Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av torrdräkt

• mackan

Medlem
    11 september, 2004 vid 13:15

Antagligen precis som Gore-Tex andas. Genom porer som släpper ut fukt men inte in.

• wicked

Medlem
    11 september, 2004 vid 18:34

Borde inte Kajak-Johan ha en del erfarenhet av detta. Kanske han tom säljer sjysta torrisar?

• cobra

Medlem
    13 september, 2004 vid 16:10

Kolla med Artic diving om de har någon torrdräkt annars har jag en i Lidköping…. priset har jag för mig är 7000-8000 spänn, ganska dyr men det är de bästa och hållbarast, hoppas jag!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2004 vid 17:09

Helly-Hansen hade torr dräkter med överdel i Gortex redan i mitten av 80-talet.
    Peter

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2004 vid 20:38

Svar till:

Skit i torr dräkt (du är ändå inte torr.kallas kondens)Köp en rejäl 5 mm våtdräkt som passar bra då ar du betydligt varmare om du skulle bli liggande i vattnet.
    Gammal och vis samt har provat det flesta typer

Peter wink.gif
    (pissar man i en våtdräkt så…… i en torr ,nnnja)

[/ QUOTE ]
    Håller mé ovan. Ett trick om man vill slippa att lägga 6000 spänn på torrdräkt är att ha med sig varmt vatten till beachen och hälla det innanför semidry-dräkten innan man hoppat i. Det har funkat för mig att dyka 45 minuter i, i 8-10 gradigt vatten. (Även dykt ännu kallare fast inte lika länge). Och dykning är en betydligt mkt mindre rörlig sport än kite, dah!

• kitesweden

Medlem
    14 september, 2004 vid 06:38

Kollade med Ocean Rodeo angående Goretex eller liknande lösningar, dom har kollat på det:

”We found that breathable dry suits don’t have any life expectancy in saltwater. The membrane gets clogged with salt and then breaks down as the salt crystallizes. We experimented with it and decided it was a no go.”

/Mvh Lars
    PS Ocean Rodeo ägs till stor del av ett företag som heter White, White tillverkar bla dräkter till US Navyseals DS

• mrmille

Medlem
    14 september, 2004 vid 07:17

Problem med fukt under pyron?
    Varför inte stoppa på sig en tunn våtdräkt då, kanske räcker det med en Metalite guard i nån millimeter neopren. Under torrdräkten alltså!

Den största nackdelen med Pyron, eller vilken våtdräkt som helst, är om du får en reva i den ute på lite djupare vatten. Snacka om stekt man är då.

• joje

Medlem
    14 september, 2004 vid 08:44

känner mig träffad!
    Har under flera år använt en dräkt från Kokatat ( http://www.kokatat.com ) och den funkar kanonbra, man är helt torr och den sitter som en smäck…DOCK priset ca 13 000.-

Ett alternativ är torrdräkt från Reed ( http://www.chillcheater.com ) som vi har i lager. Andas inte lika bra(inte alls?) men har ändå god komfort. Inte riktigt lika tät i muddarna(Polyurethane) som kokatatdräkterna men priset 3000.- är svårslaget. Materialet är ”stretchigt” och med insida av ”microfleece”.

lucka till!
    Johan ( http://www.escapekajakcenter.nu)

• annas

Medlem
    21 september, 2004 vid 12:35

Har fått svar från GUL. Ordinarie priset på deras två torrdräkter som Andas är 4999 kr respektive 5999 kr, men har fått ett kanonpris på 3999 kr (för den första). Hör av er om ni är intresserade. 0731 518757 eller [email=”anna@kiteteam.se.”]anna@kiteteam.se.[/email] Tar med mig katalog till Habo de närmaste dagarna.
    (Gul’s torrdräkter görs i samma fabrik som Mustos)

• wicked

Medlem
    21 september, 2004 vid 16:19

Najs Joje. Jag får släppa mig ut till din affär och prova. 3000:- verkar ju helt klart överkommligt.

• ankii

Medlem
    21 september, 2004 vid 17:32

Ska man ha en torrdräkt som ska användas till kite (där man spenderar mycket tid i vattnet) ska man enligt mina erfarenheter inte köpa en som andas om det materialet inte är av bästa kvalitet… vilket de ofta inte är om det ska vara affordable. Musto har olika material som andas i olika prisklasser och de lite billigare håller knappt tätt för lite vattenstänk. Kolla gärna upp om GUL också har liknande material i olika prisklasser. Musto säljer nästan bara, iaf i skåne, de musto dräkter som andas… de är dyra och enligt mig inte helt pålitliga. Mustos HPX gore-tex tyg är skitbra och jag har inte haft problem med att det läcker. Men resten av deras ’breathable’ och MPX gore-tex är inte alls lika bra bra… tyvärr. Men det går nog kanske att få tag i de dräkter som inte andas, och de är enligt mig bättre. Kondens bildas oavsett om man har andas material eller inte.Om gore-tex ska funka som musto vill, så måste man köra med deras 3-lagers system (underställ, fleece, gore-tex).När man tex knyter handen så bildas det ändå kanaler längst med handleden som gör att det kan läcka in lite vatten. Men annars så är musto jätte bra, jag är nöjd med alla mina kläder från dem.
    Oj, det blev kanske lite rörigt! smile.gif smile.gif

• kongos

Medlem
    21 september, 2004 vid 19:03

Nu tänker jag ändra mig.
    Jag såg över min Pyro idag. Detta för att den läckte vid fötterna senast. Mycket riktigt. Där vid latexmudden hade limmet släppt. Inte så konstigt, för marginalerna var i minsta laget för att den fogen skulle hålla.
    Jag limmade ihop denna och hittar ett ställe i halsen som också har släppt. Samma sak där. Tolleranserna skulle behövas strypas på Pyro-fabriken.
    När jag nu letat lite på nätet så har jag märkt minst två fall i Svedala där latexmudden vid foten har släppt.
    Nu är vi minst tre.
    Någon mer som har bekymmer?
    Någon som vet vad för typ av tejp det är som sitter på insidan. Jag får nog förstärka lite.
    Synd på en dräkt som kostar ett gäng tusenlappar men nu har jag den.

/E

• luuddee

Medlem
    21 september, 2004 vid 19:54

men de kan ju faktiskit minte stämma riktigt måste ju finnas något material som andas och klarar av saltvatten.. finns ju vadarbyxor/stövlar för fiske som andas och som tål saltvatten.. och alla som seglar måste ju använda torrdräkt o de seglar välk inte bara i sötvatten.. ???

• kitesweden

Medlem
    21 september, 2004 vid 20:41

Som du och några till noterat så har några Pyro släppt i plastsvetsningen nere vid fötterna. Att laga detta är som du kanske märkte inga större problem, men vi påpekade detta till OR så fort vi fick första klagomålet. OR har nu helt ändrat metoden för att svetsa sömmarna, detta införde dom på samtliga -04:or (dom blå med gråa ben, gröna samt blåa -dräkterna). Felet var att man haft för lite värme vid svetsningen av några latex skarvar. Men som sagt att limma detta är nåt som dom flest klarar av.
    Vi tycker liksom er att det är trist när inte grejer funkar som dom ska..

• eddie

Medlem
    22 september, 2004 vid 16:37

Svar till:

Kollade med Ocean Rodeo angående Goretex eller liknande lösningar, dom har kollat på det:

”We found that breathable dry suits don’t have any life expectancy in saltwater. The membrane gets clogged with salt and then breaks down as the salt crystallizes. We experimented with it and decided it was a no go.”

/Mvh Lars
    PS Ocean Rodeo ägs till stor del av ett företag som heter White, White tillverkar bla dräkter till US Navyseals DS

[/ QUOTE ]

Kolla med Musto… de använder ngt som heter Marine Gore-tex i sin dyrare ställserie.
    Dyrt, men det skall funka. användes mycket i senaste Volvo Ocean Race

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications