Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Välja segel till 110l fanatic hawk – 06

• Knatte

Gäst
    24 november, 2008 vid 18:14

@Sunh 517809 wrote:

Därför jag blev sugen på 7,8an north EQ vad nu han vill ha för den?

Kolla bara vilken årsmodell på seglet vi pratar om? Du skall inte ha äldre segel/rigg än max -05/04 på en sådan bräda om du vill utnyttja brädan. Gamla segel och nya brädor är ingen vinnade kombination:blush:
    Bättre att satsa på nya grejer och framförallt en ny/lätt/modern mast om du skall slippa byta upp dig fort.:tongue:

• oscar

Medlem
    24 november, 2008 vid 18:40

@Jester 517817 wrote:

Nämde jag Expression? Om vi nu skall snacka Pryde, så har dom många passande segel, typ Saber/Hellcat, V6, V8 och RS Slalom… Det är helt förkastligt att ens ge någon rådet att ett 5.0 vågsegel fungerar kanon på en Hawk på 110liter… Tycker iaf jag.

Ja men du är ju fullcambernisse också 😀 Hawken är ju ingen slalombräda utan en freemove, dvs bränna omkring hoppa och ha kul. Vad passa bättre en ett vågsegel när det blåser kuling. Men visst om killen hittar ett Saber/ Hellcat beggat med mast för 4000 så slå till….

• jester

Medlem
    24 november, 2008 vid 18:59

Vad passa bättre en ett vågsegel när det blåser kuling

Ett cambrat segel såklart. 😀
    Killen har en bräda som är snäppet precis under en fullblodsslalom, och vill åka fort. Har själv kört JP SuperX, och jösses vad den brädan gick med fullcambrat.

Mitt råd är att skaffa ett fullcambrat begagnat segel (med mast) som är ett par-tre år gammalt. Storlek mellan 6.7 och 7.3. Adrenalin garanteras!!

• marden

Medlem
    24 november, 2008 vid 19:07

jag har ett vapor 6,5m2 -06 me rätt mast i mycket bra skick till salu
    men vill gärna ha 4500

• sunh

Medlem
    24 november, 2008 vid 20:25
    Oscar;517811 wrote:
    Och ett expression passar bättre då eller? Ett 5.0 vågsegel är ju skitbra som minsta segel Tål massor av vind och lättmanövrerat.

Expression 5,7 2003 prutade jag med mig brädan bara för att ha något att åka med.. Brädan köpte jag för att ha en bra grund, att kunna växa i, för att sedan leta bra 2-3 år gamla rigggrejer till bra pris efter hand åren går.

• rasmus_w

Medlem
    25 november, 2008 vid 08:29

@Mården 517830 wrote:

jag har ett vapor 6,5m2 -06 me rätt mast i mycket bra skick till salu
    men vill gärna ha 4500

Sunh, slå till om du kan. Det där kommer passa grymt bra till din bräda, Vapor ser dessutom kanonläckra ut.

• tim-eriksson

Medlem
    25 november, 2008 vid 13:29

NU ska vi inte vara negativa.. Seglet går alldeles utmärkt på lite nyare brädor, enligt mig i alla fall..

Som det ser ut nu verkar jag ha köpare av hela riggen med 490 masten för 2000 kr, om dem av någon anledning hoppar av så kan du får hela paketet för 1500 kr med en 45 förlängare, quick.

Annars så skulle jag kollat på ”freeride” segel utan cambers… blir så mycket lättare och roligare i början då!

• rasmus_w

Medlem
    25 november, 2008 vid 13:32

Vi är inte negativa till ditt North, vi är positiva till Mårdens Vapor.

• tim-eriksson

Medlem
    25 november, 2008 vid 13:42

Glöm vapor, glöm north.. Det här ska du f*n köpa!

http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=21259

Ta allt utom gunsails (energi 30%) 430 400:- och en förlängare, för dumt att ha både pin och quick…

Riktigt bra master för den pengar tycker jag, har själv en 430 som jag betalade 1200 kr förra året… Fungerar prima i mina simmer seglet också!

• kapten-k

Medlem
    25 november, 2008 vid 20:55

skaffa ett segel runt 7,5 med smal mastficka och cambers, typ NP V8
    mindre än 5,7 är knappt lönt på så stor bräda, ialla fall inget mindre än 5,0
    ett äldre race segel som north iq funkar nog kanon, bara det inte är för slitet så det börjar ramla sönder segel äldre än 96-97 nån gång, börjar bli rätt sköra i monofilmen jag hade gått på -00 eller nyare

edit: jag har ett north iq-99 liggandes i garaget, 6,6m2 vet inte om jag skall sälja det dock

edit2: du måste verkligen inte ha cambers, det funkar fint med ett stabilt freeride oxå typ diablo/saber/hellcat

• sunh

Medlem
    26 november, 2008 vid 16:53
    Tim.Eriksson;517942 wrote:
    NU ska vi inte vara negativa.. Seglet går alldeles utmärkt på lite nyare brädor, enligt mig i alla fall..

Som det ser ut nu verkar jag ha köpare av hela riggen med 490 masten för 2000 kr, om dem av någon anledning hoppar av så kan du får hela paketet för 1500 kr med en 45 förlängare, quick.

Annars så skulle jag kollat på ”freeride” segel utan cambers… blir så mycket lättare och roligare i början då!

Det lutar nu istället åt ett 6,9 simmer zero-5 -06a med mast för 1700, en komplett rigg Gaaastra GTR 7,5-01 för 2000 eller ett local spirit AeroX 7,1 – 08(går på 430 mast) för 1800.

Hör av dig om du inte får det sålt!!

• sunh

Medlem
    26 november, 2008 vid 16:54
    Tim.Eriksson;517948 wrote:
    Glöm vapor, glöm north.. Det här ska du f*n köpa!

http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=21259

Ta allt utom gunsails (energi 30%) 430 400:- och en förlängare, för dumt att ha både pin och quick…

Riktigt bra master för den pengar tycker jag, har själv en 430 som jag betalade 1200 kr förra året… Fungerar prima i mina simmer seglet också!

Kollade nu och allt är borta!

• rasmus_w

Medlem
    26 november, 2008 vid 18:26

@Sunh 518253 wrote:

Det lutar nu istället åt ett 6,9 simmer zero-5 -06a med mast för 1700, en komplett rigg Gaaastra GTR 7,5-01 för 2000 eller ett local spirit AeroX 7,1 – 08(går på 430 mast) för 1800.

Hör av dig om du inte får det sålt!!

Förstahandsval: GTR (Minns inte om det har cambers eller inte men det är som gjort för brädan)
    2:a hand: Zero5 (Ett bra segel men inte optimalt för brädan)
    3:e hand: Local Spirit. (det mest positiva jag hört är att nypriset är lågt)

• perrapops

Medlem
    26 november, 2008 vid 18:28

Har ett North sails Natural 7.0 med passande mast Gun constant curve 75:% kol . 4.60
    Kan slänga med en förlängare och mastfot för priset av 2500.
    Prylarna är från 04-05
    slänger med ett mastfodral också

• Knatte

Gäst
    26 november, 2008 vid 19:44

@Rasmus_W 518266 wrote:

Förstahandsval: GTR (Minns inte om det har cambers eller inte men det är som gjort för brädan)
    2:a hand: Zero5 (Ett bra segel men inte optimalt för brädan)
    3:e hand: Local Spirit. (det mest positiva jag hört är att nypriset är lågt)

Kan bara hålla med Rasmus ! Köp inget Zero 5 segel till en sådan bräda. Ej heller Local spirit. Då har du ingen chans att utnyttja brädans potensional. Som att sätta i en porsche motor i en wv-bubbla. En massa potential som du aldrig kan uttnyttja:blush:

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Välja segel till 110l fanatic hawk – 06

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.