerande skickt kvar i den typ av torrdräckt som det handlar om då du ligger i vattnet och luften pressas upp och kanske ut.
Peter
-
Gå in på en dykshop och be dom modda en till dig, det är inga problem !
Om du funderar på det ett tag, så inser man att det blir väldigt många storlekar att lagerhålla om man ska ha skor i alla storlekar till varje dräkt. -
Det blir naturligtvis kallt om du inte har något underställ. Men underställ har de flesta som jag pratat med. Tjockleken kan man dessutom anpassa efter temp, vilket inte går med våtdräkten.
Varför tror du att både forspaddlare och seglare kör med torrdräkter på vintern?
Ser ganska stora likheter mellan kite och forspaddlingen: Mesta av tiden ovanför vattnet, fysikt ansträngande men om det skiter sig kan du få tillbringa lång tid i vattnet: Torrdräkt som andas, med underställ, bästa valet.
Logga in för att svara.