Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av våtdräkt?

• Val av våtdräkt?

Publicerad av anonym-anvandare på 23 september, 2002 vid 22:35

Aloha! Fick höra av en surfaffär, ingen nämnd ingen glömd, att ripcurl har det bästa materialet. Är tveksam til det men hoppas att någon kan hjälpa mig. Kan inte surfa med min sommarvåtdräkt nu! 🙁 Vilka märken är annars mest känd för grymma material när det gäller våtdräkter. Neilpryde nämns rätt flitigt……..HELP ME!!!!!

tabi svarade 23 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2002 vid 06:04

Har ingen erfarenhet av Rip Curl men min Neilpryde är grym. Har den med torrdragkedja och den är jag supernöjd med. KÖÖÖÖÖP!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2002 vid 17:28

NP är jag mest sugen på och alla verkar säga likdant dvs köp NP. Det får jag göra!!!! 🙂

• anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2002 vid 19:15

Min SOLA Titan 5mm torrdräkt går på 4e säsongen, det finns mer följsam neopren, men den är varm och…..den håller.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2002 vid 19:34

Men om man ska välja mellan ripcurl och neilpryde då. Vad ska man välja? För neilpryde har väl det bästa materialet om man ska tro surfare. Fast alla har visserligen olika smak. Skulle vara väldigt tacksam för svar! 🙂

• anonym-anvandare

Medlem
    25 september, 2002 vid 05:47

Jag har själv en GUL F2 Ride 5mm. Materialet ä kanon och ett plus för att sömmarna håller. Tidigare hade jag en gammal GUL från början av 90-talet. Visst, den hade hål i neoprenet på vissa ställen pga slitage men sömmarna var det inget fel på…det kan nog alla som haft en GUL dräkt intyga. Så nu är det bara att pallra sig till närmsta GUL återförsäljare å inhandla sig en dräkt….om du vill ha det bästa marknaden har att erbjuda förstås!!!! Rekomenderar F2 Ride 5mm Titanium…grym surfdräkt helt enkelt!!

• anonym-anvandare

Medlem
    25 september, 2002 vid 06:07

Har gått igenom ett antal våtdräkter genom åren och har skickat en hel del på tippen.

Har kört Sola-dräkter som funkade men vars dubbelneoprene var iskallt. Solas Torris Funkade ganska bra, men de lyckades limma in delar med dubbelneoprene och det har man inte på en torris.
    Har nu en Gul ”Ultimate Titanium” torris från 98, den funkar fortfarande efter några limmade revor. Fortfarande helt torr men börjar bli rejält stel. Min kortärmade NP från 99 eller 00 skickade jag på skroten nu i helgen. Väldigt skön men trasigare arsle får man leta efter. Tror att viss miss-skötsel fixade rötan. Lukten var inte att skryta med den heller.
    Har en mer eller mindre sprillans NP Apex dräkt, långärmad 4/3:a. Smidigare dräkt har jag aldrig skådat maken till men redan efter två sekunder lyckades jag få ett hål i ena ärmen. vet inte vad det beror på.

Tycker att NP´s Apex dräkter är grymma och är man inställd på att inte ha dräkterna hela livet utan bara ett par år så skulle jag nog köpa dem. Funtar på at byta ut min Gul torris som börjar kännas som en riddarrustning, då blir det nog en NP, kanske mest för att det saknas bra alternativ.

Engelska Windsurf brukar ju testa våtisar lite då och då. Kolla gamla nummer om du har.

• perrakalle

Medlem
    25 september, 2002 vid 06:58

Tjena!

Jag köpte en sprillans NP med 5 mm Apex i våras. Den pajade både på benen, i halsen och på armarna. Är faktiskt riktigt besviken. Och kom inte nu med det där med naglar och fenor för det kan jag. Extremt smidig och varm, men håller inte. Kanske fick jag ett måndagsexemplar?

/Perra.

• andreas-t

Medlem
    25 september, 2002 vid 07:29

Min gamla O’Neill windskin från c:a 1990 verkar outslitlig.
    Då har den ändå varit med en hel del, bl.a. två säsonger med
    40+ surfdagar. Övriga säsonger har det varit 15-20 surfdagar.
    Sömmarna är fortfarande perfekta och det finns inga synliga
    skador på dräkten. För ett par år sedan fick jag en smäll på smalbenet av
    en fena så pass att det blev ett 5 cm långt öppet sår, som behövde
    sys, men otroligt nog blev det inte ett märke på dräkten (förutom blod
    på insidan…)!! Efter 12 år är neoprenet givetvis inte riktigt lika
    spänstigt som när den var ny, men det hänger med rätt bra ändå.
    Som jämförelse har jag en Mistral-shorty från -98. Där håller också
    sömmarna, men neoprenet har redan en hel del skador både från slitage från
    selen och från kontakt med klippor och annat.
    Vilka säljer O’Neills dräkter i Sverige nu?

/Andreas

• supasonic

Medlem
    25 september, 2002 vid 12:28

Jag skulle också behöva lite råd. Min gamla O’neill Oasis har rasat. Jag skall köpa en dräkt för höst och möjligen även vintersurfing. Alternativen är att antingen köpa en torrdräkt (np apex 4000, pro limit pro T-dry, sola 5000) eller köpa en med innerväst/zipless (north move, np apex 5000 e2, pro limit pro zf).

De utan torrkedja är generellt lite billigare men är de varma nog??? Läcker det inte in vid tätningen? Är det mycket smidigare utan torrkedja?

Och slutligen: Alla säger att NP:s dräkter håller kass kvalitet, är det sant, någon som inte håller med???

• supasonic

Medlem
    25 september, 2002 vid 22:12

Hallå! Ingen som har någon uppfattning om bra och dålig kvalitet på våtdräkter? confused.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    26 september, 2002 vid 06:08

jag kan inte svara för kvaliten då jag ej ägt min NP så länge, men den är varm och smidig och jag är super nöjd. NP med torrdragkedja!

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2002 vid 08:03

Har en RipCurl 5/4/3 smidigaste dräkten jag har haft började köpa dräkter på 70 talet det har hänt en del!!!
    Elastomax gör att för första gången behöver inte Påsärmarna vara bodybilderstora ..
    Rekomenderar dräkten till alla inte så dyr heller..

Anders

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2002 vid 22:23

O´neill:s återförsäljare kan man söka på http://www.oneilleurope.com Är de så grymma som du säger, funderar allvarligt på oneill. Annars så är gul och ripcurl värdiga utmanare. Du får gärna beskriva vad oneill är bra på jämfört med de två andra märkerna?

• leo

Medlem
    27 september, 2002 vid 23:44

Hej! Jag är ny i surfvärlden och planerar alltså mitt första våtdräktsinköp. Jag funderar på en varmare dräkt, men hur fungerar en sådan under sommaren? …det kan väl knappast bli FÖR varmt? Eller blir det bylsigt? Lite hjälp skulle uppskattas!

• watertouch

Medlem
    28 september, 2002 vid 08:44

Jodå, det kan definitivt bli för varmt. En 5/3 steamer i stekande sol är inte nyttigt, man får värmeslag. Däremot är den skön alla andra dagar.
    Mitt tips är att börja med en 5/3 steamer som du sen kompletterar med en shorty att ha dom varma dagarna.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av våtdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.