Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Välja Kitebräda

• Välja Kitebräda

Publicerad av rip på 28 juni, 2007 vid 09:52

Tjena Kitare!

Jag har vindsurfat länge och varje sommar har jag försökt dra ut på sjöbrisen som alltid varit lite för svag för att få iväg min bräda i planing medan skadeglada kitare brännt förbi. Nu skall det bli ändring på det!

Jag har införskaffat en kite, Cabrinha Omega HD 15 Freeride, för att lätt få planing och sedan har jag tänkt att kunna åka lite snöbräda bakom den på vintern.
    Jag behöver en bräda som passar. Jag skall gå en liten kurs i sommar och hoppas att jag ganska fort kan segla hjälpligt. Den skall främst användas för glassig freeride-cuising men jag är mycket för hopp och trick i vindsurfing och snowboard så det hade varit bra om den kunde funka för enklare freestyle.

Vad skall jag ha för något? Längd, bredd, modell osv…
    Jag vill inte lägga för mycket eftersom jag inte vet hur mycket kitat det blir. Hur gammal bräda vågar man köpa? Har det varit någon revolution inom utvecklingen (likt den med vindsurfbrädor i början på 00-talet)?

Är tacksam för all hjälp jag kan få eftersom jag nu inte vet nåt…

nic svarade 17 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jezaja

Medlem
    28 juni, 2007 vid 14:16

Köp en rätt stor om du bara ska ha den till just lättvind, skulle nog säga att det inte är något problem att köpa ett par år gammal bräda men finns inte jättemkt begagnat på brädmarknaden direkt.

135-145cm twintip som är 40-44 bred om du väger lite mer, är du i lättviktsegmentet så funkar det med ganska små brädor också men lättare att lära sig på stora.

• psychonauten

Medlem
    28 juni, 2007 vid 14:33

Jag måste varna dig, som med alla andra windsurfare. Du kommer inom 1 år ha sålt alla prylar och satsa fullhjärtat på kite 🙂

• rip

Medlem
    29 juni, 2007 vid 10:47

Jag väger 75-80 kg beroende på årsform.
    Finns det några märken som är att föredra, eller snarare något som jag skall akta mig för?
    Jag såg att det inte fanns så mycket som passade på säljes men jag kan tänka mig att köpa en ny. Finns det någon lite billigare som är prisvärd och skulle passa mig?
    Jag såg Naish Haze för 4 papp. Någon som har kört den?

• rip

Medlem
    29 juni, 2007 vid 10:48

@psychonauten 393167 wrote:

Jag måste varna dig, som med alla andra windsurfare. Du kommer inom 1 år ha sålt alla prylar och satsa fullhjärtat på kite 🙂

Hehehe, vi får se…

• bohm

Medlem
    29 juni, 2007 vid 11:14

Här har du billiga nya brädor. Jag har inte testat men har bara hört positiva saker.

http://www.surfstore.se/rider.htm
    Jag skulle valt storleken 130*39 om jag var du. Fast om du endast ska ha den till lättvind kanske du vill välja en större modell.

• sourra

Medlem
    29 juni, 2007 vid 12:02

@RIP 393418 wrote:

Jag såg Naish Haze för 4 papp. Någon som har kört den?

Jag har haft en Haze av årets modell. Jag upplevde den som lättplanad och lättåkt. Det var en 133:a och du vill nog ha lite större för de lättaste dagarna.

• luuddee

Medlem
    29 juni, 2007 vid 13:59

du behöver inte satsa å en allt för lång bräda men satsa på en som är över 40 bred.. längden bör vara mer än 130.. men jag hade inte köpt en större än 140 tycker det börjar bli lite klumpigt då. de flesta märken gör okej brädor.. satsa på en som inte är för tung..

• nic

Medlem
    29 juni, 2007 vid 18:44

Det är nog inte lättvind utan lätt vind du vill åt. De som bränt förbi dig när det inte varit segelbart har sannolikt inte haft lättvindsbrädor utan helt vanliga ca 130x39cm. Köp en bra vanlig bräda som inte hindrar din allround-utveckling. Snart upptäcker du hur kul det är när det blåser lite mer också…

nic

• rip

Medlem
    30 juni, 2007 vid 19:13

Tackar för hjälpen!
    Nu har jag i alla fall begränsat urvalet en del. Jag tror jag väljer max en på 138 men nu lutar det åt en lite kortare. Hurär det att hoppa med brädan om det är, låt oss säga, 133/39 och 138/40. Är det bredden som är det viktigaste? Planar man då också tidigare med en bred?

• nic

Medlem
    30 juni, 2007 vid 19:26

@RIP 393659 wrote:

Tackar för hjälpen!
    Nu har jag i alla fall begränsat urvalet en del. Jag tror jag väljer max en på 138 men nu lutar det åt en lite kortare. Hurär det att hoppa med brädan om det är, låt oss säga, 133/39 och 138/40. Är det bredden som är det viktigaste? Planar man då också tidigare med en bred?

Bred = planar tidigare, svårare att kanta i hård vind/svårare få bra fotplacering för toeside..
    Lång bräda=lite större svängradie, lite tyngre på bakfoten med, ingen större skillnad på planing (130-134 räcker om du inte ska köra med wakebindningar)
    Breda tippar=mer popp, runda tippar tajtare sväng

I senaste kiteworld finns en artikel av Mark Shinn om brädval.

nic

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Välja Kitebräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.